Pannan avstängd på sommaren, rostrisk?

snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Motionering av våtlöpande pumpar är inte så himskans känsligt, dom kan stå still länge innan det finns någon fastsättningsrisk.

Någon gång per månad sådär 5-10 minuter räcker gott, visar det sig att det INTE räcker gott, bör man se över om man inte har kraftig korrosion i sitt system eller massvis av avlagringar som snurrar runt, vilka i så fall också troligen stället till hemska problem med elementtermostater och andra ventiler.

Och eftersom majoriteten av villacirk pumpar är just våtlöpande så tycker jag inte man skall lägga speciellt mycket krut vid det där med motioneringen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
magor
Frö

Inlägg av magor »

Ok, om man har korrosion, hur gör man för att få bukt på det.
Jag har länge haft nåt som ser ut som sotpartiklar i vattnet när jag luftar elementen och då har jag värmt på elpatron. Köpte pelletsbrännaren sista veckan i februari och har kört med denna sen dess. Brännaren är inställd att gå från 64 grader c till 78 grader c.
När jag värmde med patron så hade jag termostaten ställd på 60 grader c.

Grundfoss pumpen är ställd på läge 1 av 3, är det för lite?

Jag har funderingar på att köra på patron under dom varma sommardagarna för att enbart värma kranvattnet.
2 plans villa ca 180 m2, exl. källare. (ca 80 m2) Byggd 2000
Värmebaronen Triomax tillv. år 2000 och Värmebaronen Aqualux UB 750
KMP PX21 Tillv. år 2006 v7.0 processor.
Danfoss shunt automatik
Tigerholm dragbegränsare Typ 012
anttas
Prima virke

Sinkanod

Inlägg av anttas »

Att montera in en sinkanod i pannan har jag oxå funderat över,det kan väl nödvändigtvis inte vara så att endast galvaniska strömmar angriper anoden utan all form av korrosion ska väl drabba sinkanoden i första hand?
Skriv svar