För er som är intresserade av energiförbrukning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
Är du med???
P.s Åter kommer med mera info när laddningen är igång.

Ved Profilen.
Återkom gärna med info..

Men jag är nog inte med riktigt.. :roll:

För oavsett hur väl justerat systemet är så behövs ju ändå en viss effekt för att värma huset, Huset måste va riktigt bra isolerat för att få låg förbrukning för det hjälper inte att bara justera.. Då kan man ju skippa isolering o bara justera.. :wink:

Nu har jag ingen aning om flödet i mitt system men vid 0° har jag xoå en diff på 2-3° men då det är -20° så är det ca 10° diff..
Vid -28° så va då diffen 15°
Mitt hus är ett vanligt tegel hus med källare borttagna lister på vissa fönster i överkanterna. Byggår mitten 60 tal ca:140 kvadrat.

Jag värmde upp tankarna 3 jan idag 5e.
Kommer inte att kunna ladda ur dom helt i kväll men nästan. Shunten är inte helt öppen ännu ,jag måste vänta lite till innan jag tänder pannan.
Skickade in dottern för att duscha även mamman i huset detta hjälpte inte.Tank jävlarna är lika förbannat 50 grader i toppen.Tankarna är föresten isolerade med 120mm polerytan skumsisolering.
Jag får väl ta mig en dusch jag också fast jag är ren.
Det är väl ungarna som värmer upp huset???
Eller spöken??

P.s Läste av mätaren nyss 29 grader fram 27 i retur 20 grader inne.Flödet något lägre 690 liter/timme. Utomhus temp 1/2 grad.
690*2*1,163/1000=1.6kw för stunden.
Jag kan inte göra mera i nuet.
Jag kan inte återkomma i kväll huset har 20 grader inne tankarna är som sagt 50 grader i toppen, skall jag visa denna test nu får jag vara uppe hela natten.

Återkommer samma tråd!!!!
Ved Profile....
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vilken tur du hade då som fick tag på ett så gamalt o energisnålt hus.. :wink:

Har du fått ner tanktempen än.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Vilken tur du hade då som fick tag på ett så gamalt o energisnålt hus.. :wink:

Har du fått ner tanktempen än.. :wink:
Lustikurre.

Jag läste av energi mätaren 1 jan 473kw läste av den nu 5 jan 660 kw.
660-473=187 kwh. Mitt hus har alltså förbrukat 187 kwh sedan den 1 Jan. Jag har eldat 3 ggr sedan dess.Då har inte tankarna varit helt urladdade mellan varje eldningstillfälle. Då stämmer din uträkning också.Om vi är överens om att 1500 liter acktankar kan lagra ca 100 till 105 kw timmar.
Om vi bort ser från varmvattenförbrukningen.
Jag kan värma upp mina tankar till nästan 100 grader i botten,då kanske jag kan lagra mera kwh än vad vi har räknat med.

Kan detta ha en orsak till att min lagrade energi kanske räcker längre?

Tror inte du på mig??????
Som sag jag måste ha kallare temp ute för att kunna visa vad jag menar.
Strunta i mitt hus, vi kommer dit hän..

Föresten hur kan du veta din förbrukning utan att veta flödena???

Vedus Profilus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
660-473=187 kwh. Mitt hus har alltså förbrukat 187 kwh sedan den 1 Jan. Jag har eldat 3 ggr sedan dess.Då har inte tankarna varit helt urladdade mellan varje eldningstillfälle. Då stämmer din uträkning också.Om vi är överens om att 1500 liter acktankar kan lagra ca 100 till 105 kw timmar.

Vedus Profilus

Jodå vi är överens om hur mycket du kan trycka i dina tankar (100-105 kW) om du laddar dom 60°, Du säger att du eldat 3 ggr sen den 1:a..
Va tankarna fulla el tomma den 1:a??

Va dom tomma o du eldat 3 ggr sen dess har det gått ca 75 kWh/dygn om dom är tomma nu igen, Då har det laddats in ca 300 kWh som gått åt på 4 dygn (va dom fulla o det eldats 3 ggr då blir det ca 400 kWh)

Jag har inte kollat mer än hur länge acktanken räcker o jag laddar den med ca 20 kWh/gång (brännaren laddar den :wink: ) o nu räcker det i 7 timmar..
Det stämmer rätt bra om jag ser till hus storleken o vad min farbror sa att det skulle gå i denna hus typ då vi köpte det..
Han har jobbat som förman på BPA i 37 år + 11 år som rörkrökare innan o har rätt god koll på hur förbrukningen är beroende på vilken villa det gäller, Han o hans grannar verkar va lite av kontroll freak (kanske är ärftligt :shock: ) på hur mycket förbrukningen är varje år.. Dom har bokfört förbrukningen i deras hus sen slutet på 60 talet, Då nämde han även att det kan skilja upp till 5000 kWh/år för ett hus på 150-180 m2 beroende på vilken temp det varit under året..

Du har ju en bättre isolerad acktank iof men nu spelar det mindre roll för mej att den läcker endel värme då det kommer huset till godo med öppen dörr till pannrummet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:

Vedus Profilus

Jodå vi är överens om hur mycket du kan trycka i dina tankar (100-105 kW) om du laddar dom 60°, Du säger att du eldat 3 ggr sen den 1:a..
Va tankarna fulla el tomma den 1:a??

Va dom tomma o du eldat 3 ggr sen dess har det gått ca 75 kWh/dygn om dom är tomma nu igen, Då har det laddats in ca 300 kWh som gått åt på 4 dygn (va dom fulla o det eldats 3 ggr då blir det ca 400 kWh)

Jag har inte kollat mer än hur länge acktanken räcker o jag laddar den med ca 20 kWh/gång (brännaren laddar den :wink: ) o nu räcker det i 7 timmar..
Det stämmer rätt bra om jag ser till hus storleken o vad min farbror sa att det skulle gå i denna hus typ då vi köpte det..
Han har jobbat som förman på BPA i 37 år + 11 år som rörkrökare innan o har rätt god koll på hur förbrukningen är beroende på vilken villa det gäller, Han o hans grannar verkar va lite av kontroll freak (kanske är ärftligt :shock: ) på hur mycket förbrukningen är varje år.. Dom har bokfört förbrukningen i deras hus sen slutet på 60 talet, Då nämde han även att det kan skilja upp till 5000 kWh/år för ett hus på 150-180 m2 beroende på vilken temp det varit under året..

Du har ju en bättre isolerad acktank iof men nu spelar det mindre roll för mej att den läcker endel värme då det kommer huset till godo med öppen dörr till pannrummet...
Hej Koling.

Nu struntar vi i hur mycket man kan trycka i acktankarna.
Vi återgår till energiförbrukningen på huset..
Nu slutar jag för stunden och återkommer när det blir kallare ute.
Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du har inte kollat med elpatronen för o se hur mycket som går då??

Man kommer rätt nära även om man bara vet hur mycket man tryckt i tankarna o hur länge det räcker.. :wink:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Du har inte kollat med elpatronen för o se hur mycket som går då??

Man kommer rätt nära även om man bara vet hur mycket man tryckt i tankarna o hur länge det räcker.. :wink:
Detta stämmer perfekt det spelar ingen roll om jag kör el eller inte,energin tas från samma ställe Acktankarna.( försök inte).Huset har samma effekt behov oavsett om acktankarna laddats med el eller ved..

Du tror ta.m i fa..n inte på mig.Eller så förstår du inte detta???
Ursäkta ut trycket.

Vänta så skall jag visa vad jag menar???
Du och jag talar olika språk??
Eller skicka PM så löser vi detta..

Det märkligaste med denna tråd är att ingen har kommenterat oss. Är det ingen fler som har koll på effek behovet på den egna villan??????
Eller så är det flera som inte förstår detta??

Ved Profilen
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Andre!
Talar inte du om tillförd energi?
Vedprofilen du talar om effektförbrukning.

5dagar= 120tim
Husets effektbehov per timme= 187kWh /120tim = 1,558kW i snitt per tim.

Eller cyklar jag?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Läste av mätaren nu -3grader ute.
Just nu förbrukar huset 2.3kw.
Temp diff fram/retur 3grader
Jag har skrivit om förbrukning hela tiden.

Ved Profilen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Eller skicka PM så löser vi detta..

Det märkligaste med denna tråd är att ingen har kommenterat oss. Är det ingen fler som har koll på effek behovet på den egna villan??????

Ved Profilen
Inga PM för då kan vi andra inte följa med och det är ju meningen med ett forum, alla kan följa med men behöver kanske inte alltid komma med kommentarer på allt.

Kör vidare i samma "anda" så försöker vi andra hänga med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Roli skrev:
Ved Profilen skrev:Eller skicka PM så löser vi detta..

Ved Profilen
Inga PM för då kan vi andra inte följa med och det är ju meningen med ett forum, alla kan följa med men behöver kanske inte alltid komma med kommentarer på allt.

Kör vidare i samma "anda" så försöker vi andra hänga med.

Ok!
Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Du har inte kollat med elpatronen för o se hur mycket som går då??

Hej
Du har väl rätt i det! Om jag läser av el mätaren,då kommer min förbrukning bli högre.Bara för att då får jag även med varmvatten förbrukningen.

Märk väl att det jag skriver om är bara husets förbrukning.Energimätaren mäter ju bara flödet synd att den inte kan kolla varmvattenförbrukningen.

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Efter som jag lovat att göra tester på mitt hus förbrukning får jag väl hålla löftet.

I dag har jag höjt radiator pumpen till läge 2, normalt går den på läge 1.

Vad hände då? Jo...

Efter som formeln för effekt är Flöde*tempskillnad*1,163/1000=Kw

Detta hände, jag fick ett flöde på 1080 liter i timmen normalt 700 men det blev samma temp diff 3grader.som om jag körde pumpen på läge 1.Det hände ingenting med husets inomhus temperatur det enda som hände var att flödet ökade.

Slutsats: pumpen på läge 1. 700*3*1.163/1000=2,4Kw
Pumpen på läge 2 1080*3*1.163/ 1000 =3,7Kw
Det finns ingen anledning att ens prova läge 3 på radiatorpumpen!

Jag kan även tillägga att utomhus temperaturen har varit konstant.

Alltså varför köra med för höga flöden?
Man måste mäta detta med en flödes mätare annars går det inte.

Nästa test kommer i morgon,nu håller jag på att ladda ur acktankarna.
Samt kyla ned huset.

VP
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Ved Profilen skrev:
Vad hände då? Jo...

.....

VP
Hej Vedprofilen !

Mycket intressant att följa med i exprimenten kring flödeshastigheten och jag har själv märkt att det fungerade utmärkt att sänka hastigheten (efter ditt tips i annan tråd). Har hittills eldat olja, så därför inte kunnat mäta påverkan på förbrukningen, men vi konv till pellets blir det lite lättare att se skillnaderna.

Det praktiska resonemanget kan jag följa med i relativt väl :lol: , men med det teoretiska är det krångligare :lol:
....så...var kommer 1,163 du hänvisar till i effektformeln ?

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Paddington skrev:
Ved Profilen skrev:
Vad hände då? Jo...

.....

VP
Hej Vedprofilen !

Mycket intressant att följa med i exprimenten kring flödeshastigheten och jag har själv märkt att det fungerade utmärkt att sänka hastigheten (efter ditt tips i annan tråd). Har hittills eldat olja, så därför inte kunnat mäta påverkan på förbrukningen, men vi konv till pellets blir det lite lättare att se skillnaderna.

Det praktiska resonemanget kan jag följa med i relativt väl :lol: , men med det teoretiska är det krångligare :lol:
....så...var kommer 1,163 du hänvisar till i effektformeln ?

/Paddington
Denna siffra är en konstant kan man säga.Inom energiberäkningar.

Den kommer ifrån. Att det går 4200 k joule för att värma ett kilo vatten en grad
allså 4200/3600 sekunder som det är på en timme

4200/3600=1.16

Slutligt svar Det går 1.16 kwh för att värma 1 liter vatten en grad.

Denna enkla beräkning kan användas till mycket.

Om du vet din pannas vatten innehåll.Kan du räkna fram ungefär hur mycket eneri det går åt för att värma pannan mellan olika temperaturer

Ex Pannansvattenvolym 200 liter pann temp 50 grader skall värmas till 80.
1,16*200*30/1000=6,96 Kwh
Låst