Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Gör ett test själv och sätt laddningspumpen/cirkulationspumpen på högsta steg så ser du vilken skillnad det blir med för högt flöde.
Jag har provat alla steg på båda CP och det påverkar inte skiktningen. Laddpumpen ändrar bara flödet genom pannan, flödet till tanken styrs av laddtermostat.
Cirkulationspumpen påverkar bara flödet genom radiatorerna eftersom automatshunten styr flödet genom pannan.
Så där vet jag helt säkert att du har fel.

F.ö. håller jag med Roli.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:Jag har provat alla steg på båda CP och det påverkar inte skiktningen. Laddpumpen ändrar bara flödet genom pannan, flödet till tanken styrs av laddtermostat.
Under hur lång tid har du testat detta, och med vilken typ av tempgivare, eller har du endast gått efter tankens standard mätare som är trögare? Som vedprofilen har förklarat så gör detta skillnad på hans system och man märker även detta på hans loggkurvor jämfört längre tillbaka i tiden om följt dessa då man körde laddpumpen på högre hastighet. Beror det hela på hur man kopplat sitt system då? Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar? Ditt resonemang verkar vara åt detta håll.

Cirkulationspumpen påverkar bara flödet genom radiatorerna eftersom automatshunten styr flödet genom pannan.
Jag gav detta som ett exempel vad som händer med högre flöden i vilket system som helst med radiatorer.
Jag har inte fel i detta, jag tror att du missförstår min förklaring bara.
Jag loggar även mitt system och märker en stor skillnad på start och stopp av brännaren om jag kör min CP på en högre hastighet. Även förbrukningen av pellets ökar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Karla1 skrev:
Shakespeare skrev:Jag har provat alla steg på båda CP och det påverkar inte skiktningen. Laddpumpen ändrar bara flödet genom pannan, flödet till tanken styrs av laddtermostat.
Under hur lång tid har du testat detta, och med vilken typ av tempgivare, eller har du endast gått efter tankens standard mätare som är trögare? Som vedprofilen har förklarat så gör detta skillnad på hans system och man märker även detta på hans loggkurvor jämfört längre tillbaka i tiden om följt dessa då man körde laddpumpen på högre hastighet. Beror det hela på hur man kopplat sitt system då? Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar? Ditt resonemang verkar vara åt detta håll.

Jag gav detta som ett exempel vad som händer med högre flöden i vilket system som helst med radiatorer.
Jag loggar även mitt system och märker en stor skillnad på start och stopp av brännaren om jag kör min CP på en högre hastighet. Även förbrukningen av pellets ökar.
Att man kör pumpen på lägsta hastighet är väl nästan själv klart.
Då laddar man tankarna med ca 90 gradit vatten.Och man får bra skiktning
Men dom där 5-10 graderna + som vedprofilen strävar mot är bortkastat tycker jag. Större risk för kok och högre förluster.

Men det är väl tur att vi är olika annars så vart det ju inte mycket skrivit här
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
zac
Prima virke

Inlägg av zac »

Sen är det ju så att ju större tank desto mindre känslig är den för omblandning! Min 4,5 kubikare har optimal skiktning fast jag kör fullt fräs på laddomaten.
Rund och hög ska en acktank vara för att fungera bäst!

/ Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Karla1 skrev:

Att man kör pumpen på lägsta hastighet är väl nästan själv klart.
Då laddar man tankarna med ca 90 gradit vatten.Och man får bra skiktning
Men dom där 5-10 graderna + som vedprofilen strävar mot är bortkastat tycker jag. Större risk för kok och högre förluster.

Men det är väl tur att vi är olika annars så vart det ju inte mycket skrivit här
Andreas! Du har en bättre panna än jag har samt en större acktanks volym. Men du har ett mindre hus än jag.
Hur ofta eldar du nu ? Samt om du värmer upp tankarna i kväll . Vad har du för toppen temperatur i dina tankar i morgon kväll samt botten temp ? Upplever du högre temp i dina tankar som en ökad förlust måste dina tankar vara mycket dåligt isolerade. 5 till 10 grader är inte bort kastat..
Dessa grader förlänger lagringkapaciteten på acktankarna på ca 6 till 8 timmar..

Ved Profilen..
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Köra laddpumpen på lägsta fart är bara att glömma för mig, även 2an är lite vanskligt....

Med nästan 2m2 plåtyta och bara 46 liters vattenvolym så krävs det bra fart på vattenflödet inne i pannan om jag inte ska få fläckvis kokning... och då låter det inte kul! :(

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Köra laddpumpen på lägsta fart är bara att glömma för mig, även 2an är lite vanskligt....

Med nästan 2m2 plåtyta och bara 46 liters vattenvolym så krävs det bra fart på vattenflödet inne i pannan om jag inte ska få fläckvis kokning... och då låter det inte kul! :(

/Jörgen
Har du ingen strypningsventil ovanför laddomaten på vertikala röret??
Då kan du strypa där så att laddomaten tar mera kylning från botten på tankarna samt köra in varmare vatten i acktankarna.. Då kanske du kan köra pumpen på läge 2 och komma dit hän jag försöker att förklara..

Ved Profilen
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag eldar var annan dag nu. Om jag eldade i kväll så hade jag nog inte tappat många grader i toppen i morgon bitti. Botten hade nog gått ner till 40 grader kanske. O ja jag ska strypa in radiator systemet :wink:

Mina tankar är kast isolerade.Mitt hus är lika kast isolerat.Om inte sämre.10cm spån på vinden.Oisolerad platta och källar väggar.2 glas i hela huset med ventiler i varje fönster.
Jag ska dock slänga in en till tank om jag bygger ut huset i sommar.
Då skall dom andra tankarna isoleras mer oxå. Vi får se
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
joeri91942 skrev:Köra laddpumpen på lägsta fart är bara att glömma för mig, även 2an är lite vanskligt....

/Jörgen
Då kan du strypa där så att laddomaten tar mera kylning från botten på tankarna samt köra in varmare vatten i acktankarna..

Ved Profilen
Vid vilken tempskillnad tar en panna skada? (Mellan in och utlopp?)(Varför inte bara använda en termostat med lägre öppningstemp)
Det här ökar ju flödet till & från tankarna?
Senast redigerad av Wodda den tor 17 jan, 2008 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Under hur lång tid har du testat detta, och med vilken typ av tempgivare,
Jag har provat olika hastigheter på laddpumpen under ett par laddcykler. Givarna, ibland 2 - ibland 3, sitter i dykrör långt inne i tanken och reagerar snabbt.
Karla1 skrev: Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar?
Nej, absolut inte. Det vore väl korkat???
Karla1 skrev: Som vedprofilen har förklarat så gör detta skillnad på hans system och man märker även detta på hans loggkurvor jämfört längre tillbaka i tiden om följt dessa då man körde laddpumpen på högre hastighet. Beror det hela på hur man kopplat sitt system då? Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar? Ditt resonemang verkar vara åt detta håll.
Ja, han säger det och det verkar vara fler än jag som tycker det verkar vara konstigt.
Karla1 skrev: Jag gav detta som ett exempel vad som händer med högre flöden i vilket system som helst med radiatorer.
Ja, lägre hastighet på CP ger lägre returtemp och du kan kräma ur fler kWh ur tanken, det håller jag med om, med du skrev: "laddningspumpen/cirkulationspumpen" och att det skulle röra om i tanken. Med lägre bottentemp sjunker medeltempen i tanken och även förlusterna men om det skulle påverka förbrukningen så är det knappast mätbart i en vanlig villa.
Andreas Hansson skrev: Att man kör pumpen på lägsta hastighet är väl nästan själv klart.
Varför? Den måste kunna pumpa undan tillräckligt mycket så att pannan inte kokar.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Andreas Hansson skrev: Att man kör pumpen på lägsta hastighet är väl nästan själv klart.
Shakespeare skrev: Varför? Den måste kunna pumpa undan tillräckligt mycket så att pannan inte kokar.

mvh
Ja men det är väl självklart?Jag kanske skulle skrivit på lägsta möjliga hastighet. Min panna kokar då inte på lägsta hastighet.långt ifrån.
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:
Varför? Den måste kunna pumpa undan tillräckligt mycket så att pannan inte kokar.

mvh
Det är väl ett tecken på att det skiljer sig på hur man kopplar ett system.
Om vedprofilen kan köra så och vissa ej så måste det väl vara skillnad på hur man gjort sin acktankskoppling.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hjälper väl inte att sätta in en strypventil om problemet är att flödet inne i pannan blir för lågt?

Om jag gör det så kommer jag ju i uppvärmningsfasen inte bara att få 2ans flöde, vilket redan det är för lågt, utan jag kommer dessutom att reducera det med en strypning till ännu lägre flöde. I startfas så är ju ventilen stängd så det är bara pannkresten som kan dra runt vatten.

Eventuellt skulle jag kunna kompensera det genom att strypa primärluften så att jag drar ner pannan effekt till kanske 10-12kW men... jag vill ju inte elda hela kvällen :-)

Jag provade att dra ner på 2an idag när jag startade, gick bra en 5-10 minuter men sen började pannan "blonga". Och det var utan nån strypning som minskade flödet på pann-kretsen.

Med en annan panna som har större vattenvolym skulle det säkert funka bättre men den här har lite väl mycket plåtyta i förhållande till vattenmängden. En snabb överslagsräkning ger ca 2-3cm vatten mot den uppvärmda plåten... då gäller det att vattnet rör på sig för att hinna ta undan energin.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Karla1 skrev: Det är väl ett tecken på att det skiljer sig på hur man kopplar ett system.
Om vedprofilen kan köra så och vissa ej så måste det väl vara skillnad på hur man gjort sin acktankskoppling.
Men alla pannor ger ju olika kw??
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:
Ved Profilen skrev:

/Jörgen
Då kan du strypa där så att laddomaten tar mera kylning från botten på tankarna samt köra in varmare vatten i acktankarna..

Ved Profilen
Om Laddomaten tar mer kylning från botten med din strypning måste väl flödet öka i toppen av acken med exakt lika mycket?
Det blir väl knappast ett lågt flöde? Enda stället som då har lågt flöde är ju stigarröret.

Exakt vad jag menar !!!! Du har ju samma flöde i laddomaten, pumpen går ju i samma hastighet . Det är bara det att du Fördelar laddnings flödet med strypnings ventilena. Hetare vatten i toppen på tanken svalare i botten.. Allstå bättre delta T ( tempskillnad ).. = Bättre utnyttjande av acktankarna. Dessutom stryps flödet ytterligare i laddomaten.. Lägre flöde som inte förstör skiktningen är ju radiatorsystemet. Nu talar vi om laddning.....
Låst