Dator problem.

bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Vad som är dyrt är ju relativt men tycker inte själv att det är alltför dyrt.
Ett kabinett (usb (2)) och en hårddisk till det och den lösningen är ju mer disken som bestämmer priset.
Sedan kan man skaffa ett NAS-kabinett och en disk till den också och köra det i det interna nätverket om man nu har ett sånt.
Båda lösningar går väl löst på runt en tusenlapp.
Jag har båda för backup-nojja har jag. Man skall kanske räkna vad dataförlust kan komma kosta.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Med den symtomen du beskriver så är det mycket vanligt att det är hårdvarufel på moderkortet och närmare bestämt att det är kondensatorer som blåst upp sig eller kanske rent av läcker ..och det brukar vara dom kondingarna som är närmast CPU´n och eller närmast processorkylaren som brukar bli uppblåsta först .. för den som inte vet vad eller hur en kondensator ser ut så ser dom ut som små batterin stående på moderkortet ca: 10-20 mm höga och ca: 5-10 mm i diameter och dom ska vara plana på toppen och om dom är blåsta så är dom runda på toppen ..ibland kan det vara så att det är knappt synbar rundning på toppen men då brukar dom vara blåsta på undersidan närmast moderkortet ..oftast brukar det vara så att man får byta ca 6-8 st kondingar för har en i gruppen gått så går nästa innom kort ..men jag har även varit med om att det varit bortåt 30 st kondingar jag fått byta på grund av rundad topp.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag ska kolla kondingarna.
Flyttade en DVD så att jag kunde installera XP.
När jag körde CHKDSK så hade antalet skadade kluster ökat med ca 200k.

Är verkligen hårddiskar lämplig för backup?

Klarar de lagring oanvända?
Fett i lager osv.

Virus risken?
Okey om de är fysisk bortkopplade.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Kopiera omedelbart av allt på den disken efter du har ett bra virusskydd och släng den hårddisken på samma hög som sverigebrännaren!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Fördelen med backup på HD är att den görs lätt (=oftare). Sannolikheten att flera diskar går sönder samtidigt är liten om inte blixten hälsar på. Detta bör kompletteras med en DVD-kopia på viktiga filer. Filer som tex digitalfoto passar perfekt för backup på CD/DVD för att de inte ändras.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

köp riktiga dvd skivor att ta backup på. Inget billigt skit. Har ca 100 dvd skivor som är två år gamla och börjar tappa minnet. (Traxdata). Har gått över till HP och Verbatim. dyrare men betydligt mer prisvärda.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Erik skrev:När jag körde CHKDSK så hade antalet skadade kluster ökat med ca 200k.
Om antalet bad sectors ökar så är nog disken på väg till de sälla jaktmarkerna. Om du lyssnar noga kanske du tom hör läsarmen skrapa i skivan?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har precis fått in de flesta program efter en ominstallation av windows XP...
Jag rensade disken helt eftersom reparation av windowsinstallationen inte var möjlig...
Fan vad skoj att ladda hem alla jäkla uppdateringar som har kommit efter SP1... Tur att man har fast uppkoppling.
Skriv svar