En nybörjartråd, från kunskapsnivå noll.

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Röken ska vara i stort sett osynlig om det inte är kallt ute, lite lättare vit rök (vattenånga) eller grå rök är ok, men det ska inte ryka svart (vid uppstart kan det ryka lite mera, det är ok om det lugnar ner sig efter en stund).

Om du kan se lågan på brännaren inne i pannan så ska den vara rätt så ljust gul, röd betyder för lite luft, vit låga betyder för mycket luft.

Om det är termostater du har på elementen så öppnar dom när tempen i rummet sjunker givetvis men om du har ett gammalt hus så är det ju inte säkert att du har termostater, det kan mycket väl vara enkla ventiler som du kan reglera vattenflödet med, det är oftast lätt att se vilket det är, om du har plastreglage med siffror på så är det termostater, ventiler brukar vara i mässing eller liknande och ingen plast så långt ögat når.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
granath
Ungskog

Inlägg av granath »

tack för snabbt svar.
det är termostater jag har isåfall

är det vissa temperaturer dom är installda på eller är det beroende på panntgempen ?
jag ska trixa fram så jag ligger på 75 grader på pannan
Utrustning:
Agrotec brännare i en gammal Duplomat kombipanna.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

granath skrev:tack för snabbt svar.
det är termostater jag har isåfall

är det vissa temperaturer dom är installda på eller är det beroende på panntgempen ?
jag ska trixa fram så jag ligger på 75 grader på pannan
Det är samma som när du ställer in värmen i bilen :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar