Köra på villaolja?
Mycke skrämskott är det läser jag.....Har en Byrstner-98 med Fiat 2,8TD gått 4000mil vid köp nu över8000mil, Köpte grannens gamla villaolja2m3, det sista vi tanka ur var svart som svart vattenfärg, och det körde jag upp utan problem, jämfört med citydieseln som de säljer på mackarna så gick makin tyst och fint, men när man tankat vid pumpen så börjar det att "knacka på" igen och motorn går högljuddare. Förstår egentligen inte varför detta skall diskuteras, alla vet ju att dieseln var fetare förr, idag finns det de som har en oljetank i cuppen någonstans lättilgängligt så att maskin börjar låta lite mycke så öppnar de en krran så de "fetar" till dieseln men's de kör så att maskin går tystare... Häller själv i en skvätt olja varannan/vartredje tankning om jag inte har "fuldiesel" med mig. Åker du i Finland så tankar du givetvis den billigare dieseln eftersom du är utlänning där!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
En Common Rail Diesel som det är i detta fallet skall inte köras på annat än vanlig köpediesel från bensinstation.
Common Rail system och även enhetsinjektorer såsom exempelvis VAG "PD" tål inte ens en gnutta fukt och ger extremt höga reparationskostnader. 25-50 tusen i enbart reservdelskostnad är inget ovanligt.
Det är inga skrämselskott.
Om du läser vad jag skrivit tidigare så står det klart och tydligt att äldre system med radpump och rotorpump var mer förlåtande.
Att ditt insprutningssystem inte gått sönder är inte ett "grönt ljus" för alla att köra på sån skit.
Du har ingen aning om hur din insprutningspump ser ut inuti och hur den är sliten efter en sån övning.
Dagens insprutningssystem är byggda av Bosch, Lukas, Delphi, Nippon Denso, och i sällsynta fall Siemens eller möjligen AVL.
Dessa är byggda för modern diesel med lägre viskositet och mindre innehåll smörjande beståndsdelar.
De är inte byggda för "fetdiesel" och kan ta skada då det kalkylerade inre läckaget mellan pumpkolvar (plunger) och pumpcylinder (plunger barrel) inte är avstämt för en vätska med högre viskositet.
Det ger kraftigt ökat slitage och förkortad livslängd.
Fordonstillverkarnas bränslerekommendationer är inte till för att luras och tvinga folk köra på dyrt bränsle.
Hade det funkat så hade tillverkarna inte rekommenderat endast Europadiesel EN590 (MK3) och den svenska MK1.
Det i särklass största problemet med moderna dieselmotorer är vatten och smuts i bränslet.
Det näst största problemet är ägaren.
Det tredje största är mekaniska fel.
På fjärde plats kommer elektronikfel.
Mvh
Common Rail system och även enhetsinjektorer såsom exempelvis VAG "PD" tål inte ens en gnutta fukt och ger extremt höga reparationskostnader. 25-50 tusen i enbart reservdelskostnad är inget ovanligt.
Det är inga skrämselskott.
Om du läser vad jag skrivit tidigare så står det klart och tydligt att äldre system med radpump och rotorpump var mer förlåtande.
Det är just detta du inte ska hälla i en dieselbil.Köpte grannens gamla villaolja2m3, det sista vi tanka ur var svart som svart vattenfärg, och det körde jag upp utan problem
Att ditt insprutningssystem inte gått sönder är inte ett "grönt ljus" för alla att köra på sån skit.
Du har ingen aning om hur din insprutningspump ser ut inuti och hur den är sliten efter en sån övning.
Dagens insprutningssystem är byggda av Bosch, Lukas, Delphi, Nippon Denso, och i sällsynta fall Siemens eller möjligen AVL.
Dessa är byggda för modern diesel med lägre viskositet och mindre innehåll smörjande beståndsdelar.
De är inte byggda för "fetdiesel" och kan ta skada då det kalkylerade inre läckaget mellan pumpkolvar (plunger) och pumpcylinder (plunger barrel) inte är avstämt för en vätska med högre viskositet.
Det ger kraftigt ökat slitage och förkortad livslängd.
Fordonstillverkarnas bränslerekommendationer är inte till för att luras och tvinga folk köra på dyrt bränsle.
Hade det funkat så hade tillverkarna inte rekommenderat endast Europadiesel EN590 (MK3) och den svenska MK1.
Det i särklass största problemet med moderna dieselmotorer är vatten och smuts i bränslet.
Det näst största problemet är ägaren.
Det tredje största är mekaniska fel.
På fjärde plats kommer elektronikfel.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tack Elvis...Är jäkligt osäker nu... men du VET nog detta med pumpar bättre än mig! Slutsats: Jag eldar upp diseln i pannan och tankar på macken, mina 600l. motsvarar ju i energiinnehåll 6000Kwh, och det är det ju värt att bygga om eldstadsluckan för. Jag kan ju mäta på rökgaserna och trimma så det blir nog det bästa. Tack för en ev. undvikande bp. haveri! Allvarligt alltså.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Kan och kan, man kan köra dem på bara fritösolja som man får till skänks också.
Men som med allt som inte uppfyller normen så förkortar man pumpens och injektorernas livslängd avsevärt.
Det är bara en fråga om när pumpen avlider, inte om den gör det.
Tätningar är inte gjorda för något annat än vanlig diesel. De sväller, blir kletiga och går sönder. Bensin är inte snällt mot tätningar som tål diesel.
Det är alldeles för dyra prylar för att lattja och vara uppfinnarjocke.
På en bil som det finns en uppsjö av prylar på skroten kanske man kan göra det, men inte på en nyare som dessutom är känsligare.
Vill man göra något av spilloljan så kan man hälla det över pelletsen, det blir svensk svartpellets som har mycket högre energivärde än Norsk brunpellets.
Mvh
Men som med allt som inte uppfyller normen så förkortar man pumpens och injektorernas livslängd avsevärt.
Det är bara en fråga om när pumpen avlider, inte om den gör det.
Tätningar är inte gjorda för något annat än vanlig diesel. De sväller, blir kletiga och går sönder. Bensin är inte snällt mot tätningar som tål diesel.
Det är alldeles för dyra prylar för att lattja och vara uppfinnarjocke.
På en bil som det finns en uppsjö av prylar på skroten kanske man kan göra det, men inte på en nyare som dessutom är känsligare.
Vill man göra något av spilloljan så kan man hälla det över pelletsen, det blir svensk svartpellets som har mycket högre energivärde än Norsk brunpellets.
Mvh
Senast redigerad av elvis den fre 06 apr, 2007 14:56, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.