Jag tror att systemet är rätt kopplat i varje fall!Albert skrev:Hej, verkar skumt, klart man kan köra fullt, spelar ingen
roll vilken temp det är i tankarna, endast om det börjar bli 80 grader i botten och man har lagt i för mycket ved kan termostaten gå in och
slå av fläkten. Normal drift ligger jag runt 85-90 grader. Och på
slutet kan man ligga nån grad över 90.
Luften frigörs när vattnet blir varm,,,luftning skall göras tex när
tankarna är fullladdade och ladd-pumpen stängts av.
Luftning av systemet tar tid,,,man brukar tom få lov att fylla på
vatten för att trycket går ner varje gång man luftar.
Och när man fyller på vatten, får man in ny luft![]()
Jag litar inte på min auto-luftare, och har vridit den i botten.
luftar bara manuellt från toppen av tankarna.
Är systemet rätt kopplat , eller är det något fel på laddomaten ?
Shunten tar varmvatten från laddslingan (mellan pannan och tankar) och radiatorreturen går via förgrening till shunt ner till returledningen från tankarna (före laddomaten).
Jag har ju faktiskt alltid luftat med pumpen igång, vilket kanske inte är
så klyftigt!
Vad jag däremot tycker är att laddtermostaten beter sig lite lustigt.
Styrs den både av panntemperatur och rökgastemp?
Jag kan i varje fall inte ha den på 60 som det står i manualen, för då händer det att den inte startar förrän panntermostaten bryter fläkten.
Jag har den på ca 55 och då startar ibland laddpumpen vid 70 grader.
/David