Shakespeare skrev:Karla1 skrev:Daggpunkten ligger alltid vid 60 grader men med hjälp av en dragbegränsare så får du en bättre genomströmmning av luft som hjälper till att torka upp skorstenen, samt så håller den ett konstant drag i pannan så att överkottet paserar i luckan och inte trycks ner i eldstaden.
Förstår fortfarande inte vad du menar. Daggpunkten ligger ALLTID vid 60 grader???
Om jag har 200 grader före luckan, luften i källaren är 15 grader. Efter luckan har jag 75, då betyder det väl att luften i skorstenen består av ca 2 delar källarluft och en del rökgaser (jag vet att det inte stämmer exakt för luft med olika relativ luftfuktighet har olika värmekapacitivitet). Daggpunkten måste ligga närmakällarluftens än rökgasernas! Man borde naturligtvis kunna räkna ut daggpunkten för den blandade luften men jag fixar det inte. Källaren har ca70% relativ luftfuktighet, daggpunkt=???.
Det jag vet är att när vi hade olja hade vi mycket kondens och 55 grader i toppen på pipan. Med draglucka så sänktes tempen till 30-35 och kondensen försvann. Att det skulle bero på att skorstenen vädrades ur mellan gångperioderna tror jag inte på. Då skulle man se kondensen precis när brännaren stannat. Förra vintern gick brännaren dessutom 23,5h/dygn i vissa perioder utan kondens. Inte skulle väl den halvtimmen räcka för att vädra ur?
mvh
Om man säger så här då, om du ej har dragbegränsare monterad så suger skorstenens drag ut luft igenom brännaren och pannans eldstad, som exempel en KMP PX21:a och gör att rökgaserna får en högre hastighet och du får en högre förbrukning på grund av att luftflödet på rökgaserna ökar. Det är att jämföra med att ta ur en eller två turbulatorer eller retardrar, du eldar mer för kråkorna så att säga.
Men monterar du en dragbegränsare som är rätt dimensionerad för din skorstensarea samt längd vid exempel rökröret uppe på pannan, justerar denna så att den regagerar vid -0,10hPa - 0,15 hPa så håller du rätt dragförhållande i pannan, och överskottet går igenom dragluckan. Här sänker du också rökgaserna några procent, då dessa får ett lägre flöde och dom heta gaserna tas upp mer av konvektionsytorna samt tuberna, eller dom raka rökgångarna vad du nu har för typ av panna. Du kanske har märkt att alla tillverkare av brännare rekommenderar ett dragförhållande som ligger inom dessa gränser, hamnar du under dessa gränser i drag får du istället ett övertryck i pannan och ofstast varmt bakåt i brännaren i stället då rökgaserna har svårt att evakueras från eldstaden.
Som exempel en gammal Erylpanna som har rökkanalen ut oftast i botten av pannan så är det bättre att montera dragluckan en bit upp i skorstensmuren, då många, inte i alla fall har en lägre temperatur efter pannrumsgolvet, och då kombinerat med kanske en skorsten som är 12 meter hög gör att rökgaserna kyls av mer och i toppen av skorstenen har temperaturen sjunkit så lågt som under 60grader så har du stor risk för kondens. Vid 60 grader börjar den varma luften som möter den kalla kondenseras det är därför man kallar detta för daggpunkten inom förbränningsområdet. Kyls då rökgaserna ner för snabbt så flyttar du även kondensen längre ner i skorstenen, och du får större problem redan uppe på vinden runt murstocken. Ett pannrum är en brandcell och skall vara slutet, men ha en ventilation med tilluft motsvarande skorstenens area för att få tillräckligt med syre, vissa har det så vissa inte. Många struntar i att ha ventilen tillräckligt öppen då man tycker det blir för kallt.
Isolera därför rören så slipper man mer förluster.
Som jag sagt tidigare så skiljer detta sig väldigt mycket från anläggning till anläggning, därför är det viktigt om man vill undvika kondensskador och dyra reparationer att man håller koll på murstocken och även toppen av skorstenen. Är man rädd att gå på taket själv så fråga sotaren, det är faktiskt en uppgift i hans vardag att informera fastighetsägaren om han misstänker detta problem. Åtgärdar man sedan inte detta snabbt så kan jag lova att du förstör skorstenen redan under en vintersesong om du har otur.
Sedan beror det också på i vissa fall var i skorstenen rökanalen är placerad, är den innåt så kanske man inte upptäcker problemet direkt, förrän det är försent. Jag tycker man skall hålla sig till grundregeln i en murad skorsten där man förespråkar 70grader en meter ner från toppen av skorstenen, då undviker man som oftast också problemen. Struntar man i detta och sedan får problem så tycker jag man får faktiskt skylla sig själv, och det är också en sak som varje installatör skall kolla vid installationen, gör han inte detta så tycker jag han kan gott stå för skadorna som kan bli.
Som sagt det funkar hos vissa och vissa får problem, det varierar från fastighet till fastighet.