Karla1 skrev:
Under hur lång tid har du testat detta, och med vilken typ av tempgivare,
Jag har provat olika hastigheter på laddpumpen under ett par laddcykler. Givarna, ibland 2 - ibland 3, sitter i dykrör långt inne i tanken och reagerar snabbt.
Karla1 skrev:
Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar?
Nej, absolut inte. Det vore väl korkat???
Karla1 skrev:
Som vedprofilen har förklarat så gör detta skillnad på hans system och man märker även detta på hans loggkurvor jämfört längre tillbaka i tiden om följt dessa då man körde laddpumpen på högre hastighet. Beror det hela på hur man kopplat sitt system då? Stannar din laddpump då termostaten i laddomaten öppnar? Ditt resonemang verkar vara åt detta håll.
Ja, han säger det och det verkar vara fler än jag som tycker det verkar vara konstigt.
Karla1 skrev:
Jag gav detta som ett exempel vad som händer med högre flöden i vilket system som helst med radiatorer.
Jag har inte fel i detta, jag tror att du missförstår min förklaring bara.
Jag loggar även mitt system och märker en stor skillnad på start och stopp av brännaren om jag kör min CP på en högre hastighet. Även förbrukningen av pellets ökar.
Ja, lägre hastighet på CP ger lägre returtemp och du kan kräma ur fler kWh ur tanken, det håller jag med om, med du skrev: "
laddningspumpen/cirkulationspumpen" och att det skulle röra om i tanken. Med lägre bottentemp sjunker medeltempen i tanken och även förlusterna men om det skulle påverka förbrukningen så är det knappast mätbart i en vanlig villa.
Andreas Hansson skrev:
Att man kör pumpen på lägsta hastighet är väl nästan själv klart.
Varför? Den måste kunna pumpa undan tillräckligt mycket så att pannan inte kokar.
mvh