Kör ni pellets hela året eller slår i över till el?

matrix
Gallringsobjekt

Kör ni pellets hela året eller slår i över till el?

Inlägg av matrix »

Hej

Hade lite funderingar... brukar ni slå över till el under sommarhalvåret eller kör ni pellets hela säsongen. Jag har bara haft huset i ett år nu och jag har för mig att det inte gick åt särskilt mycket el under sommaren.

Jag har en eurofire brännare i en olja/el/vedpanna som fungerar men det krävs en del jobb ha den igång.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi kör pellets året runt. Dock med styrning, så att pannan inte ligger i hela dygnet. När jag testmätte den första sommaren, så var elförbrukningen högre än kostnaden för pellets. Men det kan säkert skilja sig mellan olika anläggningar. Sedan påverkar ju självfallet prisbilden på el/pellets. Så det kanske är dags för en ny test till sommaren.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Stänger pannan helt...kör på separat elberedare :wink:
Startar igen pelletsen när kylan kommer... 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har ingen el-VV, alltså är det pellets året om. Stänger av shunten och pumpen under sommaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Samma här.. När sommaren närmar sig släcker jag ner lågan och går över till elpatron istället. Öppnar även rökröret och proppar igen hålet ner i pannan med isolering så ingen värme kan läcka ut den vägen. Gjorde av med ca 3000 kWh till elpatronerna 1 Maj - 1 okt förra året
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pellets året runt, har ingen elpatron.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kör med pellets året runt .Får se hur det funkar med denna
brännaren när det blir varmt.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Pellets! Det gick inte så mycket pellets, så underhållet blir minimalt! :D
Mitt veckoförråd räckte en hel månad i sommras :shock: 8) :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

När uppvärmningsbehovet minskar så slår jag ifrån pannan (helt) och låter solen sköta resten med elpatron som reserv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ska skaffa mig en liten vvb och sätta i serie med slingorna i tanken.Då slipper man elda för att få lite dusch vatten.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

jag gjorde av med ca 200kg pellets i månaden under sommaren.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Pellets året runt ..vill absolut inte belasta elnätet och vill inte förstöra miljön genom att köra med el för som vi vet så köper Sverige skitig el från utlandet ifall förbrukningen ökar ..fattar inte varför inte Sverige bygger ut kärnkraften ..farligt näää ..men att köpa skitig el är farligt ..men som man vet så ska Sverige vara duktiga och inte dra igång kärnkraft och då kan dom klappa sig på bröstet och säga att här bygger man bort dom sista kärnkraftverken ..oj va duktiga vi är ..men säg inget till någon om att vi köper skitig el utomlands.

Sorry kunde inte låta bli att ta upp den dubbelmoral som finns
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

pellets året runt här oxå!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Pellets året runt. Ecotec Econom. Effekta tank. 220 kg under två månader förra sommaren. Pannan går vartannan dag. Skulle dock rekommendera ngn form av thermisk blandningsventil eller laddningskoppel för sommardrift. (Problem med kondens annars)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

notti skrev:Pellets året runt ..vill absolut inte belasta elnätet och vill inte förstöra miljön genom att köra med el för som vi vet så köper Sverige skitig el från utlandet ifall förbrukningen ökar ..fattar inte varför inte Sverige bygger ut kärnkraften ..farligt näää ..men att köpa skitig el är farligt ..men som man vet så ska Sverige vara duktiga och inte dra igång kärnkraft och då kan dom klappa sig på bröstet och säga att här bygger man bort dom sista kärnkraftverken ..oj va duktiga vi är ..men säg inget till någon om att vi köper skitig el utomlands.

Sorry kunde inte låta bli att ta upp den dubbelmoral som finns
Tror inte den lilla skvätten el som det skulle behövas är särskilt mycket skitigare än pelletsen du eldar upp i din gamla panna..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar