Till alla som tycker att injustering är för dyrt...

Montana
Späd planta

Till alla som tycker att injustering är för dyrt...

Inlägg av Montana »

Ja, vad ska man säga. Man läser om folk som försöker att justera in sina brännare själva för att spara 1000-1500 kronor. Under den tiden så har de redan förbrukat 1500 kronor i pellets som gått åt p.g.a att deras brännare gått dåligt.

Sen till alla er som säger att 1000-1500 är för dyrt...vissa skriver att det är advokat priser...ocker priser m.m.

Jag som rörmokare undrar då. Man betalar för att gå en kurs. Man betalar 10 000:- för ett instrument. Man ska skicka den på service, köpa filter, allt kostar pengar. Folk ser bara tiden man står i pannrummet. Inte det att man tar emot beställningen, talar 15 min med kund som undrar lite, innan man bokar en tid. Man tar sig dit, tillbaka till firman och fixa faktura. Allt tar tid..se inte bara tiden pannrummet.

Det man blir så less på är att rörmokare alltid tar så mycket pengar men när folk lämnar sina bilar på service, ja det gör inget när det kostar 10000 på volvo att byta lite bromsar och olja...hmm, konstigt må jag säga.

1000-1500 för att få sin brännare injusterad till bästa möjliga och sen går den bra och kanske inte behöver mer än sotas i många år...är det dyrt?

Sen kan man ju se till att köpa sin brännare från en seriös firma som har två injusteringar i priset, en efter en vecka och en efter ett år. Men alla ska spara in pengar på köp och labba själva och i slutänden så har det kostat mer.
notti
Pannrumsnisse!

Re: Till alla som tycker att injustering är för dyrt...

Inlägg av notti »

Montana skrev:Ja, vad ska man säga. Man läser om folk som försöker att justera in sina brännare själva för att spara 1000-1500 kronor. Under den tiden så har de redan förbrukat 1500 kronor i pellets som gått åt p.g.a att deras brännare gått dåligt.

Sen till alla er som säger att 1000-1500 är för dyrt...vissa skriver att det är advokat priser...ocker priser m.m.

Jag som rörmokare undrar då. Man betalar för att gå en kurs. Man betalar 10 000:- för ett instrument. Man ska skicka den på service, köpa filter, allt kostar pengar. Folk ser bara tiden man står i pannrummet. Inte det att man tar emot beställningen, talar 15 min med kund som undrar lite, innan man bokar en tid. Man tar sig dit, tillbaka till firman och fixa faktura. Allt tar tid..se inte bara tiden pannrummet.

Det man blir så less på är att rörmokare alltid tar så mycket pengar men när folk lämnar sina bilar på service, ja det gör inget när det kostar 10000 på volvo att byta lite bromsar och olja...hmm, konstigt må jag säga.

1000-1500 för att få sin brännare injusterad till bästa möjliga och sen går den bra och kanske inte behöver mer än sotas i många år...är det dyrt?

Sen kan man ju se till att köpa sin brännare från en seriös firma som har två injusteringar i priset, en efter en vecka och en efter ett år. Men alla ska spara in pengar på köp och labba själva och i slutänden så har det kostat mer.
:shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det handlar nog mera om skojerier tror jag, de flesta är säkert villiga att betala 1500 för en seriös injustering, men om du tittar här på forumet så är det många som råkar ut för "injusteringar" där dom får ett papper där "installatören" har skrivit upp standardvärden utan att mäta något överhuvudtaget.

Och det är ju när sånt händer som man funderar på var dom 1500 tar vägen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller helt klart med dej micke_932..

Om injusteringen blir ordentligt gjord är 1500:- inte så farligt men allt för ofta är det bara en snabb justering som inte är värd många kronor..
Sen om pannan sotar så är installatörerna inte så intresserad längre o komma o justera den igen då dom säger "det är dedan gjort en gång".. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Montana
Späd planta

Sant det...

Inlägg av Montana »

Visst kan det stämma.

Men folk ser bara till priset vid en installation (känns det som). Den billigaste offerten vinner, har sett det allt för många gånger. Det tråkiga är då att de får en anläggning som går som en kratta många gånger och inge support alls.

Gör man en riktig analys med ett riktigt instrument så får man en utprintad lapp med firma, datum, klockslag och alla värden inklusive verkingsgrad. Har man den så vet man ju att det är riktigt gjort.

Detta med priser i rör branschen är samma överlag på allt. De flesta gnäller så ofta...oj,oj vad ni kostar i timmen.

Men när man klipper sig tex..275:- för 25 min, det är ok.

Nu börjar det iof ljusna för rörmokarna när försäkringsbolagen kommer att vägra betala ut pengar vid vattenskador m.m, då får vi bort alla hemmapulare och svartjobbare.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Klippa sig för 275 spänn och 25 minuter... Det vore ocker, i alla fall om man har min frisyr och hårväxt... 3mm comviq.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Alltid intressant med en bransch som inte klarar att motivera sina egna kostnader, utan måste gnälla över att folk gör saker själva när priserna inte passar.

Hoppas verkligen att du inte byter till vinterdäck på bilen själv för det finns ju faktiskt proffs som inte tar så mycket för att göra det åt dig. Och laga mat gör man ju inte själv det finns ju korvkiosker som kan ordna både näringsriktig och billig mat. För man borde ju inte få sjukvård om man lagat maten själv och nåt blivit fel.

Svartarbete är väl något som de flesta hantverksarbeten är utsatta för och givetvis en belastning på alla vita företag som försöker göra sitt bästa.

Hittar man en röris som man får ut vad man betalar för så byter man ju inte sen heller, så länge man är nöjd, tyvärr verkar det va rätt många som går på några minor först och jag förstår den uppgivenhet som kan infinna sig i ett sådant läge, man har inte mycket att göra som liten enskild stackare.

vad gäller första inlägget så håller jag med om att en bra injustering från början antagligen skulle varit klart billigare för bla mig men jag tycker det här är roligt, och jag räknar inte varje krona utan får tillfredställelse när jag anser mig förstå mer och mer för varje fel jag gör :)
Tomas M
Späd planta

Inlägg av Tomas M »

Jag köpte mitt hus för ett år sedan
och då satt det en 1 år gammal Xp21 brännare i pannan.

Och den var injusterad av en så kallad seriös instalatör.
Men vilka klåpare det svartrök som en tok när vi flyttade in.
Efter tips här på sidan har jag fått det att funka bra.

Så inte hjälper det att anlita proffs när dom kan mindre än en själv.

Men hoppas andra har bättre koll på vad dom gör.
/Tomas M

KMP PX21 BVK20 panna från 84
87m2 2plan med halv källare
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Montana nämner väl inte hela sanningen.

Vanligtvis så monterar firman brännaren också, vilket man brukar få betala för.
Sedan så brukar de flesta firmor inte vara särskilt benägna att sälja bara brännaren, och gör de det till en privatperson så är det med "rörläggar" påslag.
(Jmfr priset på Ecoflex rek. från CTC ca 50.000 och billigast på nätet ca 40.000).

En CTC bio kostar 16.800 hos rinkabyrör, är du Montana beredd att sälja en sådan för det priset och sedan ta 1500 för en injustering?

Själv så har jag mätutrustning. Sedan så är det lite svårt att justera in med en panna som läcker i luckorna.
OB service killen sade helt frank "att det är meningslöst att mäta" när han gjorde den sista/senaste servicen på OB.

Vad gäller bilar så gör ju branchen vad den kan för att förhindra folk från att jobba med bilarna själva, tydligen satsar rörbranchen på den linjen med.
För mina rördragningar har då aldrig läckt!
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Montana en kort fråga ..när ex din dator strular vad gör du då ? ..lämnar du in den på service eller pular du själv ? själv tycker jag att 350 kr som det kostar att få den felsökt och även småfel samt inställningar fixade till det priset och om det tar mer än 1 timme så kostar det 695 och det är billigt jämfört med en snubbe som kommer in och tar rökgasanalys på 10-20 minuter och räcker ut handen och vill ha 1000-1500 kr.

Och som många här säger att det är mycket få seriösa installatörer och det har man sett här hemmakring ..det finns fem installatörer och tyvärr så vet jag att minnst tre av dom borde hålla på med annat ..den första av dom installerade hos grannen i nästan ett år :shock: och driftstopp mer än drift ..grannen frågade om jag ville kika på det och när vi mätte startdos så var det knappt 2 DL ..vi ställde upp startdos till drygt 4 DL och sedan dess har det funkat i en tre år.
Kompisens granne hade fått sin PX21a installerad av en installatör och brännaren stannade så fort installatören drog och efter en massa påringningar till han om problem så tröttnade han och kompisen och jag var ner och kikade på installationen ..vi startade upp den och efter att den gått upp i temp och stannat så hörde man att det var full låga i brännaren fast fläkten stannat och det innebar att termostaten på fallröret löste ut på grund av överhettning ..det innebar ju att den fick för fett med pellets under drift och vi justerade ner mängden till det vi tyckte var lagom genom att se färg och längd på lågan och därefter några dagar kollade vi rökgastemp och färg på pannväggar ..och vad jag hört så har det funkat i över ett år nu.
Sedan var det en tredje installatör som kom och frågade mig om vad jag trodde att det var för fel på brännaren när den inte startade, mm :shock: och efter en del dividerande så frågade han mig ifall jag ville kika på den :? :shock: ..efter det så tänkte jag "kan vem som helst bli installatör" :shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Intressant jämförselse med datorstrul... jobbar själv i den branschen men har släktingar som jobbar inom tillverkande del av rör-branschen.

Inom mitt arbetsområde så får man räkna med att man kanske kan få ut 700-800 kronor timmen (jobbar alltså inte i någon av de regioner som brukar kallas rikstäckande vid lanseringar, Stockholm-Göteborg-Malmö!), och då är det baske mig bara dom timmar kunden har sett en vid arbetsplatsen man får betalt! Ställtid, fakturering och sånt får vi stå för....

Hårdvaran är det inte så mycket bättre ställt med heller... 7-12% har vi kvar på en normal affär, i mångt och mycket är Dustin billigare än vad vi kan sälja sakerna för :-(

När jag började inom datorbranschen i mitten på 80-talet så var det bättre MEN inte ens då var vi i närheten av vad rörisarna tjänar!

Som ett enkelt exempel kan jag nämna att en kulventil av fabrikat TA (typ Ballofix) kostar ca 30-40:- ut från fabrik (beroende på storlek och anslutningar). När rörkrökaren säljer den till dig så har det gjorts rejäla påslag!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Har heller inte än träffat en rörkrökare jag fått förtroende för...Mest kalabalik och snabba affärer som gäller, om en lärare hade uppfört sig som många "hanverkare" gör hade han fått kicken...

1500:-...det *är* ju nästan en pall pellets, 1500:- om året för "justering" (som tex Värmebaronen egentligen vill att man ska göra och sen när ingen gör det så är prylarna "förslitningsvaror") finns det ju ingen affär i!? Om en brännare går så illa så att man gör upp pellets för 1500:- och inget märker kanske man ska köpa värmepump...

Kan rekomendera en lambda från e-kontroll, enkelt och humörbesparande sätt att justera utan att bli förbannad på installatörer som gör sina bondjusteringar utan varken protokoll eller vett för 1500:-...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Abbe skrev:Kan rekomendera en lambda från e-kontroll, enkelt och humörbesparande sätt att justera utan att bli förbannad på installatörer som gör sina bondjusteringar utan varken protokoll eller vett för 1500:-...

mvh
Abbe
Och hur skall man montera/kopppla in den för att man skall kunna justera själv ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Beginner
Prima virke

Nybörjarfrågor

Inlägg av Beginner »

Jag är varken rörmokare eller värmetekniker utan ganska okunnig om pelletsförbränning. Jag undrar följande:
Givet en viss pelletsmängd per tidsenhet och jag har tillförd effekt. Pelletsen kommer från en skruv, som går i relativt korta intervall. Detta innebär, såvitt jag förstår att en pelletshög i brännaren brinner med olika förhållanden till dess att nästa pelletsskvätt kommer, dvs med luftunderskott i början, optimalt mitt i och med luftöverskott strax före nästa matning. Vad är det man mäter vid rökgasanalys? Medelvärde under en viss tid?
Den enda parameter i mitt exempel som kan påverka förbränningsvärdena är fläkthastigheten (lufttillförseln). Är det denna inställning som avses med de 1500 kronorna?
Rökgastemperaturen bestäms väl för en given panna av tillförd effekt, förutsatt att förbränningen är optimal.
Har vi någon expert som kan förklara vad som är rätt eller fel i mitt resonemang.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Roli: Tja, jag gjorde ett hål i rökröret, satte dit en lambdamutter då godset är lite tunt för den grova gängan, täta, skruvade i lambdan och mätte...Man får då ett värde på O2-halt, motsatsen till installatörens CO2-halt...

Beginner: Jo ungefär så! :wink: Man försöker väl dock att inte få så stora dippar åt något håll utan ett konstant CO2 värde runt 12% hela tiden (eller O2 på 9%)...fast med så ojämn matning som övermatade brännare i regel har så stämmer det du skriver ganska bra! Man kan ju justera både matning och luft...ingen installatör jag någonsin hört om har dock mätt upp hur många kW han stoppar i brännaren, det måste man ju mäta upp och sån't tar tid.

Kanske är det där skon egentligen klämmer, en ordentlig injustering tar tid (och ska ta tid även med en CO2-mätare!) och vem vill betala 3000:- eller mer för detta!? Då känns det kanske trevligare att man är inom "marginalerna" (Värmebaronens marginaler är CO2 10-15%, ganska rejält spann?) när installatören varit där och 1500:- fattigare om man inte bryr sig? Att sen att ett dike är svart rök och igenbeckad panna och andra diket är väldigt låga rökgaser och en panna som brinner i evighet är fina riktmärken kanske inte spelar någon roll för rikare/ointresserade/latare/ovetande? Vore kul och veta hur många brännare märkta för 20kW eller mindre som ligger på 25kW? Vore intressant att veta om en jämn matning egentligen påverkar långt mer än en CO2 dipp neråt 8%? Vore intressant att veta varför en oljebrännare/vedbrännare bryr sig långt mindre om optimal förbränning än vi?

Tja, jag blir bara lite trött på en bransch som verkar tälja guld med smörkniv...och visst betalar jag gärna om jag får ett bra jobb gjort, jag ställer samma krav på mig själv när folk anlitar mig i mtt jobb, men det inträffar ju så sällan när man anlitar hantverkare. Jobbet tar längre tid nästan oavsett vad man gör när man är amatör men man blir varken pank eller besviken/förbannad...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar