En nybörjartråd, från kunskapsnivå noll.
En nybörjartråd, från kunskapsnivå noll.
Hej gott folk.
Ska flytta till hus och där finns någon ombyggd ved/olje panna som då blivit en ved/Pellets Havre skulle den tydligen med kunna värmas med
Och jag vet ingenting om detta alls.
Jag har tittat på detta forumet lite och tycker det är suveränt mycket tips och tricks man kan hitta här.
Men jag saknar något för oss nybörjare som inte kan någonting om värmesystem i hus.
Så min tanke är att jag ställer en massa dumma frågor så får ni svara med ALLT ni någonsin kan tänka på, även det som verkar självklart för er.
Kanske man tar detta materialet sedanoch lägger ihopa detta till en nybörjarguide.
Mina frågor till och börja med.
sen kommer det fler efter hand som jag kommer på dom.
har inte flyttat in än men har nycklarna så jag kan åka dit och titta på det.
1# Vad innehåller den där stora saken då ?
jag gissar på 2 slutna system, ett till dricksvatten och ett till elementen?
2# där är en massa knappar och reglage.
vad är det för några, hur identifierar jag dom och vad ska finnas och vad brukar man ha ?.
3# Okej där är en ganska stor behållare med skruv, borde ju vara bra som det är men vad ska man tänka på ? läste något om små spån och vinkel ?
4# ytterligare en skruv som går underifrån brännaren till en behållare
troligtvis aska,, den styrs av en hederlig väggtimer. hur mycket aska genereras det egentligen ?
5# kan man typ elda samtidigt som pelletsen är igång ? för min tanke är att pelletsfunktionen stannar upp under tiden man eldar ?. kan man elda när man vill för att dryga ut det eller är det för ett visst syfte såsom uppvärmning osv. ?
6# vilken temperatur ska det stå på då ? har hört att det ska ligga på 75 grader för att undvika bakterier i vattnet.
det var det mesta till och börja med.. är tacksam för svar
ställ gärna frågor till mig så ska jag kolla upp det
Ska flytta till hus och där finns någon ombyggd ved/olje panna som då blivit en ved/Pellets Havre skulle den tydligen med kunna värmas med
Och jag vet ingenting om detta alls.
Jag har tittat på detta forumet lite och tycker det är suveränt mycket tips och tricks man kan hitta här.
Men jag saknar något för oss nybörjare som inte kan någonting om värmesystem i hus.
Så min tanke är att jag ställer en massa dumma frågor så får ni svara med ALLT ni någonsin kan tänka på, även det som verkar självklart för er.
Kanske man tar detta materialet sedanoch lägger ihopa detta till en nybörjarguide.
Mina frågor till och börja med.
sen kommer det fler efter hand som jag kommer på dom.
har inte flyttat in än men har nycklarna så jag kan åka dit och titta på det.
1# Vad innehåller den där stora saken då ?
jag gissar på 2 slutna system, ett till dricksvatten och ett till elementen?
2# där är en massa knappar och reglage.
vad är det för några, hur identifierar jag dom och vad ska finnas och vad brukar man ha ?.
3# Okej där är en ganska stor behållare med skruv, borde ju vara bra som det är men vad ska man tänka på ? läste något om små spån och vinkel ?
4# ytterligare en skruv som går underifrån brännaren till en behållare
troligtvis aska,, den styrs av en hederlig väggtimer. hur mycket aska genereras det egentligen ?
5# kan man typ elda samtidigt som pelletsen är igång ? för min tanke är att pelletsfunktionen stannar upp under tiden man eldar ?. kan man elda när man vill för att dryga ut det eller är det för ett visst syfte såsom uppvärmning osv. ?
6# vilken temperatur ska det stå på då ? har hört att det ska ligga på 75 grader för att undvika bakterier i vattnet.
det var det mesta till och börja med.. är tacksam för svar
ställ gärna frågor till mig så ska jag kolla upp det
Du måste tala om vilken utrustning du har (märke/modell på panna-brännare-förråd osv) t.ex uppdatera profilen. Lägg in några bilder också. Då kommer säkert medlemmarna här på forumet att bistå med info och råd.
Många svar borde du kunna få om du använder sökfunktionen.
Lycka till!
Många svar borde du kunna få om du använder sökfunktionen.
Lycka till!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
jag kan ta reda på vilken modell det är och så nästa gång jag ska till huset vilket det blir till helgen.
men tanken bakom denna tråden är att den ska täcka typ generellt alla typer.
så vem som helst sominte kan något kan läsa här.
jag kommer att starta ytterligare en tråd sedan som kommer vara frågor mer specifikt om min egen med modell och allt.
men just nu är det generellt jag vill veta.
tack på förhand
men tanken bakom denna tråden är att den ska täcka typ generellt alla typer.
så vem som helst sominte kan något kan läsa här.
jag kommer att starta ytterligare en tråd sedan som kommer vara frågor mer specifikt om min egen med modell och allt.
men just nu är det generellt jag vill veta.
tack på förhand
Hej!
Håller med att det är lättare om du uppdaterar din profil.
Fråga 1:Ja troligtvis är det slutet system.
Fråga 2:Oftast brukar det finnas instruktionsmanual till både panna och brännare där får man mycket bra info.
Det verkar som att den som har haft huset innan har tänkt på allt eftersom du har en automat uraskning som styrs av en timer så behöver du inte tänka på när det är dags att aska ur utan det är bara att tömma behållaren med aska när det är dags och det märker du om du tittar i behållaren.
Att elda med ved samtidigt som brännaren är på så måste man vara säker på att du har en baffelplåt mellan brännaren och eldstaden för ved ditsatt så att elden inte sugs in i delen där brännaren sitter.
Och det beror på hur din panna är??
Hur mycket aska blir det? Beror på hur mycket du bränner på svårt att säga men inte så mycket eftersom vid bra förbränning så blir det inte mycket aska.
Men som sagt var skicka in någon bild plus uppgifter på panna och brännare det underlättar.
Varje brännare är speciel likaså panna!!
Håller med att det är lättare om du uppdaterar din profil.
Fråga 1:Ja troligtvis är det slutet system.
Fråga 2:Oftast brukar det finnas instruktionsmanual till både panna och brännare där får man mycket bra info.
Det verkar som att den som har haft huset innan har tänkt på allt eftersom du har en automat uraskning som styrs av en timer så behöver du inte tänka på när det är dags att aska ur utan det är bara att tömma behållaren med aska när det är dags och det märker du om du tittar i behållaren.
Att elda med ved samtidigt som brännaren är på så måste man vara säker på att du har en baffelplåt mellan brännaren och eldstaden för ved ditsatt så att elden inte sugs in i delen där brännaren sitter.
Och det beror på hur din panna är??
Hur mycket aska blir det? Beror på hur mycket du bränner på svårt att säga men inte så mycket eftersom vid bra förbränning så blir det inte mycket aska.
Men som sagt var skicka in någon bild plus uppgifter på panna och brännare det underlättar.
Varje brännare är speciel likaså panna!!

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
jag tackar för alla era svar än så länge.
så om det nu är en baffelplåt mellan kamrarna
är det okej att bara starta upp en eld eller gör man detta endast vid vissa tillfällen ? kan man överhetta allt om man eldar osv ?
vad jag minns från anordningen är:
ett reglage man skruvar på , kan detta vara shunten ?
och hur fungerar en sånm, något viktigt man bör veta ?
där var två knappar, en till cirkulationen och den andra troligtvis till den gamla oljebrännaren så den är troligast utkopplad.
sen fanns där ju en låda med till och från knapp och två led.
där var ett uttag till skruven så jag gissar på att det är någon styrning med termostat eller något till skruven.
termostaten var ställd till 60 på pannan, så jag testar med att starta med den inställningen och sedan mäta på varmvattnet sen i kranen ?
har hört att termostaten kan vara isådär om den e gammal ?
sen med brännaren det kan vara svårt när ni inte vet modell, men hur ställer man luft och mängd och så ? är det skruvar på den eller via interface, för där fanns inget uppenbart som var elektroniskt styrt med display m.m. på brännaren.
finns det något man bör veta ? något ajabaja så man inte tar isönder något ?
hur får man reda på om lågan är fin eller något ? så att den bränner pelletsen rätt så man vet att man har rätt inställning ? brukar det finnas tittlucka ?
tack för era svar
så om det nu är en baffelplåt mellan kamrarna
är det okej att bara starta upp en eld eller gör man detta endast vid vissa tillfällen ? kan man överhetta allt om man eldar osv ?
vad jag minns från anordningen är:
ett reglage man skruvar på , kan detta vara shunten ?
och hur fungerar en sånm, något viktigt man bör veta ?
där var två knappar, en till cirkulationen och den andra troligtvis till den gamla oljebrännaren så den är troligast utkopplad.
sen fanns där ju en låda med till och från knapp och två led.
där var ett uttag till skruven så jag gissar på att det är någon styrning med termostat eller något till skruven.
termostaten var ställd till 60 på pannan, så jag testar med att starta med den inställningen och sedan mäta på varmvattnet sen i kranen ?
sen med brännaren det kan vara svårt när ni inte vet modell, men hur ställer man luft och mängd och så ? är det skruvar på den eller via interface, för där fanns inget uppenbart som var elektroniskt styrt med display m.m. på brännaren.
finns det något man bör veta ? något ajabaja så man inte tar isönder något ?
hur får man reda på om lågan är fin eller något ? så att den bränner pelletsen rätt så man vet att man har rätt inställning ? brukar det finnas tittlucka ?
tack för era svar
Utrustning:
Agrotec brännare i en gammal Duplomat kombipanna.
60 grader är för lågt, pannan mår inte bra av att gå så lågt.termostaten var ställd till 60 på pannan, så jag testar med att starta med den inställningen och sedan mäta på varmvattnet sen i kranen ?
Det är olika, alla moderna brännare har en display där man ställer alla värden (fläktens hastighet, pelletsmatning osv), en del äldre modeller anänder potentiometrar vilken är lite pilligt att hålla på med dessutom är det svårt att återgå till en gammal inställning om man klantar till det.sen med brännaren det kan vara svårt när ni inte vet modell, men hur ställer man luft och mängd och så ? är det skruvar på den eller via interface, för där fanns inget uppenbart som var elektroniskt styrt med display m.m. på brännaren.
Det brukar inte vara direkt ömtåligt, men man ska givetvis vara försiktig med inställningarna om man inte har någon koll på vad det är man gör,det kan hända obehliga saker om man ställer in brännaren helt uppåt väggarna.finns det något man bör veta ? något ajabaja så man inte tar isönder något ?
Det är olika, med lite tur så har du en tittlucka eller liknande på pannan där du kan se lågan, (REKLAM) Roslagbrännaren kan man se lågan genom fallröret på (SLUT REKLAM), det är nog en av få som man kan göra det på, så om det inte finns tittlucka på pannan så kan det vara svårt att se lågan.hur får man reda på om lågan är fin eller något ? så att den bränner pelletsen rätt så man vet att man har rätt inställning ? brukar det finnas tittlucka ?
Det är rätt svårt att komma med generella svar på sådana här frågor men vet man bara vilken modell det är på brännaren så är det avsevärt mycket lättare att få utförliga svar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jag tackar så hemskt mycket för all info.
Jag har idag varit i huset och tagit foto och hämtat manualer osv.
där finns installationsbevis, faktura , manualer för drift samt processorbeskriving osv.
det är en AgroTec Havrebrännare
installerad i en Doplomat DIF från 1978
Nu säger jag bara HJÄLP.
den är avslagen via huvudströmbrytaren.
när jag startar den så startar en fläkt
och efter en stund så ramlar det ner pellets.
har ingen aning om det blev låga eller om den fyllde upp utrymmet bara sisådär.
finns det någon vänlig själ som bor i närheten som kan komma över och visa hur man kan få igång den så jag inte skiter i det blå skåpet ?
vi ska måla i husat nu på måndag så det vore perfekt om någon kunde komma och hjälpa mig.
Huset ligger i Östra Ljungby utanför Fjälkinge.
Angående modell och utrustning så är det bara ttt fråga nu så ska jag leta upp informationen i min bunke papper.
Jag har idag varit i huset och tagit foto och hämtat manualer osv.
där finns installationsbevis, faktura , manualer för drift samt processorbeskriving osv.
det är en AgroTec Havrebrännare
installerad i en Doplomat DIF från 1978
Nu säger jag bara HJÄLP.
den är avslagen via huvudströmbrytaren.
när jag startar den så startar en fläkt
och efter en stund så ramlar det ner pellets.
har ingen aning om det blev låga eller om den fyllde upp utrymmet bara sisådär.
finns det någon vänlig själ som bor i närheten som kan komma över och visa hur man kan få igång den så jag inte skiter i det blå skåpet ?
vi ska måla i husat nu på måndag så det vore perfekt om någon kunde komma och hjälpa mig.
Huset ligger i Östra Ljungby utanför Fjälkinge.
Angående modell och utrustning så är det bara ttt fråga nu så ska jag leta upp informationen i min bunke papper.
Utrustning:
Det är ingen större fara att testa, ta och lyft ur brännaren när den är avslagen och töm den på eventuella rester innan du startar den.
(Jag känner inte till din brännare så detta är mera generell info.)
Antagligen så går fläkten en stund innan för renblåsning, ofta en form av säkerhetsfunktion, sedan trillar det ner en startdos och tändelementet går igång ocg värmer, eventuellt är fläkten avstängd under denna tid, det kan ta en bra stund, allt från någon minut upp till 7-8 minuter eller så innan det blir fyr så låt den stå och mysa lite för sig själv där, sedan ska fläkten dra på/gå upp i varv och då ska det brinna där inne, du bör höra om det brinner, det brukar höras rätt tydligt.
(Jag känner inte till din brännare så detta är mera generell info.)
Antagligen så går fläkten en stund innan för renblåsning, ofta en form av säkerhetsfunktion, sedan trillar det ner en startdos och tändelementet går igång ocg värmer, eventuellt är fläkten avstängd under denna tid, det kan ta en bra stund, allt från någon minut upp till 7-8 minuter eller så innan det blir fyr så låt den stå och mysa lite för sig själv där, sedan ska fläkten dra på/gå upp i varv och då ska det brinna där inne, du bör höra om det brinner, det brukar höras rätt tydligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
http://www.ecotec.net/pdf/AgroTec_manual.pdf
Lycka till.
Lycka till.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
"hur mycket aska genereras det egentligen ? " Om det eldas med Havre så får du i princip ut lika mycket aska som Havren du fyller på då skalet inte förbränns bara förkolas. Vikten minskar givetvis men volymen kvarstår i stort sett. Trodde inte att Havreeldning fortfarande är populär då Havrepriset gått upp och eldningen fräter på pannor och skorstenar.MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jag har inte för avsikt att använda havre i denna brännaren då pellets fungerar lika bra.
har nu luskat på hur man får igång den.
Tydligen så ska man ta ur och tömma den.
sedan ta 2-3 dl pellets och dränka dem i tändvätska, låta dra
sedan tända på och låta det brinna i någin minut så det tar sig.
detta ska man tydligen göra direkt i röret.
jag gjorde detta och sedan riktade jag in brännaren mot pannan men inte hela vägen in, satte igång tändprocessen på brännaren och iaktog.
när jag var säker på att elden inte skulle dö ut,
så satte jag fast den ordentligt,
ska i veckan sätta in lite bilder så fort jag har fått tummarna loss.
Har en fråga angående om Termostaten på element,
hur fungerar dom är det endast en kran eller är den någon mer temperaturbaserad funktion?
har nu luskat på hur man får igång den.
Tydligen så ska man ta ur och tömma den.
sedan ta 2-3 dl pellets och dränka dem i tändvätska, låta dra
sedan tända på och låta det brinna i någin minut så det tar sig.
detta ska man tydligen göra direkt i röret.
jag gjorde detta och sedan riktade jag in brännaren mot pannan men inte hela vägen in, satte igång tändprocessen på brännaren och iaktog.
när jag var säker på att elden inte skulle dö ut,
så satte jag fast den ordentligt,
ska i veckan sätta in lite bilder så fort jag har fått tummarna loss.
Har en fråga angående om Termostaten på element,
hur fungerar dom är det endast en kran eller är den någon mer temperaturbaserad funktion?
Utrustning:
Först o främst så finns det inga duma frågor. Bara dumma svar. =)
Å frågar man inget får man ingeting veta. Då har vi utrett detta.
Den lilla motfrågan jag har är. Varför har tidigare ägare inte kunnat hjälpa till? De/den personen bör ju vet hur allt går till. Eller är det ett dödsbo som du har köpt. Så ingen tidigare ägare finns vid livet för att hjälpa. (bara undrar)
Sedan vad gäller inställningar och sådant bör man ändast ändra om man är säker på att något inte är rätt inställt.
Annars kan det sluta med att det blir sämmre inställningar till följd av mer pellets åtgång.
Men du är ju på rätt forum för att skaffa dig kunskap. Så det blir nog inga problem. Om det nu skulle vara något.
Å frågar man inget får man ingeting veta. Då har vi utrett detta.
Den lilla motfrågan jag har är. Varför har tidigare ägare inte kunnat hjälpa till? De/den personen bör ju vet hur allt går till. Eller är det ett dödsbo som du har köpt. Så ingen tidigare ägare finns vid livet för att hjälpa. (bara undrar)
Sedan vad gäller inställningar och sådant bör man ändast ändra om man är säker på att något inte är rätt inställt.
Annars kan det sluta med att det blir sämmre inställningar till följd av mer pellets åtgång.
Men du är ju på rätt forum för att skaffa dig kunskap. Så det blir nog inga problem. Om det nu skulle vara något.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Det är så att dom förra hyrestagarna har flyttat en bra bit bort.
Det är så att det är dom boende som har installerat pannan.
Huset har stått tomt ettt bra tag.
Har frågat hyresvärden men han säger att han inte har någon kunskap om anordningen och att jag får söka hjälp på annat håll.
Jag har fått liv i pannan iallfall och det värmer bra och verkar gå bra
vi har själva inte flyttat in än,men vill gärna ha lite värme nu när vi ska måla lite.
Men HUR vet man att nåpot är fel då?
har hört att man ska se på röken, men jag har ingen aning....
sen är det åtgången. den har man ju inte fstställt än men jag har hört att det ska gå iaf en säck var 6:e dag för endast varmvattnet och en hel pall om det är en riktigt kall månad.
hur mycket går det åt för er ? vad är onormalt mycket ?
Det är så att det är dom boende som har installerat pannan.
Huset har stått tomt ettt bra tag.
Har frågat hyresvärden men han säger att han inte har någon kunskap om anordningen och att jag får söka hjälp på annat håll.
Jag har fått liv i pannan iallfall och det värmer bra och verkar gå bra
vi har själva inte flyttat in än,men vill gärna ha lite värme nu när vi ska måla lite.
Men HUR vet man att nåpot är fel då?
har hört att man ska se på röken, men jag har ingen aning....
sen är det åtgången. den har man ju inte fstställt än men jag har hört att det ska gå iaf en säck var 6:e dag för endast varmvattnet och en hel pall om det är en riktigt kall månad.
hur mycket går det åt för er ? vad är onormalt mycket ?
Utrustning:
Det låter ganska normalt. Om du letar lite kommer du att se trådar med månadens förbrukning.
Generellt kan man väl säga att på de 4 kallaste månader går det åt drygt hälften av årsförbrukningen, jag höll på att få skrämselshicka då jag startade min brännare 22 dec. 2005, den ÅT ju pellets i parti och minut... men med ett par år i statistiken ser jag att det är helt annorlunda egentligen.
Generellt kan man väl säga att på de 4 kallaste månader går det åt drygt hälften av årsförbrukningen, jag höll på att få skrämselshicka då jag startade min brännare 22 dec. 2005, den ÅT ju pellets i parti och minut... men med ett par år i statistiken ser jag att det är helt annorlunda egentligen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!