Att välja pellets eller ej

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ronald skrev:Solvärme inte att förglömma
Jo, solvärme är verkligen att förglömma ur ett ekonomisk perspektiv.
Jämfört med pellets är det bara dyrare och jämfört med att framställa den energin med värmepump så är det ekonomiskt vansinne.

Men av ideologiska skäl kan det vara berättigat.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:
elvis skrev: Titta gärna på pelleltstillverkarens Neovas kalkyl, en pelletspanna är 1% billigare än värmepump vid ett elpris på 120 öre/kWh och ett pelletspris på 2490 kr/ton. Detta gäller vid en förbrukning på 25 000 kWh, vid högre förbrukning är värmepumpen avsevärt billigare.

Se själv och räkna http://www.neova.se/index.php?id=191
Mvh
Jag vet inte om detta är med räknat i Neovas kalkyl?
Till pelletsens nackdel kommer även underhåll av skorsten.
Sotning 2ggr per år
Brandskyddskontroll varannat år.

Ca priser
Sotning 400 per gång
Brandskyddskontroll 800
Nu låg ju huset nere i skåne, så då lär det ju räcka med att sota 1 gång per år. Nu är ju inte den kostnade så hög men rätt skall vara rätt :wink:

När det gäller elpriset så kanske man skall fundera lite på hur det kommer att bli med elpriset efter det att ALLA har fått sina fjärravläsningsmätare.... Skulle inte förvåna mig speciellt mycket om elpriserna kommer att skjuta i höjden då vi har våra "effekttoppar" i feb-mars månad. Tillgång och efterfråga styr ju oljepriset i hög grad så varför skulle inte elpriset helt plötsligt kunna få ett "bristtillägg" per kWh när tillgången är begränsad...... (bara en lite fundering som jag har)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

elvis skrev:
Jämfört med pellets är det bara dyrare och jämfört med att framställa den energin med värmepump så är det ekonomiskt vansinne.

Mvh
Här har du lite fel!
Om du räknar in solvärme i en pelletsanläggning eller VP- anläggning kommer du ner bra mycket i investeringskostnad. En acktank till en pelletsanläggning med solslinga, och du lagrar energi i längre period, även med en VP. Sol börjar komma mer och mer, då ger detta idag också bättre priser.

Tänk också på att det finns många faktorer att tänka på även vid valet av en VP, så som berggrund, mark, husets planlösning mm.

Detta måste nog ses på plats av installatören, enklast är att kontakta firmor och få olika råd och tips samt offerter. Energirådgivning mm.
Svårt att avgöra på ett forum vad som är bäst för en specifik fastighet.
Råd och tips kan man alltid ta åt sig.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev:
Här har du lite fel!
Om du räknar in solvärme i en pelletsanläggning eller VP- anläggning kommer du ner bra mycket i investeringskostnad. En acktank till en pelletsanläggning med solslinga, och du lagrar energi i längre period, även med en VP. Sol börjar komma mer och mer, då ger detta idag också bättre priser

Har du räknat på det ?

Installerar du värmepump kan du räkna med minst 20 000 kr dyrare installation med solpaneler. Acktankar för solvärme och värmepump är dyrare än knark. (mantlad tank med en solslinga)

Om man fördyrar systemet med sol kan man vara glad om man får ca 4000 kWh att nyttja per år med isolationsförlusterna borträknade.
Det kostar ca 1330 kr att producera med VP Vid COP 3.

Årsräntan på 20 000 kr är ca 600 kr.
Innan du ens tjänat in den fördyrade investeringen är systemet mer eller mindre uttjänt.
Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart i mitt tycke.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Däremot kan det nog vara intressant att komplettera med solfångare om man eldar med ved mot tank, då är det enbart solfångarkretsen som det måste kompletteras med.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Tack för alla svar

Inlägg av Torsten »

cykelmakarn skrev: Jag är inte beredd att släppa tanken på pellets trots det.
Tror det är gemensamt för många av oss gubbar, mig inräknad, att vi tycker det är kul att hålla på med pannor och förbränning. Någonting nedärvt från stenåldern tror jag 8)
Hur mycket extra man är villig att betala för nöjet att elda varierar, men ska man bortse från nöjet att mickla med pannan och brännaren så har väl elvis mycket klart påvisat vad som idag är mest ekonomiskt.
Apropå solvärme: Den klart billigaste "solvärmen" får man med en jordvärmepump, den solvärmen funkar även om det är mulet eller snöar.
Kan man gräva ned ca. 300 meter brineslang på tomten så har man nog den billigaste värmelösningen av alla.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

elvis skrev:

Mvh
Ja precis det kanske får kosta vad det kosta vill för cykelmakaren?närå skämt åt sido ...men jag har sagt det förr...ju fler kockar ju bättre soppa=garderad mot allt( och växthuseffektens tid kryper allt närmare med spanien värme här hemma med längre somrar och mera sol....Fast det börjar bli kallt häruppe tidig höst.Eller?.. :roll: :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Roli skrev: Nu låg ju huset nere i skåne, så då lär det ju räcka med att sota 1 gång per år. Nu är ju inte den kostnade så hög men rätt skall vara rätt :wink:

När det gäller elpriset så kanske man skall fundera lite på hur det kommer att bli med elpriset efter det att ALLA har fått sina fjärravläsningsmätare.... Skulle inte förvåna mig speciellt mycket om elpriserna kommer att skjuta i höjden då vi har våra "effekttoppar" i feb-mars månad. Tillgång och efterfråga styr ju oljepriset i hög grad så varför skulle inte elpriset helt plötsligt kunna få ett "bristtillägg" per kWh när tillgången är begränsad...... (bara en lite fundering som jag har)
Ja det glömde jag.
Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.

Håller med om det där med el priset...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av manin »

cykelmakarn skrev:
Som om detta inte vore nog... Om jag väljer pellets har jag funderat på två pannor å ena sidan CTC ekoflex (tror den hette) å andra sidan Nibes Pellux med brännare. Vad ska jag välja? CTC'n är ju lite dyrare (en 10- 15' ca) är det värt detta?

Är det värt allt jobb????

Väl mött
Hej. Så du kan laga cykel enlig Cykelmakarn nej skoja.
Jag gärna svara på din kommentrar om CTC Ecoflex vs Nibe Pellux. Jag bryr mig inte om andra replikväxling ...

Jag har inte läst noga på senast. medan jag vet bara lite småning som jag har läst broschyr med teknik fakta lite av de här forum.
Om jag står mellan CTC och Nibe. Så jag tänker på hur mycket hantera underhåll och volym att räcker till uppvärme och badkar eller duscha mest. Både är växlare varmvatten. CTC har 1 L och Nibe har 1,5L medan vattenvolym 150L resp 180L jämföra min Värmebaron Star är från -99 har 1.5L resp 175L.
Så jag vet inte riktig skillnad som CTC och Nibe att varmvattentapp lika effektiva. Borde de lika effektiva?
CTC tror jag att det är kortare bränntid och snabbt uppvärmning om man har lite volym eller tvärtom mer längre varmtvattentapp med Nibe?

Sen jag utsöker på askrymlig verkar att CTC har 45L medan Nibe askvolym?

Och hur besvär man att sota i turbulator och både pannor är ovanifrån, CTC har fler turbulator än Nibe. Både är lika höjd panna så man lätt komma fram ovanifrån att sota turbulator?

CTC har "färddator" och inte på Nibe. det är alltid rolig med färddator, man vill veta "matematik"

CTC brännare är lik som thermia och Nibe är lik med Iwabo. Då de brännare är inte samma funktion. Vad jag inte vad som är bättre att slåsa med. Verka för mig Iwabo är enkel konstruera medan Thermia är en som "Cykelmekaniska" kanske lite mer ljud än Iwabo.

Jag skulle vill byta brännare varandra så tar jag CTC med Iwabo.

Man kan fråga om det går att seperat så man kan välja vilken av märke brännare som kan passa till Ecoflex. Trots att "färddator" kommer inte att funger med andra brännare eftersom det är tillhör program för Thermia´s brännare?

Sen undrar varför inte ha sotautomat/ mindre underhåll typ No Hand Janfire. Förstår prisfrågor.

Det är upp till sig vad man kan se funktionera, tanke på slitage finns som man måste service/bytdelar efter ngn antal år.

Fritt ord ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av André »

manin skrev:
CTC har "färddator" och inte på Nibe. det är alltid rolig med färddator, man vill veta "matematik"
Ctc har inte "färddator" om du tänker på funktionerna som biomaticen el bequem brännaren har med att hålla koll på förbrukning mm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Har du räknat på det ?

Installerar du värmepump kan du räkna med minst 20 000 kr dyrare installation med solpaneler. Acktankar för solvärme och värmepump är dyrare än knark. (mantlad tank med en solslinga)

Om man fördyrar systemet med sol kan man vara glad om man får ca 4000 kWh att nyttja per år med isolationsförlusterna borträknade.
Du får aldrig in en solfångaranläggning för 20000:- till en VP/pelletsanläggning, Det kostar minst 25-30000:- extra bara för materialet sen tillkommer installation så totalt inkl installation kring 40000:-...
Kan nog inte räkna att du får ut mer än 3000 kWh/år från solfångarna så det är 1000 kWh med VP..

Ang el kontra pelletspriset så följs dom väl rätt bra, Med en vp så kostar varje kWh 20-30 öre/kWh o nu ligger väl pellets på ca 60 öre/kWh 2500:-/ton)..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
cykelmakarn
Frö
Kontakt:

Lite mer ved (förlåt pellets) på brasan

Inlägg av cykelmakarn »

Hej på er. Är överväldigad, vilket engagemang :D .
Solfångare i all ära, det är ju bra på lite sikt. Men för vår del handlar det om att slantarna ska räcka till renovering, (kök och annat kul) CTC'n kan man ju koppla till värmepump. Är det bra?

Sedan läste jag lite på en tråd här som handlade om brandväsendet. Dubbelgips och minerit skivor var det som gällde. Hur mycket är det som kommer till?

HAr det väl rätt så bra förspänt då en släkting jobbar i branschen så materialet fixar jag till inköpspris. Att hitta någon som installerar är svårare, förståeligt nog.

Men handen på hjärtat: hur många av er lämnar hemmet två veckor om året och njuter av utlandets frukter och drycker, medans pannan tuffar säkert hemma och ingen semestertanke ägnas den? Hmm... hur är det med det egentligen.

Hade bäst
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Lite mer ved (förlåt pellets) på brasan

Inlägg av Rol-bi »

cykelmakarn skrev: Men handen på hjärtat: hur många av er lämnar hemmet två veckor om året och njuter av utlandets frukter och drycker, medans pannan tuffar säkert hemma och ingen semestertanke ägnas den?............
Nej, vi också gillar att åka på semester, vi panngubbar. Men samtidigt längtar vi efter pannan och pellets.info. Men efter 14 dagar kommer vi hem och ser att allting går riktigt bra endå. Att elda med pellets är ju en miljöfråga och det ger ju en interesse när man får detta till i eget hus (i stället för olja!!).

Välkommen i klubben när du har gjord dit val....
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Karla1 skrev:
Här har du lite fel!
Om du räknar in solvärme i en pelletsanläggning eller VP- anläggning kommer du ner bra mycket i investeringskostnad. En acktank till en pelletsanläggning med solslinga, och du lagrar energi i längre period, även med en VP. Sol börjar komma mer och mer, då ger detta idag också bättre priser

Har du räknat på det ?

Årsräntan på 20 000 kr är ca 600 kr.
Innan du ens tjänat in den fördyrade investeringen är systemet mer eller mindre uttjänt.
Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart i mitt tycke.
Elvis! Du håller väl inte på med knark?Det är inte bra på detta forum :D

Ved Profilen..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Man kan ju undra om de som prissatt Nibes Tank VPAS för värmepump och sol knarkar däremot.....
23 625 kr :shock: för en dubbelmantlad tank på 300 + 450 liter + solslinga. http://www.nibe.se/Villaprodukter/Ackum ... iment/VPA/

De andra tillverkarna är inte mycket roligare i prissättningen de heller på dessa specialprodukter.
Skriv svar