Koppla in en tank till 3 meter bort.

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

apersson850 skrev:Jag har tankarna helt parallellkopplade. Både laddning och framledning är kopplade diagonalt. Laddröret kommer alltså in uppe till höger, returen till pannan, via Laddomat, ut nere till vänster.
Likaså shuntgruppen, som tar hetvattnet mellan tank 1 och 2 uppe till höger och skickar ner returen nere till vänster, nära tank 3.

Men jag har tre tankar som står nära varandra och alla är likadana. Laddning av olika tankar på olika avstånd kan ge lustiga effekter, om man parallellkopplar. Har en tank högre motstånd vill den inte alls laddas, inte förrän den ligger rejält efter den andra.

Vad är det som kan gå genom Laddomaten om man seriekopplar? Begrep inte vad ni menar då?

Att kunna koppla från någon/några seriekopplade tankar i ett batteri gör man nog enklast genom att sätta en ventil på varje tanks anslutning. Sen parallellkopplar man utanför ventilerna. Då är det helt valfritt vilken/vilka tankar man stänger av.
Jo jag menar så här ... att om man har seriekopplade tankar, så blir motståndet genom dem lite större, eftersom varmt vatten från toppen på en tank skall ned i bottnen på en annan
Och då om man har en laddomat med självcirkulation (Tex laddomat 21)
Å man då kopplar in shunten på laddröret från pannan till tank och shuntreturen på laddreturen ( mellan tank och laddomat ) så finns risken att det går lättare för vattnet att ta vägen via laddomatens självcirkulation och pannan än genom tankarna ....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jaha. Såvitt jag förstår gör man väl aldrig så, om man seriekopplar? Är det då inte väsentligt att returen från elementen går in längst bort, från pannan räknat? Det är ju i den "kalla änden" man vill putta in det kalla vattnet, för att kunna få ut det varma i den andra änden.

Såvitt jag förstår ska laddning in och element ut tas upptill på tanken närmast pannan, medan retur till panna och från element ska in i den andra änden.

Jag fick från början för mig att du menade att det skulle gå baklänges genom Laddomaten, men det ska ju en backventil spärra för.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Sticker in en på ett sidospår om det går bra 8)

Om man har en ren vedpanna i ett rum och 3-4 meter till
2st tankar som står BREVID varandra i ett annat rum, blir det problem då eller
gäller detta problem bara när det är avstånd MELLAN tankarna?
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har alltså själv aldrig försökt, men av rörläggaren lärde jag mig att parallellkoppling är bäst, men fungerar bra enbart om tankarna är någorlunda lika. Har man en ny tank och en gammal ombyggd hydrofor skiljer genomströmningsmotståndet så mycket, att den ena inte alls vill laddas, om man kopplar den parallellt med den andra. Motsvarande torde ju då gälla om det är nära till en tank och långt till den andra, även om tankarna i sig är likadana.
Men när du kopplar parallellt ska du koppla diagonalt, något som jämnar ut avståndet mellan tankarna.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Agamemnonn skrev:Sticker in en på ett sidospår om det går bra 8)

Om man har en ren vedpanna i ett rum och 3-4 meter till
2st tankar som står BREVID varandra i ett annat rum, blir det problem då eller
gäller detta problem bara när det är avstånd MELLAN tankarna?
Detta gäller bara när det är avstånd mellan acktankarna.
Som du beskriver det hela då är det inga problem.
Då kan du placera acktankarna nästan hur långt bort som helst.

Ved Profilen.
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Ved Profilen skrev: Detta gäller bara när det är avstånd mellan acktankarna.
Som du beskriver det hela då är det inga problem.
Då kan du placera acktankarna nästan hur långt bort som helst.

Ved Profilen.
Låter super det :D
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

apersson850 skrev:Jaha. Såvitt jag förstår gör man väl aldrig så, om man seriekopplar? Är det då inte väsentligt att returen från elementen går in längst bort, från pannan räknat? Det är ju i den "kalla änden" man vill putta in det kalla vattnet, för att kunna få ut det varma i den andra änden.

Såvitt jag förstår ska laddning in och element ut tas upptill på tanken närmast pannan, medan retur till panna och från element ska in i den andra änden.

Jag fick från början för mig att du menade att det skulle gå baklänges genom Laddomaten, men det ska ju en backventil spärra för.
Jo men längst där borta där shuntreturen skall in så sitter även laddomatreturen kopplad då... å då finns det risk att vattnet som strömmar in från chuntreturen smiter ut genom laddomatreturen å via pannan upp mot shunten
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är nog sant.
Fast för min del så är det frågan om vattnet vill simma 1,5 meter i rör och därutöver i de närmast oändligt lättframkomliga tankarna, där dessutom självcirkulationen skjuter på, i och med att tankarna är varma i övre delen, eller om det vill ge sig ut på en resa på drygt 12 meter i rör, och dessutom genom pannan, innan det hittar till utgående rör till shuntventilen.

Var och en får gissa vad den tror.

När man ska, eller snarare måste, seriekoppla blir det ju annorlunda, för då vill man ju tvinga en del vatten att gå tvärt mot naturlagarna.
Är detta ytterligare ett argument för att man ska parallellkoppla om det alls är möjligt?
Skriv svar