cykelmakarn skrev:
Som om detta inte vore nog... Om jag väljer pellets har jag funderat på två pannor å ena sidan CTC ekoflex (tror den hette) å andra sidan Nibes Pellux med brännare. Vad ska jag välja? CTC'n är ju lite dyrare (en 10- 15' ca) är det värt detta?
Är det värt allt jobb????
Väl mött
Hej. Så du kan laga cykel enlig Cykelmakarn nej skoja.
Jag gärna svara på din kommentrar om CTC Ecoflex vs Nibe Pellux. Jag bryr mig inte om andra replikväxling ...
Jag har inte läst noga på senast. medan jag vet bara lite småning som jag har läst broschyr med teknik fakta lite av de här forum.
Om jag står mellan CTC och Nibe. Så jag tänker på hur mycket hantera underhåll och volym att räcker till uppvärme och badkar eller duscha mest. Både är växlare varmvatten. CTC har 1 L och Nibe har 1,5L medan vattenvolym 150L resp 180L jämföra min Värmebaron Star är från -99 har 1.5L resp 175L.
Så jag vet inte riktig skillnad som CTC och Nibe att varmvattentapp lika effektiva. Borde de lika effektiva?
CTC tror jag att det är kortare bränntid och snabbt uppvärmning om man har lite volym eller tvärtom mer längre varmtvattentapp med Nibe?
Sen jag utsöker på askrymlig verkar att CTC har 45L medan Nibe askvolym?
Och hur besvär man att sota i turbulator och både pannor är ovanifrån, CTC har fler turbulator än Nibe. Både är lika höjd panna så man lätt komma fram ovanifrån att sota turbulator?
CTC har "färddator" och inte på Nibe. det är alltid rolig med färddator, man vill veta "matematik"
CTC brännare är lik som thermia och Nibe är lik med Iwabo. Då de brännare är inte samma funktion. Vad jag inte vad som är bättre att slåsa med. Verka för mig Iwabo är enkel konstruera medan Thermia är en som "Cykelmekaniska" kanske lite mer ljud än Iwabo.
Jag skulle vill byta brännare varandra så tar jag CTC med Iwabo.
Man kan fråga om det går att seperat så man kan välja vilken av märke brännare som kan passa till Ecoflex. Trots att "färddator" kommer inte att funger med andra brännare eftersom det är tillhör program för Thermia´s brännare?
Sen undrar varför inte ha sotautomat/ mindre underhåll typ No Hand Janfire. Förstår prisfrågor.
Det är upp till sig vad man kan se funktionera, tanke på slitage finns som man måste service/bytdelar efter ngn antal år.
Fritt ord ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star