Pellets från Byggmax

Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har eldat en hel del pellets från Byggmax och hittills bara fått riktigt bra, hård, ljus pellets.
Det beror nog på lite tur och att Byggmax i Uppsala förvarar pellets på ett lämpligt sätt.
OBS. Jag har ingen koppling till Byggmax eller någon annan pelletsleverantör, det här är endast en kommentar från mig som pelletseldare.

Eldar just nu med Neova som (senaste leverans) är riktigt bra.

Kolla länken där det finns en grabb som förmodligen har hyfsad koll på läget och gärna svarar på frågor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8663

Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Joakim skrev:Tack, ett bra försök, men de levererar inte till Uppsala fick jag reda på när jag ringde precis :(
Men Byggmax i Uppsala har ursnygga tjejer så det är ingen förlust heller.
Pellets där brukar stå ute men under tak.
Visst är det lite slit att åka och hämta på Byggmax men man behöver då inte ha mer pellets hemma än vad som behövs. Beställer man 4 pallar från Vida så har man pellets överallt.
De Rindi pellets jag köpt har varit mycket bra. Vida pellets var längre och hårdare, gav ojämnare matning och var svårare att tända som jag upplevde det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PSAB
Fröträd

Rindi

Inlägg av PSAB »

Personalen i Uppsala kanske även kan hantera kritik på varan när det är befogat, En granne fick dålig pellets på byggmax i Norrköping fick då nästa pall för halva priset det är kundvård det, När det gäller hård Vida så är det oftast ett bra tecken hård pressad brukar ha högre energiinnehåll vad det gäller längd så har de varit lite väl långa i mellanåt upp till 50mm snittet ska vara 3ggr pelletsens tjocklek ca 24mm, Här kan längden ha betydelse för vissa he he,Oftast överkänsliga brännare köp en Eco tec den käkar spån havre barkpellets tror även den funkar på pellets
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

PSAB:

Nog för att Ecotec Bioline 20 fixar pelletsspån skitbra, men havre??? :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Så glad jag blev att Byggmax i Hisingsbacka har pellets nu *tummeupp*.
Dom har bara haft i Kållered tidigare här i Gbg. Måste lägga till lite fler säckar denna säsongen än förra tror jag, verkar ha sugit lite extra på senhösten nu.

Är ju idioti att de som bor i området backa-stenungsund skall behöva åka till Kållered eller uddevalla för att köpa byggmaxpellets :lol:, tur dom fattade det, många som frågade kanske ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har kört en månad med Rindi nu för att testa. Dom gick bra hos mig också, dock en h*lvets massa fint damm i säckarna. Köpte på två olika ställen från olika tillverkningar med likvärdigkvalitet.

Kortare och mer jämnlånga än Vidas, men konstigt nog gick det inte att få till lika jämn förbränning/rökgasvärden med Rindi. Dock inte så att det orsakat några problem eller driftstörningar.

Kommer att förtsätta med Vida pga. dammet samt tendens till sintring, inget av allvarligare karaktär.

Känns ändå tryggt att man kan svänga inom ByggMax om det skulle krisa. Cheapy säljer Vida numera här dock en tia för dyrt, 49.90kr/säcken.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag var på platschefen , Hisings-Backa ang. leveranser, detta var i höstas...påpekade, som du säger "Snillet", att det är vansinne att åka så långt för så lite förtjänst.Han lovade att bättra sig, annars kör de på "säsong", konstigt tyckte jag då vi är flera som även eldar på sommaren...

När det gäller Rindi kommer jag bara att ha det som "nödpellets", är perfekt att köpa hem några säckar ( fick in 25st. sist) kan bli fler om inte dottern varit med, har även köpt helpall, tråkigt bara att de har pant på skiten. :x

Annars kör jag med Svanpellets, jämfört med Rindi så blir det mycket mindre aska, jämnare förbränning och faktiskt mindre spån, detta trots att Svanen känns lösare pressad... :? Sedan får man ju tillägga att doften är markant mycket godare på Svanen, luktar trä....Rindi har en obeskrivlig lukt som inte påminner om trä,inte färskt trä ivartfall.
Priset (hämtpris) är inte så stor heller, körsträckan är lika lång, så valet är enkelt för mig ivartfall.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Var köper du Svanen pellets, samt vad kostar den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Guddeby Gård 2100:-/pall, tror att de har höjt nu.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jag har ju köpt mina Neova pallar från Guddeby, å bor bara ett par km därifrån. Men de e lite knöligt å få till hämtning där när man jobbar långa dagar å pendlar till andra sidan Gbg.

Rekommenderar Guddeby annars :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Robban Family 1100
Entusiast!

Inlägg av Robban Family 1100 »

då ska ja prova 10 säckar från byggmax
och ja får hoppas att den pelletsen inte dammar lika mycket som Okome gör
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har kört med Byggmax pellets (Rindi) sedan uppvärmningssäsongen började och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Har inte upplevt att säckarna innehåller en massa damm. Fungerar faktiskt mycket bättre än med bulkpellets........ Har mycket mindre driftsstörningar, pga damm i filtret på sugaren i mitt vakuumsystem, med "säckpellet". Bytte till "säckad pellets" efter att ha fått "rena skiten" pellets i våras. Det tog sugbilen som var här och hämtade den efter reklammation strax över 2 timmar att tömma förrådet. Chauffören som gjorde jobbet tyckte att försäljaren av den pelletsen borde bjuda på den lilla mängd pellets som jag hann förbruka innan retur men så blev det inte....

Det är ju naturligtvis jobbigare att "släppa in" ett antal pelletssäckar än när man körde med bulkpellets. Men ett stabilare system, dvs mindre driftsstörningar, överväger den nackdelen. Dessutom så får man ju lite motion på köpet, vilket jag behöver.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Kört med Rindi nu sedan augusti.
Tycker inte det är smuligt eller dammar.
Men som någon nämnde att man får aska ur lite oftare.
Tillhör den sämre sorten i det hänseendet av de märken jag har provat.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det damm/stoft jag hade i mina säckar var så fint att det var inget man kunde se. Men när man fyllt på 10säckar var pannrummet täckt med ett fint pulver och det kliade i halsen.

Smulor och spån var i stort sett obefintligt, har mera i Vida säckarna.

Dammet var absolut inget som störde driften.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Lite lätt Off-topic gällande spåndamm..

Jag har problem med dammallergi, så när jag fyller veckoförrådet (Mafasilon) så kör jag med halvmask på.

Dessutom har jag ett lock på silon, så bara en 10 cm springa längst fram är öppen. På kanten av denna springa sätter jag slangen till grovdammsugaren, som alltså tar hand om det mesta av det damm som ändå uppstår.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar