Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: Jag vill helst bygga med plan botten direkt mot golvet.
Du måste redovisa mervärdet bättre.
Tack för dina kommentarer, Erik.
OK - mervärdet - det finns några som har fått röklagd källaren/pannrum pga att matning inte är tät (eller att slussvingarna har slits). I min vertikale skruv som fungerar som en pump, håller skruven helt tät mot rökgaser bakvägen. Jag skulle gärna betale 2.000 kroner extra för att undvika att källaren och alt som är där luktar illa. Så kommer extra säkerhet med lång fallschakt och mot bakbrand.
Eller vad säjer du om du kan flytta bottenskruven i en låda under din plan botten silo och sen köra vertikalt upp och till en horisontell 6 meter skruv hängande i taket som skall kosta 3.600 inklusiva moms.

Du har intern dosering i brännaren men det får man betale för i brännarpriset.

Är det möjligt att 8.500 är lite för mycket???
Senast redigerad av Rol-bi den sön 18 feb, 2007 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

elvis skrev: Jag skulle själv aldrig ge 4000kr för en skräpskruv med plaströr och liten leksaksmotor i toppen som vissa tillverkare säljer.

Mvh
Inte jag häller. Nu har jag jobbat i 5 år för att ta fram denna teknologi som inte är kopierad från firma till firma till firma. Men jag behöver inte en stor motor som krossar pellets och som river spiralen i sönder. Mina spiraler sitter fast endast med friktion på axeln. Det duger med en liten motor och den är justerad (momentbegränsad) till ett mycket lågt moment av vad motorn kan dra. Enda matningsystem som både har momentskydd och termisk skydd. Inga krätskort som går i sönder pga motormoment.

Och sen har det gått 3 pilotanläggningar i full drift sen hösten 2005 - utan problem. Jag skickar inte ut en massa skit på marknaden för så att gå konkurs.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

elvis skrev:En annan aspekt på det är om man ska vara så dumdristig så man köper något för 8500 kr som lanseras av en nystartad firma utan att själv kunna bedöma om det verkar bra.
Jag skulle själv aldrig ge 4000kr för en skräpskruv med plaströr och liten leksaksmotor i toppen som vissa tillverkare säljer.

Skall jag ge 8500 för nåt så vill jag veta vad det är.

Mvh
Jag kan hålla med dig till viss del.
Men jag har lagt ut bilder.
Rol-bi har även givit beskrivning.

Om man är intresserad av produkten som jag var så kan man alltid ta kontakt privat om man har flera frågor man undrar över.

Eller skriv och fråga mer här på forumet.

Rol-bi svarar nog på dom flesta frågorna, och även jag på dom jag kan.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vi får väl se när den kommer ut kommersiellt.
Är det bra så kommer nog många köpa.
För korta "böjda" sträckor finns det ju inte mycket vettigt idag.

Luft är ju inte att tänka på med anledning av kostnad och underhållsbehov. Man vill ju kunna åka bort en vecka utan att nån behöver tömma damfiltret var tredje dag som många behöver.

Böjda plaströr med kärnlösa skruvar är ju inga höjdare ur hållbarhetssynpunkt de heller.

Kommer det finnas hos nån återförsäljare inom 10 mil från Göteborg så kommer jag ge det ett besök för att bedöma om det är något för mig.

Får se när det kommer, lycka till i alla fall.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

elvis skrev:Får se när det kommer, lycka till i alla fall.
Tack, Elvis. Et sätt at gå ut på marknaden i Sverige är ju at dom första kunderna kan vänta 1 månad med betalning tills han säjer att han är nöjd med produkten. Jag förstår ju väl att man är skeptisk till en sådan ny produkt, också när man inte får reda på hur transporten sker.

Men vad är en sådan produkt värd? 6.500 + moms?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Karla1 skrev:
Skulle du gå ut med sprängskisser på en egen ny produkt?
Det skulle då vara väldigt enkelt för övriga fabrikanter då att direkt kopiera och producera denna skruv. Så dum skulle nog inte jag vara när man står i startgropen och skall lansera en väldigt och bra produkt som man är ganska ensam om på marknaden.
De första som köper produkten är konkurenterna.
Jag har en granne som ett tag hade en "låne"bil. Den var en av de bilar som inte slaktades direkt utan cirkulerade runt med fri bensin för att så många som möjligt skulle bedömma/misshandla den innan den slaktades några veckor efter att den producerades.

Har man en överlägsen produkt så bör den gå att patentera, och det är väl den här produkten så vitt jag förstår.
Om man inte har kapitalet att försvara patentet så hjälper det inte att man vinner några veckor på att inte redovisa tekniken bakom produkten.
Konkurrenterna (typ ctc, thermia, janfire) kommer att kopiera i alla fall, och har kraften att hämta igen försprånget. Saknas patent och kapital kommer konkurenterna garanterat ikapp.

Elvis skrev:
Skall jag ge 8500 för nåt så vill jag veta vad det är.
Det är pudelnskärna!

Att tala vackert om produkten duger inte för mig.
Jag vill kunna bedöma tekniken! :!:

Jag valde t.ex. bort janfire för att de bara har meningslösa teckningar på sin hemsida!

Rol-bi, vi pratar förbi varandra.

Vad jag menar är att mervärdet måste styrkas!
Oberoende tester och/eller en möjlighet att själv analysera.
Grundprincipen för hur det fungerar med din pump, och då menar jag inte bara att den fungerar med pulver. Ställt mot vad som inte fungerar med vanliga skruvar.

Jag tror att smärtgränsen går vid 8.500 ink. moms ut mot kund.
Om det är vanligt med problem, kanske en tusenlapp högre.
Men den ska säljas direkt, har man redan betalt en massa för en dålig skruv så försöker man leva med problemen.

Vad man måste tänka på är att installatören, satsar på lägstapris och skiter i driftstörningar.
Så du har ett problem med att nå ut till kunderna.
Ska du nå kunderna via installatörerna måste du (tror jag) sälja skruven till dem billigare och sälja in den effektivt, och då är vi tillbaka på att tekniken måste redovisas bättre.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Personligen tycker ju jag du ska kontakta återförsäljare för brännare. När jag som kund köper ett pelletssystem så kontaktar ju jag tillverkare av brännare. De ger sedan en offert för hela kalaset, inkl matningssystem. Tar då för givet att de säljer grejer som funkar och jag har en motpart att vända mig till. Ok, du får säkert inte 8500kr då men du kanske kan sälja fler.

Hur som helst antar jag att du måste använda dig av återförsäljare eller har du bara tänkt sälja över internet?

En annan grej vore ju att låta någon oberoende testa dina grejor. Typ ÄFAB.
Senast redigerad av Fredde den mån 19 feb, 2007 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Fredde skrev:
En annan grej vore ju att låte någon oberoende testa dina grejor. Typ ÄFAB.
DET tycker jag låter som en utmärkt ide'!

Då får du ju ett omdöme från en tredje part med gott rykte och slipper dessutom lämna ut ingående konstruktionsbeskrivningar till alla som kanske är intresserade. Av ÄFAB kan du ju kräva att de inte ska sprida vidare känslig information.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: Konkurrenterna (typ ctc, thermia, janfire) kommer att kopiera i alla fall. Jag vill kunna bedöma tekniken! :!:
Oberoende tester och/eller en möjlighet att själv analysera.
Jag tror att smärtgränsen går vid 8.500 ink. moms ut mot kund.
Om det är vanligt med problem, kanske en tusenlapp högre.
Tack för mycket fina kommentarer. Vi tänker likt.
Först till ett av grundprincipen som är känd inom partikulära materialer: Har du sätt luftbubblor stiga upp i vatten? Jag fludicerar pulver, detta betyder att pulvret i pumpen får flytande egenskaper, som när det rinner ut av en hink. När detta sker kan "luftbubblor", i mitt fall pellets, stiga upp mycket försiktigt genom pulveret i pumpen. Hur jag får detta till kan jag inte gå in på, det ligger i patentkraven. Men transporten gör ingen spån ut av pellets, därför en liten motor.

Vem som helst kan i dag kopiera och sälja denne teknologi, men den dag patenten föreligger, vill jag med Innovasjon Norge i ryggen gå omedelbart til rättslig attack mot var enda som kopierar denna teknologi. Dette betyder att dom som redan nu forsöker sig att kopiera, måste lägga ned sin produkt. Då är det bättre att dom samarbeter med min firma. Då är man stärkare saman mot dom som forsöker sig. Jag såg för flera år sedan att i Sverige så kopierade man varandra inom denna industri, se till exempel på matningskruv med motorkåpa. Konstigt att nästan alla är lika? Det blir billigt, ja, men vart blir det av utvecklingen? Jag gör saker anorlunda. Se min motorkåpa här:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 050001.JPG

Oberoende tester... Jag kan inte vara mer enig, det kommer, är på gång. Och detta är viktigt. Samtidigt vet jag att om det finns någon på detta forum som har problem med skuven, tex rök i pannrum, och testar min system, så vill detta ge bra referenc.

Prisläge: Helt enig med dig.

Tack alla för kommentarer.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

zeylon skrev:
Fredde skrev:
Jag tycker detta var en god ide, jag med!!
Avtal med Äfab bookat i dag!! Dato sätts nu upp.

Produktet är tänkt att gå genom dom ca. 20 % av återförsäljarna som kan sina grejor. Internet skall användas mot direktkunder så att dom eventuelt går till en bra återförsäljare i sin distrikt och frågor om dom kan levera kalaset. På detta sätt kan et nät byggas upp. Dom direktkunder som kan lite själv kan enkelt installere detta. Annars måste jag ta även hänsyn till pelletbrännarproducenter som är interesserade.
Men ju flera led, ju högre pris.

Därför har jag frågat er om hur mycket kalaset skall kosta? Detta styr hur distributionen skall vara. En känd producent av mellanförråd har uttalat att om denna produkt funkar, ja så vill dom göra en egen artikelnummer för sina mellanförråd i hop med kalaset.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Rol-bi skrev:
zeylon skrev:
Fredde skrev:
Jag tycker detta var en god ide, jag med!!
Avtal med Äfab bookat i dag!! Dato sätts nu upp.

Produktet är tänkt att gå genom dom ca. 20 % av återförsäljarna som kan sina grejor. Internet skall användas mot direktkunder så att dom eventuelt går till en bra återförsäljare i sin distrikt och frågor om dom kan levera kalaset. På detta sätt kan et nät byggas upp. Dom direktkunder som kan lite själv kan enkelt installere detta. Annars måste jag ta även hänsyn till pelletbrännarproducenter som är interesserade.
Men ju flera led, ju högre pris.

Därför har jag frågat er om hur mycket kalaset skall kosta? Detta styr hur distributionen skall vara. En känd producent av mellanförråd har uttalat att om denna produkt funkar, ja så vill dom göra en egen artikelnummer för sina mellanförråd i hop med kalaset.
Kul att man kunde kom med en bra idé. Får väl ta det vid prutningen ifall vi i framtiden ska göra affärer. 8)

Det skulle vara intressant of ÄFAB kunde testa de vanligaste skruvarna och få en jämförelse.

En annan sak. Måste man ha ett mellanförråd till din lösning? Jag har ju flexskruven som matar direkt från pelletsförrådet och skulle jag byta matningssystem så vill jag även nu slippa ett mellanförråd.
Senast redigerad av Fredde den mån 19 feb, 2007 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Rol-bi skrev:
Bassman skrev: Hur mycket kostar hela kalaset då? ;)
Kan jag fråga er på forumet: Vad är riktig pris för detta kalaset?

Jag har inte fastställd priset ennu. Jag har motorer för en första serie på 100 anlägg och detta skal nu produceras.

En svensk lutande skruv på 1,5-2 meter kostar ca. 4.000. Sen kostar en svensk doserar mellan skruv och brännar 5.400. Totalt blir detta 9.400 kroner. Vad skall min utmatingslåda+ doserskruv och vertikal skruv kosta?? Om jag tar 8.500 inklusive mervärdeskatt, är detta en akseptabel pris? Då kan man ta ut priset på galler, lock och vridsats på Mafa Mini, for det behövs inte till kalaset.
Sen kan man installere kalaset på et årsförråd (flat botten silo) senare om man vill.

Vill flika in att Degermans doserare kostar ca 2000:-
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Fredde skrev: Måste man ha ett mellanförråd till din lösning?
Hej Fredde,
Den är inte leverad till ett årsrörråd ännu. Det skal den, då med direkt dosering enda fram till brännaren. Bottenskruven på bilden til vänster skall göras längre med två inlopp. Om du har en silo med plan botten, så byggs bottenskruven in en låda. Man kan ha flere bottenskruvor, tex 3 stk, då får man 6 utloppshål i en plan botten silo. Bottenskruven kan dras ur lådan om man behöver att komma till.

Man kan självsagt göra på samma sätt med lutande skruvor, men skall man dosere med dessa, måste vinklen på skruven vara under 15 grader. Är vinkeln på 45 grader, så kan man få problem. Vertikal skruv ger helt nya möjligheter. Vi får talas vi när den tid kommer, Fredde.

MP, mycket interessant pris. Har du en sådan, eller finns det någon på forumet som har en Degerman doserare. Har den en tät sluss mot rökgaser bakvägen? Hur mycket bygger den om man skal få plats til en säker fallschakt mellan lutande skruv och brännar?
Inkluderar priset et internt förråd med styrning av nivåkontroll?
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Rol-bi skrev: MP, mycket interessant pris. Har du en sådan, eller finns det någon på forumet som har en Degerman doserare. Har den en tät sluss mot rökgaser bakvägen? Hur mycket bygger den om man skal få plats til en säker fallschakt mellan lutande skruv och brännar?
Inkluderar priset et internt förråd med styrning av nivåkontroll?
Nej jag har ingen doserare har bara sett prisuppgiften tidigare på energifirman.com:s forum. Tyvärr så verkar det som man inte längre kan komma in på denna hemsida.
Priset jag angav är på den enklaste versionen utan internförråd och styrning.
Lite uppgifter kan du se på denna underlänk till sidan.
http://www.energifirman.com/doserare.php
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Vad är bästa sätt att dosera till en vilken som hälst brännare?
a) Dosering före matningskruv så att skruven jobbar jämnt och med rätt fyllning hela tiden?
b) Fixa till doseringen efter matning men precis före brännaren?

Vad tror ni ger bäst dosering i skruv:
a) full skruv
b) kontrollerad mängd i skruven som hålls vid max 80 % fyllning av skruven?
Skriv svar