Jo jag menar så här ... att om man har seriekopplade tankar, så blir motståndet genom dem lite större, eftersom varmt vatten från toppen på en tank skall ned i bottnen på en annanapersson850 skrev:Jag har tankarna helt parallellkopplade. Både laddning och framledning är kopplade diagonalt. Laddröret kommer alltså in uppe till höger, returen till pannan, via Laddomat, ut nere till vänster.
Likaså shuntgruppen, som tar hetvattnet mellan tank 1 och 2 uppe till höger och skickar ner returen nere till vänster, nära tank 3.
Men jag har tre tankar som står nära varandra och alla är likadana. Laddning av olika tankar på olika avstånd kan ge lustiga effekter, om man parallellkopplar. Har en tank högre motstånd vill den inte alls laddas, inte förrän den ligger rejält efter den andra.
Vad är det som kan gå genom Laddomaten om man seriekopplar? Begrep inte vad ni menar då?
Att kunna koppla från någon/några seriekopplade tankar i ett batteri gör man nog enklast genom att sätta en ventil på varje tanks anslutning. Sen parallellkopplar man utanför ventilerna. Då är det helt valfritt vilken/vilka tankar man stänger av.
Och då om man har en laddomat med självcirkulation (Tex laddomat 21)
Å man då kopplar in shunten på laddröret från pannan till tank och shuntreturen på laddreturen ( mellan tank och laddomat ) så finns risken att det går lättare för vattnet att ta vägen via laddomatens självcirkulation och pannan än genom tankarna ....