Tryck i systemet/Laddomat 21/Acctanktemp

Här diskuteras allt kring vedeldning
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Profilen... egentligen känns det som att vi borde dra igång en ny tråd. vi har kommit en bit från ämnet. Men, 30-40liter per timme?! Under full drift?

Vid fullt flås på min panna ligger jag runt 200-300 liter per timme om jag har kallt vatten in i botten, när tankarna börjar komma upp i lite temp även i botten så har jag avsevärt mer än det i flöde.

När pannan är klar (även eftervärmen) så har jag en försummbar mängd vatten genom. Min backventil är ok så det faller inget hetvatten fel väg, däremot så ser jag att TVAn skapar så mycker flöde på returstammen att den trycker lite grann upp genom pannan, dock så lite att det nästan inte kyler kopparrören nära tankarna. Har tyvärr inte fått in några flödesmätare ännu, ett projekt för nästa sommar.

Pumpen som sitter i Laddomat 21, en Wilo RS25-6/3, klarar av att mata runt 1 l/s vid låga höjder vilket ju är fallet när man pumpar mot actankar... om man inte har en delad installation.

Får man då in nog hett vatten från acktankens botten (drygt 75-80) så att termostaten hålls helöppen så orkar den utan problem pumpa tillräckligt myckat vatten genom pannan för att trycka ner det heta vattnet genom tankarna och kyla det i pannan utan att termostaten hinner stänga förrän tankarna har droppat till runt 60 grader.

Detta är nåt som även termoventiler vet om, det finns ett dokument hos dom (som jag inte hittar igen nu då dom gjort om) där jag hittade felet jag hade från början. Mitt system gjorde precis så OM jag eldade upp så att jag hade hett vatten även i tankbotten! Eldade jag så att tankbotten fortfarande var runt 40-50 så hände det inte.

Aha, hittade det, står i dokumentet om rökgastermostaten http://www.termoventiler.se/upload/doku ... at_S_w.pdf

Naturligtvis, om man har ett rejält uttag av hetvatten (typ 25 grader kallt) så räcker det nog till för att få svalt vatten in i botten och stänga termostaten men ändå.. stänga av laddpaketet efter eldning är vettigt ändå.

Dessutom, du har väl matningen av laddpaketet från din panna? När den brunnit klart så stängs laddpaketet... eller har du en äldre med "lucköppningsknappen" som har ett tidsrelä som hännger och drar alla fläktar/pumpar hela tiden?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Roli skrev:
matwil skrev:
fraberg skrev:Matwil.. Du vet väl att det är insidan som räknas ? :)
Helt rätt(insidan som räknas). Men din 21:a såg väldigt tårögd ut :(
Sen är alldrig bra att det står och läcker i kopplingar.
Det är nog inte kopplingen som läcker utan själva unionventilen. Så såg också min laddomat ut innan jag bytte unionventil. Det kom ut vatten via insexskruven som skall öppna och stänga ventilen.

Tydligen ett känt fenomen/fel eftersom Termoventiler (som tillverkar Laddomaten) erbjöd mig en tätningssats eller helt ny ventil när jag kontaktade dem. Fin service från deras sidan :)
Det var dom jag menade. Skrev inte utförligt.
Har haft samma problem med mina unionventiler. När mina läckte började automatavluftaren öppna. Jag fick med andra ord luft den vägen in i systemet.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Profilen... egentligen känns det som att vi borde dra igång en ny tråd. vi har kommit en bit från ämnet. Men, 30-40liter per timme?! Under full drift?

Vid fullt flås på min panna ligger jag runt 200-300 liter per timme om jag har kallt vatten in i botten, när tankarna börjar komma upp i lite temp även i botten så har jag avsevärt mer än det i flöde.

När pannan är klar (även eftervärmen) så har jag en försummbar mängd vatten genom. Min backventil är ok så det faller inget hetvatten fel väg, däremot så ser jag att TVAn skapar så mycker flöde på returstammen att den trycker lite grann upp genom pannan, dock så lite att det nästan inte kyler kopparrören nära tankarna. Har tyvärr inte fått in några flödesmätare ännu, ett projekt för nästa sommar.

Pumpen som sitter i Laddomat 21, en Wilo RS25-6/3, klarar av att mata runt 1 l/s vid låga höjder vilket ju är fallet när man pumpar mot actankar... om man inte har en delad installation.

Får man då in nog hett vatten från acktankens botten (drygt 75-80) så att termostaten hålls helöppen så orkar den utan problem pumpa tillräckligt myckat vatten genom pannan för att trycka ner det heta vattnet genom tankarna och kyla det i pannan utan att termostaten hinner stänga förrän tankarna har droppat till runt 60 grader.

Detta är nåt som även termoventiler vet om, det finns ett dokument hos dom (som jag inte hittar igen nu då dom gjort om) där jag hittade felet jag hade från början. Mitt system gjorde precis så OM jag eldade upp så att jag hade hett vatten även i tankbotten! Eldade jag så att tankbotten fortfarande var runt 40-50 så hände det inte.

Aha, hittade det, står i dokumentet om rökgastermostaten http://www.termoventiler.se/upload/doku ... at_S_w.pdf

Naturligtvis, om man har ett rejält uttag av hetvatten (typ 25 grader kallt) så räcker det nog till för att få svalt vatten in i botten och stänga termostaten men ändå.. stänga av laddpaketet efter eldning är vettigt ändå.

Dessutom, du har väl matningen av laddpaketet från din panna? När den brunnit klart så stängs laddpaketet... eller har du en äldre med "lucköppningsknappen" som har ett tidsrelä som hännger och drar alla fläktar/pumpar hela tiden?

/Jörgen
Hello Jörgen !

Exact så här kar jag kopplat mitt system . Enda skillnaden är att jag inte dragit ner returen från radiatorena till tankbotten utan ner på returen före laddomaten http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif

Märk väl att ovanför laddomaten har jag placerat en by pass kran som jag stryper flödet med, här kan jag ställa in exakta laddningsflöden varav min låga temp in i pannan från laddomaten. Laddomaten tar ju mera kylning från tankbotten samt returen från radkretsen då. Pannan ligger ändå på nästan 90 till 100 grader som även min laddningstemperatur gör under hela laddningen. Du kan kolla igen hur bra skiktning samt temperaturer jag värkligen har. www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin] Lite utanför tråden kanske men ändå.

Ved Profilen.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ah.. ok med en strypning så går det ju bra att trycka upp tempen.

Har man ett laddpaket med backventil så funkar det nog dessutom.. MEN har den lokala rörkrökaren byggt laddpaketet med lösa delar (pump, blandingsventil och strypkran) så kan man VÄLDIGT lätt köra pannan i kok om man stryper igen hetvattnet ner till blandningsventilen!!!

Får inte den nog mycket hetvatten igenom sig (för hårt stängd strypning) så släpper den inte in nåt kallvatten alls i pannan. Detta hände hemma hos mor&far efter en ändring av kulvertmatningen in till det andra huset på gården. Vi satte in en blandningsventil med dykgivare så att vi har kontroll över temperaturen i kulverten istället för att skicka 95 gradigt vatten från toppen av tankarna.

Det blev nån skillnad i flödena och sen tokkokade pannan (50kW Baxi sp kokade gjorde det!), krävdes att strypningen öppnades nästan 4 varv för att bli bra igen..

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Ah.. ok med en strypning så går det ju bra att trycka upp tempen.

Har man ett laddpaket med backventil så funkar det nog dessutom.. MEN har den lokala rörkrökaren byggt laddpaketet med lösa delar (pump, blandingsventil och strypkran) så kan man VÄLDIGT lätt köra pannan i kok om man stryper igen hetvattnet ner till blandningsventilen!!!

Får inte den nog mycket hetvatten igenom sig (för hårt stängd strypning) så släpper den inte in nåt kallvatten alls i pannan. Detta hände hemma hos mor&far efter en ändring av kulvertmatningen in till det andra huset på gården. Vi satte in en blandningsventil med dykgivare så att vi har kontroll över temperaturen i kulverten istället för att skicka 95 gradigt vatten från toppen av tankarna.

Det blev nån skillnad i flödena och sen tokkokade pannan (50kW Baxi sp kokade gjorde det!), krävdes att strypningen öppnades nästan 4 varv för att bli bra igen..

/Jörgen
Nu tänker du nog lite fel. Om du tittar på kopplingschema som jag lade ut då ser du by pass kranen som sitter på det lodräta röret ovanför laddomaten. Om jag stänger den helt kan ju inte vattnet gå ner till laddomaten då går ju allt laddningsvatten rakt in i tank toppen samt att laddomaten och pannan får kylning direkt från tankarnas bottentemperatur. Då blandas inte vattnet i laddomaten.
Är du med? Jag har byggt min laddomat själv med lösa delar.

Ved Profilen.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hmm..... ? Men om du har så, och om din blandningsventil i botten är tät, hur får du då in något vatten i botten på pannan om du inte kör ner nåt hetvatten till blandningsventilen?.. Fel av mig! Såg inte att du hade en backventil i botten!!!

Den gör all skillnad i världen om man bygger själv!

Rörfnulen som byggde hos mor&far satte inte in nån sån.. bara blandaren med hett resp kallt och sen in i pannan, med strypning på hetvattnet ner till blandningsventilen. Då funkar det helt enkelt inte om man inte får ner lite hetvatten till blandningsventilen :-(

Kan ju dessutom säga att självcirkulationen lämnar lite övrigt att önska hos dom :-)

Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Bra! Hoppas du förstår hur jag menar.
Det är lite fullt i f..a det här.... Mitt system funkar även under strömavbrott på själv cirkulation..

Ved Profilen..
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo nu är jag helt med, det gäller att få med backventilen om man bygger ett laddpaket själv, annars blir det bara..... obra :)

Blev avis på dina sidor så jag vart tvingad att hacka ihop lite jag med.. nu uppdateras även mina kurvor automatiskt på http://twoalpha.com/pannrum/

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Jo nu är jag helt med, det gäller att få med backventilen om man bygger ett laddpaket själv, annars blir det bara..... obra :)

Blev avis på dina sidor så jag vart tvingad att hacka ihop lite jag med.. nu uppdateras även mina kurvor automatiskt på http://twoalpha.com/pannrum/

/Jörgen
Jag tycker att det är både kul och bra med loggning. Man kan ju även optimera värmesystem med data loggning, och även se fel om man förstår sig på linjer.
Jörgen jag måste fråga dig en sak. Varför ser din panntemperaturslinje ut som den gör? Den verkar så ostabil ( Liksom hackig ) ?

Ved Profilen..
fraberg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 23:54

Inlägg av fraberg »

Ok Tillbaka till mitt problem nu !

Vedprofilen, detta verkar du kunna på dina fem fingrar. Vad tror du har hänt är det självcirkulationsventilen som kärvar som ngn skrev.

12 tim efter avslutad eldning står pannan i 70 gr

Laddomaten avstängd: från panntopp 60
Till pannbotten 50
Från tankbotten 50
Tanktopp 78
Tankbotten 30

Kolla bilderna.
Hus 2plan med källare från -51 130m2
Vedolux UB 40 35 kW,2x750L Borö
Laddomat 21 man. shunt
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

fraberg skrev:Ok Tillbaka till mitt problem nu !

Vedprofilen, detta verkar du kunna på dina fem fingrar. Vad tror du har hänt är det självcirkulationsventilen som kärvar som ngn skrev.

12 tim efter avslutad eldning står pannan i 70 gr

Laddomaten avstängd: från panntopp 60
Till pannbotten 50
Från tankbotten 50
Tanktopp 78
Tankbotten 30

Kolla bilderna.
Jag har svårt att få en uppfattning om vad som händer hos dig. Skicka mig pm så löser vi det säkert.Jag vet att skrift på ett forum kan bli fel.Det är alltid bättre att se på plats, eller via tel..
Jag vet sedan tidigare att andra på forumet inte tycker om pm, men vi kan skriva på forumet och tala om vad vi kom fram till.

Hör av dig redan i kväll..

Ved Profilen.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ok, låt oss gå tillbaks till ditt problem.

Du säger att din panna håller 70 grader 12 timmar efter eldning.. ni är jag osäker på hur välisolerad UB40n är men det låter lite högt. Skulle kunna vara ett teckan på självcirkulation

Du skulle kunna prova att (MEN KOM IHÅG att återställa innan nästa eldning!!) stänga kulventilen på laddpaketet som går till acktankarna efter att det har brunnit HELT klart. Om pannan då sjunker ner mer i temp och ackarna håller bättre så har du självcirkulation bakvägen och alltså en dålig backventil.

Nånstans tar ju värmen vägen, den kan inte "försvinna" så om du inte har tokvarmt nånstans, läkande varmvattenkran eller nåt liknande så måste den nästan gå upp i skorstenen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Hmm..... ? Men om du har så, och om din blandningsventil i botten är tät, hur får du då in något vatten i botten på pannan om du inte kör ner nåt hetvatten till blandningsventilen?.. Fel av mig! Såg inte att du hade en backventil i botten!!!

Den gör all skillnad i världen om man bygger själv!

Rörfnulen som byggde hos mor&far satte inte in nån sån.. bara blandaren med hett resp kallt och sen in i pannan, med strypning på hetvattnet ner till blandningsventilen. Då funkar det helt enkelt inte om man inte får ner lite hetvatten till blandningsventilen :-(

Kan ju dessutom säga att självcirkulationen lämnar lite övrigt att önska hos dom :-)

Jörgen
Hej igen!! Glömde en sak. Tänk Också på ett när laddomaten stänger eller pumpen stänger med rökgasgivare. Då kan inte radiatorreturens flöde gå denna väg in i laddomaten och pannan. Då ändras, elle rättare sakt så vänder radiator flödet in i tankarnas botten i stället.

Det är fullt i f.an det här :lol:

Ved profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 30 dec, 2007 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Sista "off-topic" svar till Profilen.. min svajande laddtemp, antagligast en kombination av självdragspanna, stora plåtväggar (gissningsvis drygt 1m2), smalt magasin så bara ett-två vedträn i taget brinner samt endast 46 liter pannvolym.

Eller nåt annat.. har inte brytt mig om just det då jag ska byta panna till en större i vår. Den här "följde med" pelletspaketet så det är inte en vedpanna, om min tjeckiska är rätt så är det en brunkolspanna.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vi kan fortsätta diskutera på tråden Flöden vid laddning.

Ved profilen..
Skriv svar