Dempan skrev:...över hur mkt pellets det går.
1. Bor i Malmö, någon som vet vem jag ska ringa till för att få pannan/brännaren snabbt, bra och billigt injusterad?
2. Var mäter jag rökgaserna och hur bär jag mig åt för att montera termometern?
3. Hur ökar jag resp sänker jag rökgastempen
4. Någon som har ett bra tips på hur jag mäter åtgången lite mer exakt? Funderingar om att placera förådet på en våg alt mäta på skruven med en cykeldator
5. Vilket är bästa sättet att styra värmen i huset? Har funderingar på motorstyrda termostater på elementen mot en smart placerad givare. (Frugan vägrar o säger att de är fula)
6. Hur ofta ska jag sota brännaren/pannan? Han jag köpt huset av säger att det räcker att ta brännarröret en gång i veckan och pannan 1-2 gånger per eldningssäsong.
7. Tror att jag har en dragbegränsare (om detta är luckan som sitter och svajar när det eldas och sedan stänger när brännaren stänger av). Är det så den ska fungera?
PoK Dempan
1. Vet ej men kolla på brännartillverkarens hemsida under åf el hör med sotaren en del av dom justerar brännare..
2. Rökgaserna mäter du innan motdragsluckan, Funkar fint med stektermometer som du borrar hål i rökröret o stoppar in..
3. Genom att minska el öka effekten på brännaren el om du har turbulatorer plocka bort/sätta i beroende på om du vill höja/sänka, Sänka med fler..
4. Förråd på våg el cyckeldator på förrådsskruven..
5. Med en shuntstyrning med innegivare typ Termomatic cbj/Automix 20 sen strypa in varje radiator så du får rätt temp i alla rum..
6. Som nämnts när rökgastempen stigit med 50°, Har Biosolen så stort askutrymme ??
7. Jepp det är dragbegränsaren o den uppförsej som den ska men sen beror det ju på om den är rätt justerad..
Såg om att dina radiatorer blev varma från botten o upp o det ska koppplas om för dom ska bli varma uppe först, Verkar inte allt för ovanligt att det görs just det misstaget med dåligt resultat som följd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd