Karla1 skrev:
Skulle du gå ut med sprängskisser på en egen ny produkt?
Det skulle då vara väldigt enkelt för övriga fabrikanter då att direkt kopiera och producera denna skruv. Så dum skulle nog inte jag vara när man står i startgropen och skall lansera en väldigt och bra produkt som man är ganska ensam om på marknaden.
De första som köper produkten är konkurenterna.
Jag har en granne som ett tag hade en "låne"bil. Den var en av de bilar som inte slaktades direkt utan cirkulerade runt med fri bensin för att så många som möjligt skulle bedömma/misshandla den innan den slaktades några veckor efter att den producerades.
Har man en överlägsen produkt så bör den gå att patentera, och det är väl den här produkten så vitt jag förstår.
Om man inte har kapitalet att försvara patentet så hjälper det inte att man vinner några veckor på att inte redovisa tekniken bakom produkten.
Konkurrenterna (typ ctc, thermia, janfire) kommer att kopiera i alla fall, och har kraften att hämta igen försprånget. Saknas patent och kapital kommer konkurenterna garanterat ikapp.
Elvis skrev:
Skall jag ge 8500 för nåt så vill jag veta vad det är.
Det är pudelnskärna!
Att tala vackert om produkten duger inte för mig.
Jag vill kunna bedöma tekniken!
Jag valde t.ex. bort janfire för att de bara har meningslösa teckningar på sin hemsida!
Rol-bi, vi pratar förbi varandra.
Vad jag menar är att mervärdet måste styrkas!
Oberoende tester och/eller en möjlighet att själv analysera.
Grundprincipen för hur det fungerar med din pump, och då menar jag inte bara att den fungerar med pulver. Ställt mot vad som inte fungerar med vanliga skruvar.
Jag tror att smärtgränsen går vid 8.500 ink. moms ut mot kund.
Om det är vanligt med problem, kanske en tusenlapp högre.
Men den ska säljas direkt, har man redan betalt en massa för en dålig skruv så försöker man leva med problemen.
Vad man måste tänka på är att installatören, satsar på lägstapris och skiter i driftstörningar.
Så du har ett problem med att nå ut till kunderna.
Ska du nå kunderna via installatörerna måste du (tror jag) sälja skruven till dem billigare och sälja in den effektivt, och då är vi tillbaka på att tekniken måste redovisas bättre.