Det var en spydighet, förstår du väl. Enligt dig, så har jag ju noll koll, och fortfarande enligt dig så har plåtslagarfirman noll koll. Baserat på detta, vad kan JAG säga som du ville tro på, vad skulle plåtslagaren kunna säga som du ville tro på?danei skrev:Torsten: Öppningen mot vinden och från vinden är ju lika. Så jag är skeptisk till att det blir något sug.
bergatorparn: Om man skaffar en för att få brätte drag så är det viktigt om den ger det eller inte. Men du kan ju fundera på hur till tron till dina påståenden blir blir när du först påstår att det är på ett sätt, och sedan säger att du har noll koll när du blir ombedd att förklara ditt påstående.
Det ända jag KAN säga är att jag har själv kunnat se och konstatera att det faktiskt blir ett bättre drag i skorstenar som får huv - all den tid luften ute inte står still, för då gör de ont värre. Men så länge det är rörelse i luften ute så förstärkar de upp draget. Skulle jag skaffa huv? Nej, det finns bättre lösningar för samma pengarna som inte behöver vind för att gå igång. Ejektorfläkt är en lösning. Kostar samma som en huv, men styrs från en strömställare inne i huset. Hämmar inte draget när den är frånslagen, hindrar inte sotning utan kan sitta kvar under sotning. Det skulle vara mitt val.