Till alla som tycker att injustering är för dyrt...

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Abbe skrev:Roli: Tja, jag gjorde ett hål i rökröret, satte dit en lambdamutter då godset är lite tunt för den grova gängan, täta, skruvade i lambdan och mätte...Man får då ett värde på O2-halt, motsatsen till installatörens CO2-halt...
mvh
Abbe
Är ingen "klippa" på hur lamda sonder ser ut eller fungerar....

Vad mäter du med ?? Ger sonden någon typ av utsignal som är mätbar eller ??

Skulle det fungera med en "lös" sond som drivs med någon extern strömkälla och som mätare använder man en vanlig multimeter .... Skulle det kunna fungera så eller krävs det ytterligare "prylar".
Var får man tag på lämplig lamda sond i så fall och vad är det för värde som man skall eftersträva att avläsa på multimetern ??

Om det nu skulle fungera enligt ovan, låter nästan för enkelt........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Att bygga själv är nog inte helt enkelt (inte för mig i vart fall :wink: ), finns nog spaltmeter om detta ämne just på detta eminenta forum.

Fick tag i en hel enhet från e-kontroll som sagt och då blir det lite annorlunda. Gissar på en bredbandslambda med matning från kontrollenheten, bara att plugga in i 220V och köra. Dels är inköpspriset samt underhållet betydligt trevligare än en CO2-mätare. Krökarnas mätare brukar dock vara lite allt i ett O2, CO2, temp osv...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ahh, missade att e-kontroll hade en färdig enhet. Hmm 5 tusen är ju en liten slant det också.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nu blev nyckelorden "fick tag i" :wink:

Men även om jag inte "fick tag i" så tänk så här, ska man ha dit en justerare varje gång man byter pelletsort eller/samt en gång per år, tja...

Det är klart, det blir ju billigare att titta på rök/låga/askan/instoppad kW/pannans beläggning/rökgastemp samt göra ett överslag på åtgång. Men då är vi ju där där den här trådens skapare ville att vi skulle vara, rådvilla de flesta av oss och benägna att ta vilken jeppes ord som helst att det "ser bra ut" och "bränner bra"...

mvh
Abbe
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Abbe skrev
ingen installatör jag någonsin hört om har dock mätt upp hur många kW han stoppar i brännaren, det måste man ju mäta upp och sån't tar tid.
Jag har läst någonstans att man väger pelletsmängden som kommer ur skruven under 3 minuter - sedan svarar 100g mot 10 kW, 150 g mot 15 kW etc. Verkar enkelt. Är det inte denna injustering man ska börja med?
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

1kg = ca 4.7kW

Mät upp vad som faktiskt kommer ur skruven under en kvart, den vikten *4 *4.7 = vad du faktiskt föröker köra i brännaren. Alternativt tio minuter *6 * 4.7. Har du brun pellets får du kolla vad den har för energivärde, ibland kan det tom stå på säcken, har sett tryckt 4.7 & 4.8 på vanlig pellets.

mvh
Abbe
Senast redigerad av Abbe den mån 29 jan, 2007 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

OK
Jag använde avrundade värden och får exvis 10 kW då du får 11,4.
Nu ska jag vara en riktig petimeter och säga att 1 kg är ca 5,7 kWh. :?
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

hm...ja det där lät lite besserwiser-aktigt :wink:

men det kan ha, om man vill, betydelse. Tänk att du räknar avrundat på ett lågläge som är 75% av högläget. Då blir det lite skillnad...

mvh
Abbe
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Abbe skrev:1kg = ca 4.7kW

Mät upp vad som faktiskt kommer ur skruven under en kvart, den vikten *4 *4.7 = vad du faktiskt föröker köra i brännaren. Alternativt tio minuter *6 * 4.7. Har du brun pellets får du kolla vad den har för energivärde, ibland kan det tom stå på säcken, har sett tryckt 4.7 & 4.8 på vanlig pellets.

mvh
Abbe
Vad i... När man läser tråden står det 1 kg= 5,7 kW (om det är 1 kg pellets som menas innehåller den ca 4,8 kWh/kg) men nu då jag citerar så står det 4,7 kW istället för 5,7 kW då man läser tråden.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Återanknyter till det ursprungliga ämnet :wink:

Priset för en vara eller en tjänst är sällan eller aldrig relaterad till vad den kostar. Kan man få 1500kr och kunderna tycker det är OK så är ju allt frid och fröjd. Men för det priset riskerar den som utför vissa uppenbara pedagogiska om jobbet slarvas igenom på 20-30 minuter... Skulle jag vilja se ett kalibrerat instrument i handen på en mycket kunnig person som lägger ner säg åtminstone 1tim på injusteringen för de pengarna.

Fast ärligt talat så tror jag att branschen i stort har missat affärsmöjligheterna om man försöker ta ut sådana priser. Brännaren ska väl ändå justeras in efter varje pelletsleverans? Skall det kosta 1500 kr så är risken uppenbar att det bara blir gjort en gång och aldrig mer. Istället för flera gånger per år :roll:
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar