Kör ni pellets hela året eller slår i över till el?

notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Andreas Hansson skrev:
notti skrev:Pellets året runt ..vill absolut inte belasta elnätet och vill inte förstöra miljön genom att köra med el för som vi vet så köper Sverige skitig el från utlandet ifall förbrukningen ökar ..fattar inte varför inte Sverige bygger ut kärnkraften ..farligt näää ..men att köpa skitig el är farligt ..men som man vet så ska Sverige vara duktiga och inte dra igång kärnkraft och då kan dom klappa sig på bröstet och säga att här bygger man bort dom sista kärnkraftverken ..oj va duktiga vi är ..men säg inget till någon om att vi köper skitig el utomlands.

Sorry kunde inte låta bli att ta upp den dubbelmoral som finns
Tror inte den lilla skvätten el som det skulle behövas är särskilt mycket skitigare än pelletsen du eldar upp i din gamla panna..
Nää inte enbart min lilla skvätt men om alla tänker som så att den lilla el skvätten man förbrukar blir en stor skvätt ifall fler försöker dra ner på el konsumtionen.
Och som vi vet så behöver inte en gammal panna som min skita ner mer än en ny när det gäller pelletsförbränning.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

...men om man minskar elförbrukningen måste staten få in pengar från annat håll. Då blir det säkert en extra miljö- och pelletsskatt, och en massa deklarationer och blanketter som ska fyllas i. Då smutsas vår miljö ned med dessa blanketter. Iof så kan man kanske elda dem... :wink:

Skämt åsido, fick följande förklarat för mig:
En pelletsbrännare har en viss tröghet i start och stoppmoment. Dessa sliter mer på utrustningen, miljön och plånboken. En elpatron är nästintill direkt, och tordes då vara lämpligare för kortare igångsättningar, t.ex. varmvatten under sommarhalvåret.
CTC 1100
Viking Bio eller vad det nu blir.... ;p
Gott humör ;)
Magnus Fors
Prima virke

Inlägg av Magnus Fors »

vi kör med vv beredare. så fort det blir tillräkligt varm ute så stänger vi av pannan
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Hur trögt det går innan det blir kärnkraftsutbyggnad vet ingen. De alerta finnarna ar visst redan pågång med det.
Till dess tänker jag inte skita ned miljön med en massa start och stopp i pelletspannan. Till våren blir det miljövänlig luftvärmepump med ett cop-värde på 3-4 åtminstone. Pelletseldningen har i bästa fall ett "cop-värde" på 0,85. Till diskvattnet blir det tekokaren. Behövs dusch åker elpatronen på en stund.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

notti skrev:
Andreas Hansson skrev:
notti skrev:Pellets året runt ..vill absolut inte belasta elnätet och vill inte förstöra miljön genom att köra med el för som vi vet så köper Sverige skitig el från utlandet ifall förbrukningen ökar ..fattar inte varför inte Sverige bygger ut kärnkraften ..farligt näää ..men att köpa skitig el är farligt ..men som man vet så ska Sverige vara duktiga och inte dra igång kärnkraft och då kan dom klappa sig på bröstet och säga att här bygger man bort dom sista kärnkraftverken ..oj va duktiga vi är ..men säg inget till någon om att vi köper skitig el utomlands.

Sorry kunde inte låta bli att ta upp den dubbelmoral som finns
Tror inte den lilla skvätten el som det skulle behövas är särskilt mycket skitigare än pelletsen du eldar upp i din gamla panna..
Nää inte enbart min lilla skvätt men om alla tänker som så att den lilla el skvätten man förbrukar blir en stor skvätt ifall fler försöker dra ner på el konsumtionen.
Och som vi vet så behöver inte en gammal panna som min skita ner mer än en ny när det gäller pelletsförbränning.
Menar du att det skulle vara bättre om alla värmde varmvattnet med pellets på sommaren?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Pellets eller el?, jag föredrar att elda pellets, tror det är billigare.

Under några år stängde jag av cirkulationen under sommaren, och även pannan när vi var bortresta, men upplevde att det blev rått i källarvåningen. Nu låter jag pannan och cirkulationspumpen gå men stänger shunten ordentligt. Då blir det en viss omfördelning av värme från markplanet till källarens radiatorer och golvslingor (finns i vissa rum).
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
doktormartin
Gallringsobjekt

Inlägg av doktormartin »

Finns det inga solentusiaster på den här tråden. Mina solfångare har redan börjat värma så jag hyser gott hopp inför sommaren :-)
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

doktormartin skrev:Finns det inga solentusiaster på den här tråden. Mina solfångare har redan börjat värma så jag hyser gott hopp inför sommaren :-)
Jodå, jag har redan svarat tidigare i tråden. Det har börjat att "röra på sig" hos mig också. Mina solfångare har inte den bästa vinkeln för att få bra med värme så här års, 23 grader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Pellets hela året, enklare och billigare så
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

På sommaren är elförbrukningen inte så hög att man behöver komplettera för någon spetslast med att köpa koleldad elenergi utifrån.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Svedling1
Frö

Inlägg av Svedling1 »

Jag kör med pellets hela året.

Tjänar man verkligen något på att slå över till el. För min del går det 1 pall på kanske 4-5 månader under värmeperioden. Så 2000 spänn på den perioden känns inte så farligt.

Ja man får kanske röra på dödfläsket och kolla det något år.... :wink:
Egor Duplomat -78 med Iwabo S1 brännare
1 1/2 plans villa på 77m2 boarea och ca: 60m2 biarea
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
doktormartin skrev:Finns det inga solentusiaster på den här tråden. Mina solfångare har redan börjat värma så jag hyser gott hopp inför sommaren :-)
Jodå, jag har redan svarat tidigare i tråden. Det har börjat att "röra på sig" hos mig också. Mina solfångare har inte den bästa vinkeln för att få bra med värme så här års, 23 grader.
Det rör på sig rejält hos oss. Tror jag stänger pannan i år, redan stängt av värmen, e de småkyligt nån kväll så brasar jag lite i kaminen istället. Solen ger ju iaf just nu REJÄLT med tillskott med detta vädret :D

Första året med solfångarna körde jag hela sommaren med pannan avstängd, sedan förra året körde jag med pannan som toppspets, verkar inte vara så stor ekonomiskt skillnad på de 2, plus att jag skall bygga lite större pelletsförråd i år 8). Smidigare å stänga pannan då.

Roli:s brännare jobbar väl bara på underhållsfyr ?, då hade jag stängt av utan att tveka en sekund....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar