Calmar V33

Här diskuteras allt kring vedeldning
Daven
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 19 mar, 2007 19:27
Ort: Lövånger/Västerbotten

Inlägg av Daven »

Albert skrev:Hej, verkar skumt, klart man kan köra fullt, spelar ingen
roll vilken temp det är i tankarna, endast om det börjar bli 80 grader i botten och man har lagt i för mycket ved kan termostaten gå in och
slå av fläkten. Normal drift ligger jag runt 85-90 grader. Och på
slutet kan man ligga nån grad över 90.
Luften frigörs när vattnet blir varm,,,luftning skall göras tex när
tankarna är fullladdade och ladd-pumpen stängts av.

Luftning av systemet tar tid,,,man brukar tom få lov att fylla på
vatten för att trycket går ner varje gång man luftar.
Och när man fyller på vatten, får man in ny luft :(

Jag litar inte på min auto-luftare, och har vridit den i botten.
luftar bara manuellt från toppen av tankarna.
Är systemet rätt kopplat , eller är det något fel på laddomaten ?
Jag tror att systemet är rätt kopplat i varje fall!
Shunten tar varmvatten från laddslingan (mellan pannan och tankar) och radiatorreturen går via förgrening till shunt ner till returledningen från tankarna (före laddomaten).

Jag har ju faktiskt alltid luftat med pumpen igång, vilket kanske inte är
så klyftigt!

Vad jag däremot tycker är att laddtermostaten beter sig lite lustigt.
Styrs den både av panntemperatur och rökgastemp?
Jag kan i varje fall inte ha den på 60 som det står i manualen, för då händer det att den inte startar förrän panntermostaten bryter fläkten.
Jag har den på ca 55 och då startar ibland laddpumpen vid 70 grader.

/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Daven,

Man har 3 termostater i V33-pannan.

T1 pann temperatur 0-90° (95° står det väl på ratten)
T2 Termostat för fläkt (frånslag) 55-60°
T3 Termostat laddpump 60°

Samt att du har Termisk ventil i laddpumpen.
finns för 3 olika temperaturer, 61, 72, 80 graders.


Det nomala är att när man börjar elda och när vattnet kommer upp i ca 60° börjar pumpen , och pumpar bara runt i lilla slinga mellan laddomat
och pannan, sen när vattnet tex kommer upp i 72 (om man nu har
en 72 graders ventil) börjar den blanda in vatten från botten av tankarna.
Beroende på hur varmt vattnet är från pannan öppnar den olika mycket.
Är tex pannan uppe i full drift och vattnet är tex 90-95° är termoventilen
kanske helt öppen och vattnet som kommer in i pannan är runt 60-65°.

Vilken termisk ventil har du ? har du 80° kanske din panna går
bättre med tex 72°. Och vilken hastighet har du på laddpumpen?

Svar på din fråga.
Pannan styr bara laddomat av/på beroende på laddomat-termostaten
som vi kör på ca 60 grader.


//Albert
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Öka hastigheten på laddomaten. Man kan inte köra på 1an.
Jag kör på 3an. 30 kw panna.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Daven
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 19 mar, 2007 19:27
Ort: Lövånger/Västerbotten

Inlägg av Daven »

Albert skrev:
Vilken termisk ventil har du ? har du 80° kanske din panna går
bättre med tex 72°. Och vilken hastighet har du på laddpumpen?

Svar på din fråga.
Pannan styr bara laddomat av/på beroende på laddomat-termostaten
som vi kör på ca 60 grader.


//Albert
Jag har 72° termisk ventil.

Jag pratade med Mats på trebema idag.
Han sa att laddtermostaten styrs av rökgastemperaturen och att ratten ska vara graderad från 50° till 300°.
På min sitter det en exakt lika som panntemp (felmonterat enligt honom) och han skulle skicka en ny.
Enda gången laddpumpen styrs av panntempen är om panntermostaten bryter (vid 95°), detta för att kyla pannan.

Det här stämmer bra för jag har sett att laddpumpen startar vid olika panntemperaturer. Om rökgastempen är låg fastän pannan ligger ganska högt har det hänt att panntermostaten bryter utan att laddpumpen hunnit starta eller just efter den startat, fastän jag har laddtermostaten inställd på ca 55°.

Jag kör nu laddpumpen på läge 2 och det går lite bättre och jag tycker inte att det verkar röra om så mycket i tankarna.
Termometern i tanktopp kan ligga på 70-80° utan att den nedre har börjat röra på sig så då bör det väl skikta sig rätt bra!!
Mats sa också att det kan ta upp till två månader att få ut all luft.
För att påskynda urluftningen tipsade han om att man kan fylla systemet (om det var möjligt) med en halv kaffekopp med Yes.
Det skulle minska ytspänningen och på så sätt "tvinga" ut luften samt att det skulle smörja systemet.
Vad som också kunde hjälpa till var att köra utan termoventil ett kortare tag.

/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Daven,

Skönt att ni kom på det.
Hoppas det blir bra nu.

//Albert
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
Daven
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 19 mar, 2007 19:27
Ort: Lövånger/Västerbotten

Inlägg av Daven »

Det behövdes visst bara ett telefonsamtal till Trebema.

Nu går pannan som ett spjut!!
Jag har laddpumpen i läge 2 och har ställt laddtermostaten så att pumpen startar vid ca 200°.

Det är visserligen kvar luft i systemet men det verkar bli mindre och mindre och nu kan jag nå ca 80° i bottentemp på ackarna utan större problem.

/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Skriv svar