Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

skrev:Bra film! Den förklarar verkligen hur det funkar. Man ser tydligt varför laddflödet till tanken inte ökar trots att man ökar hastigheten på laddpumpen. Så länge inte termoventilen är helt öppen så är det bara flödet genom pannan som ökar.

Men man kan undra vaför termostaten öppnar vid 64 72 eller 80 grader när det är så mycket bättre att ladda med högre temperatur. Termoventiler (ironi).

mvh
:lol: :lol: :lol:
Har nu suttit o läst dessa 5 senaste sidorna i denna tråd som jag missat, Vilket inte spelar nån roll då inte mycket stämmer i den...

Flödet mellan panna/tank beror ju på hur hög effekt pannan har, Ju högre effekt pannan har ju högre blir flödet in i tanken o stryper man det flödet stoppar fläkten el så kokar pannan...
Termostat temeraturen styr vilken temp som går in i pannan o ju högre temp in ju högre flöde måste man ha mellan tank/panna för att hinna evakuera värmen..

Hoppas alla nu ser det som du ser Shakespeare så vi slipper massa svammel :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

flödet är bestämt av vad pumpen på ladomaten inställt på L i min..varför väljer man då att ha en strypning eller att man går ner i dim...JO pga av att vatten väljer den lättaste vägen.den metoden använder man sig av med raditrimmer och s.t.a.d i större anlägningar på vvc....sen visst om pannan har en hög effekt så börjar han laddar på snabbare plockar ut mer effekt av ved och rökgaser..men flödet i tankarna är ju detsamma..sen om man håller 95c ut så går det givet fotare än om man håller 70c...men FLÖDET BESTÄMER PUMP OCH STRYPNINGAR...
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Pannans effekt har ingenting med flödet att göra . Flödet skapar pumpen. Undrar vem som svamlar....
Bra Jägarn! Jag postade innan jag läste ditt inlägg

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André har rätt, dvs så länge inte termoventilen har öppnat helt så styrs flödet av pannans effekt. Högre effekt betyder att ventilen öppnar mer och flödet ökar, oavsett hastigheten på pumpen (förutsatt att den har så pass högt flöde att den kan pumpa undan lika hög effekt som pannan utvecklar). När sedan hela acktanken börjar närma sig ventilens öppningstemp så öppnar denna helt och då har vedprofilen och järgarn rätt i att det är hastigheten på pumpen som bestämmer flödet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:André har rätt, dvs så länge inte termoventilen har öppnat helt så styrs flödet av pannans effekt. Högre effekt betyder att ventilen öppnar mer och flödet ökar, oavsett hastigheten på pumpen (förutsatt att den har så pass högt flöde att den kan pumpa undan lika hög effekt som pannan utvecklar). När sedan hela acktanken börjar närma sig ventilens öppningstemp så öppnar denna helt och då har vedprofilen och järgarn rätt i att det är hastigheten på pumpen som bestämmer flödet.
mvh

Laddomatens flöde styrs inte alls av effekten på pannan . Däremot öppnar laddomaten tidigare vid högre effekt på pannan. Laddomaten öppnar bara på temperatur inte flöde. Laddningsflödet är naturligt vis som störst när laddomaten är helt öppen mot slutet av eldningen men pumpen går fortfarande på samma hastighet.

Shakespeare ! Om jag lägger in sur ved i min panna som får längre brinntid att uppnå laddomatens öppningstemperatur eller om jag eldar mycket torr björk ved så att pannan blir varmare under kortare tid så att laddomaten öppnar tidsmässigt tidigare. Hur förklarar du detta då med flöden ?

Effekten på pannan har inte ett j...la dugg med flöden att göra.. Däremot öppnar termovaren mera och mera under eldnings cykeln efter att det blir en temperaturstigning hela tiden i acktankarna.

Effekten på pannan gör bara att laddomaten öppnar tidigare.. Man kan tro att om effekten på pannan minskar som att veden hänger sig kommer laddomaten att strypa något men så är det inte.

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu har jag funderat länge på vad detta kan ha för betydelse med strypta flöden.
Det blir ju en form av manuell varvtalsstyrning eller hur?
Jag resonerar såhär.
Pumpen vill ha 100% flöde av det läge den är inställd på.
Med strypning får den bara låt säga 50% av detta.
Så länge ventilen är stängd pumpas bara 50% av flödet runt men när den öppnar blir det helt plötsligt 100% och en mycket lägre temp på vattnet som går in i pannan än om den inte vore strypt. Antar att detta är anledningen till att Vedprofilens "ladd in" alltid är ca 65-67° och ut 87-95° (kolla diagrammen).

Vedprofilen kör ju läge 1 enl utsago. Låt säga att det är 0,5l/s. Men han har strypt det till 0,25l/min(50%). När ventilen öppnar går 0,25l/s runt i pannan och 0,25l/s in i tank topp.Detta med tempdiffen 65-90° i pannan.

En normal person kanske kör läge 3 vilket då kan motsvara 1l/s. Detta med tempdiffen 78-88°.

Om vi tar vedprofilens 0,5l (50%av flödet)som sänkte tempen från 90 till 65 så får vi ca 2%/°C. Och den normala personen´s vatteninblandning blir då 10°*2% = 20%.
Ventilen släpper då in ca 20% av 1liter =0,2liter/s matar acktanken.

Nu är mina siffror ang strypningen hypotetiska men om vedprofilen strypt t ex 25% för att få till tempdiffen 65-90° så blir flödet faktiskt lägre(typ 0,125l/s).Men det blir den även för normalpersonen som då måste räkna med samma förutsättningar (att 25% sänker tempen tillräckligt(alltså1%/°C)). Flödet blir då för normal personen 0,1l/s.

Om man nu klarar av att köra på läge 1(0,5l/s) med tempdiffen 78°in -88°ut så skulle man teoretiskt komma ner i 0,05l/s in i acken. Men då får man nog bara ha ett stearinljus i brännkammaren! M a o effekten har viss betydelse för att kunna köra långsam laddning.

Så länge man stryper tilloppet till laddomaten blir laddflödet högre in i acktanken. Detta pga att en strypning kräver en högre tempdiff (mer kallvatten)mellan in och ut pga att pannans effekt höjer tempen från inloppstemperaturen. Är inloppstempen låg kan cirkulationen vara låg(som i Vedprofilens fall) är den hög så bör interncirkulationen också vara hög.I det senare fallet går det inte åt lika mycket kallvatten för att sänka temperaturen från t ex 88° till 78° som i fallet 90° till 65°.

Nån som håller med?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Laddomatens flöde styrs inte alls av effekten på pannan . Däremot öppnar laddomaten tidigare vid högre effekt på pannan. Laddomaten öppnar bara på temperatur inte flöde. Laddningsflödet är naturligt vis som störst när laddomaten är helt öppen mot slutet av eldningen men pumpen går fortfarande på samma hastighet.
Laddomaten är temostatstyrd. Den strävar efter att hålla konstant temperatur i pannan. Den öppnar tidigare tidsmässigt vid högre effekt på pannan men vid samma temperatur. Flödet blir också större vid högre effekt eftersom det krävs mer inblandning av kallvatten från acken för att hålla nere tempen i pannan, därmed ökar också flödet till pannan.

Om jag provar en annan formulering istället: Flödet till tanken är beroende av pannans effekt, högre effekt ger högre flöde.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har slängt i en 82 grader termostatventil i laddomaten nu.
Enkelt att byta.
Tankarna var 30 i botten och 40 grader uppe vid eldnings start.
Ska bli kul och se om dom laddas med någon märkbart högre temperatur.

Uppdaterar när pannan börjat ladda tankarna :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad ska man säga.. :roll:

Om nu effekten inte har nån betydelse på flödet så kanske nån kan förklara varför inte laddomat 21 av äldre modell inte klarar av Calmar V65 som ger 60-80 kW??
Nu sitter tydligen en större pump på 21:an som ska klara att evakuera värmen = högre flöde..

Som Wodda skrev så måste man ha lägre temp in i pannan (större diff) om man ska kunna elda med hög effekt o lågt flöde, Men enligt termoventiler så ska man köra med minst 78° termostat för att det blir fulständigare förbränning ju varmare pannan går...

Lägre flödeshastighet får man ju av grövre rör oxå..

Hur som helst så har effekten betydelse på flödet in i acktanken med rätt temp in i pannan (min 78°), Kör man utan termostat o 30° in i pannbotten så blir det lågt flöde om man ska ha 95-100° ut ur pannan men pannan lär inte hålla särskillt länge plus sämre förbränning...

Kompisen med Ctc V35:an kan inte köra med pumpen på 1:an i laddomat 21:an med 78° termostaten i för då stänger fläkten i pannan pga övertemp, Med 72° termostat skulle det nog funka men han har idag en temp ut ur pannan på 93-94° o fläkten stoppar vid 95°..
Inga problem med skiktningen vid laddning vilket inte har nån betydelse så länge man inte bara laddar lite i toppen på tanken heller, Ca 10 cm mellan varma o kalla delen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Lägre flödeshastighet får man ju av grövre rör oxå..
Nu ska jag vara lite petig... Hastigheten i l/s är samma oavsett diameter på rör men du menar hastigheten i m/s och det är den hastigheten som är viktig för bra skiktning.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
André skrev: Lägre flödeshastighet får man ju av grövre rör oxå..
Nu ska jag vara lite petig... Hastigheten i l/s är samma oavsett diameter på rör men du menar hastigheten i m/s och det är den hastigheten som är viktig för bra skiktning.
mvh
Jepp de va de jag menade så de ä bra du har koll.. :wink:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Andreas Hansson skrev:Har slängt i en 82 grader termostatventil i laddomaten nu.
Enkelt att byta.

Blev lite högre ladd temp... Trodde det skulle bli större skillnad.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är det inte viktigare att se till att man laddar mot kallt vatten? Många tror jag laddar mot 40-60° eller högre och då blir det svårt med skiktning. Skiktningen är ju möjlig pga att kallt vatten är tyngre och har därmed högre densitet. 40° vatten väger 992,24kg/m³ medans 90° väger 965,34kg/m³ det blir en skillnad på 27kg/m³. Har du 60° i toppen blir skillnaden endast 18kg då 1m³ väger 983,24kg/m³.
Därmed också sagt att det kanske är ett bra alternativ att aldrig ladda fullt så man har lite kallt kvar i botten (givetvis med tokisolerade tankar så att inte tanken svalnar av sig själv).

Om man nu vill jobba med skiktning.

Rättade texten lite (hade skrivit 9kg där det nu står 18kg)
Senast redigerad av Wodda den mån 21 jan, 2008 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Provade idag på eftermiddagen att sätta i en 72° termostat och sedan köra på läge 1 på pumpen.(78° & läge 1 så löser syrventilen vid 97°)
Resultatet var 95° ut från pannan och 40° in tills pannan var kyld och termostaten stängde. osv osv. Vilket betyder att jag laddade
72-95-72 i cykler.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Andreas Hansson skrev:
Andreas Hansson skrev:Har slängt i en 82 grader termostatventil i laddomaten nu.
Enkelt att byta.

Blev lite högre ladd temp... Trodde det skulle bli större skillnad.
Blev det 4° högre än normalt?
Säkerligen hade du ett långsammare flöde in i tanken också.
Låst