Nybörjare - en till som är chockad...

Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Sträng kyla även här, säkert -5 på nätterna och ja iallafall en minusgrad på dagen :oops:

Sitter bara o väntar på att solen ska kicka in, men det tar väl en månad till eller två.

En fråga till:
Jag har tjocka rör fram till mina element och när man öppnar på trmostaten så blir de varma först i botten som stiger upp i elementet. Antar att detta var för att det har varit självcirkulation innan. Har en cirkulationspump kopplad nu. Borde man inte vänt flödet när man kopplade in cirkpumpen? Eller det är normalt att man kopplar som det är gjort hos mig?

Inverkar detta på funktionen av termostaterna eller det är lige meget?
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Det är inte normalt att koppla så. För termostatens skull spelar det vad jag förstår mindre roll, men radiatorn får sämre verkningsgrad. Det innebär att det behövs högre framledningstemperatur eller större flöde för att hålla rummet varmt, och det ökar värmeförlusterna i ledningarna. I princip, alltså. Hur stor skillnaden blir i praktiken kan jag inte säga, men det går i vart fall inte åt mindre pellets.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Dvs de som installerat borde vänt flödet när cirkpumpen installerades troligtvis i samband med att biosolpannan installerades.

Någon som vet om man kan göra detta i efterhand eller man riskerar att hela systemet flippar ut totalt?

Känns som ett större ingrepp. Jag har redan ett imponerande rörgalleri som jag någon dag ska försöka att klura ut. Så tills dess så får det nog vänta.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

deasstore skrev:Var inte orolig "dempan".

Själv så gör jag av med lika mycke pellets som du. Just nu när det är så här kallt räcker 10 säckar i 3 dagar.

Det är bara gilla läget. Det går åt mer pellets när det är kallt & blåsigt.

Ursäkta,MEN 10 säckar på tre dagar?????
är inte det 160kg??
Rymmer inte säckarna 16kg/st??

Låter som en jävla massa pellets detta...
Jag bor i Jämtland.Nu har vi legat på som kallast -26 grader i tre dagar,-8 ute nu.Jag kör en Janfíre minor med föråd som tar 150kg.
Väger dessutom pelletsen i säckar för att hålla koll på förbrukningen.
Har en gammal träkåk byggd 58,tilläggsisolerad nu i fjol med en 10cm västkustskiva,dock ena gaveln kvar att isolera. Hos mej går det nu när det varit så kallt 160kg pellets på 6 dygn.Värmer 95kvadrat på två plan+källaren till ca 16c. håller 20-21c innetemp.

Låter som du har en otroligt stor åtgång pellets.....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Dempan skrev:Dvs de som installerat borde vänt flödet när cirkpumpen installerades troligtvis i samband med att biosolpannan installerades.

Någon som vet om man kan göra detta i efterhand eller man riskerar att hela systemet flippar ut totalt?

Känns som ett större ingrepp. Jag har redan ett imponerande rörgalleri som jag någon dag ska försöka att klura ut. Så tills dess så får det nog vänta.
Någon har sannolikt klantat sig, ja. Borde inte vara så bökigt att få rätt på, det handlar ju strängt taget bara om 2 rörändar som ska byta plats. Troligen har du väl kopparrör vid panna / cirkulationspump, och då blir det hanterbart även för vanliga dödliga.

Angående förbrukningen - låter mycket. Mitt hus är antagligen ganska likvärdigt med ditt, och jag har som mest gjort av med ~2 säckar per dygn när det varit rejält kallt (-15 eller nåt). Och då är min panna inte nån optimerad snålvarg precis.
/Andreas

EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Nybörjare - en till som är chockad...

Inlägg av André »

Dempan skrev:...över hur mkt pellets det går.
1. Bor i Malmö, någon som vet vem jag ska ringa till för att få pannan/brännaren snabbt, bra och billigt injusterad?

2. Var mäter jag rökgaserna och hur bär jag mig åt för att montera termometern?

3. Hur ökar jag resp sänker jag rökgastempen

4. Någon som har ett bra tips på hur jag mäter åtgången lite mer exakt? Funderingar om att placera förådet på en våg alt mäta på skruven med en cykeldator

5. Vilket är bästa sättet att styra värmen i huset? Har funderingar på motorstyrda termostater på elementen mot en smart placerad givare. (Frugan vägrar o säger att de är fula)

6. Hur ofta ska jag sota brännaren/pannan? Han jag köpt huset av säger att det räcker att ta brännarröret en gång i veckan och pannan 1-2 gånger per eldningssäsong.

7. Tror att jag har en dragbegränsare (om detta är luckan som sitter och svajar när det eldas och sedan stänger när brännaren stänger av). Är det så den ska fungera?

PoK Dempan
1. Vet ej men kolla på brännartillverkarens hemsida under åf el hör med sotaren en del av dom justerar brännare..

2. Rökgaserna mäter du innan motdragsluckan, Funkar fint med stektermometer som du borrar hål i rökröret o stoppar in..

3. Genom att minska el öka effekten på brännaren el om du har turbulatorer plocka bort/sätta i beroende på om du vill höja/sänka, Sänka med fler..

4. Förråd på våg el cyckeldator på förrådsskruven..

5. Med en shuntstyrning med innegivare typ Termomatic cbj/Automix 20 sen strypa in varje radiator så du får rätt temp i alla rum..

6. Som nämnts när rökgastempen stigit med 50°, Har Biosolen så stort askutrymme ??

7. Jepp det är dragbegränsaren o den uppförsej som den ska men sen beror det ju på om den är rätt justerad..

Såg om att dina radiatorer blev varma från botten o upp o det ska koppplas om för dom ska bli varma uppe först, Verkar inte allt för ovanligt att det görs just det misstaget med dåligt resultat som följd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Då Roslagsbrännare glömt packa med några skruvar till pellets skruven bär jag nu Olja i dunke vilket jag gjort nu i nästan 2 veckor...

Går nästan 1L/timme gammal hur inte så bra isolerat med mest gamla 2 glas fönster....Man har ju alldrig märkt innan när man eldat med olja att det gåt så mycket mer på vintern....

24L/dygn = 50kg pellets?

Så en hög förbrukning dock inte jätte hög....
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

till lennart wiklund.

Jo visst är det mycket med 10 säckar på 3 dagar.
Men tittar man på hur huset jag har är byggt så är det inte lustigt att det går åt så mycket.
Huset är byggt 1939. Gamla tvåglasfönster. Gammal dålig isolering i golv och väggar. Självdragsventilation med en lucka i varje rum.
166 m² uppvärmd boyta + 90 m³ kall källare där endast 20m² värms till 18°.
(På boplanet: De rum jag inte använder så ofta 18 °. resterande 20°)

tror det gick åt 3,5m³ olja för dem som bodde där innan. Vilket verkar stämma med de 9 pall jag gör av med på ett år.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Solen tittade fram igår. Fick in hela 18 kWh! Inte så att det var härdsmälta på gång i tanken...men det funkar...sweet...det är nått som funkar iallafall.

Får koppla om kopparrören till elementen till sommaren. Kanske ska ta o renodla rörgalleriet oxå så att en vanlig dödlig som jag fattar hur det funkar.

Vad kostar en schuntstyrning med installering, sådär mellan tummen o pekfingern? Krävs det att systemet tappas ner eller man kan montera utan att stänga värmen? Dvs ska jag göra det nu eller till sommaren?

När jag stryper in radiatorerna, ska det göras med termostater eller med strypning utan "styrning"? Annars så får man ju dubbel styrning tänker jag.

När jag borrat upp för rökgastermometern, kan detta hål stå öppet eller ska jag täta med ngt? Vad tätar jag med? Ska man gänga hålet så man kan skruva tillbax en "propp"

Och så en sista koll om jag tänker rätt: Tänkte beställa ett nytt chipp (den med 20 graders hysteres) som jobbar mellan 65 o 85 grader för att få färre starter samt att när väl solen kickar in vill jag inte att brännaren ska starta så lätt. Idag jobbar brännaren mellan 77-85 (cirka) och det är ju lättare att nå 65 grader än att nå 77 grader med solen. Tänker jag rätt eller har jag missat något?

Till sist; Fan va gött att man kommer in här och får blixtsnabb hjälp o tips av en massa generösa tänkare. Ni har tagit mig från förtvivlad till hoppfull på 3 dagar. Tackar ödmjukast!
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Dempan skrev:
Vad kostar en schuntstyrning med installering, sådär mellan tummen o pekfingern? Krävs det att systemet tappas ner eller man kan montera utan att stänga värmen? Dvs ska jag göra det nu eller till sommaren?

När jag stryper in radiatorerna, ska det göras med termostater eller med strypning utan "styrning"? Annars så får man ju dubbel styrning tänker jag.
Thermomatic CBJ är en vanlig shuntstyrning som funkar fint för de flesta, men det finns såklart andra också. Kostar ~3 papp, om tummen sitter förskjuten lite mot kanten av handen så installerar man enkelt själv. Man behöver inte tappa ur vatten eller koppla bort rör eller så.

Reglering med shuntstyrning i korta drag: givaren till styrningen i det mest värmekrävande rummet, öppna spjäll på radiatorn i samma rum, termostatreglering av radiatorer i övriga rum.
/Andreas

EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

kolla min annons på säljes...

vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar