apersson850 skrev:
"Enorm skillnad"? Varför det?
Om man går från fem till sex liter/minut minskar temperaturhöjningen från exempelvis 15°C till 12,5°C. Det är bara termodynamik. Så enorm skillnad tycker jag inte att det är.
Hinner energin inte överföras till vattnet så fort, ökar temperaturen på solfångaren, och så får man samma resultat i alla fall. Det är helt självreglerande.
"Gradvis" låter sig inte göras så enkelt, då min cirkulationspump är av flintamodell, med tre växlar på, inget annat. Jag skulle kunna prova att jaga upp den i läge 3, för den går på 2 nu.
Det finns alltså inget i termodynamiken som förklarar din observation. Det enda jag kan tänka mig är i så fall om det är strömningsmekaniken som sviker dig. Blir flödet så turbulent att kavitation uppstår i värmeväxlaren, när farten på vätskan går över en viss nivå? Det skulle ju kunna förklara varför värmen inte överförs till vattnet ordentligt.
Hur nogrant har du analyserat frågeställningen om flödets betydelse? Eftersom det är värmeväxlare inblandade så dyker ju temperaturverkningsgraden upp i sambandet.
Risken är ju stor att jag räknat fel bland alla nästlade exponentialfunktioner, men jag fick det till att det finns en brytpunktstemperatur under vilken inkommande solfångarvätska inte får falla utan att överförda värmemängden minskar i VVX vid ökad flöde. Sedan blir det till att analysera fram en ny balanspunkt och så långt gick inte jag.
Nästa sak som påverkas av det ökade flödet är solfångaren själv.
Här ansatte jag att den uppträder som en kondensor (konstant temperatur), vilket jag finner vara ett rimligt antagande.
Problemet med den fortsatta analysen är att jag saknar ekvivalenta UA värden för solfångaren.
För värden på UA som ger förhållanden på ca 3 mellan UA och kapacitetsflödet så kan man hamna i den situationen att det krävs
högre temperatur på solfångaren för att överföra samma värmemängd till vattnet p.g.a. att temp.verkningsgraden sjunker vid det högre flödet.
Det resultatet tycks stödjas av snillets observation:
Kavitation i solfångaren i så fall Very Happy , har tempmätare på alla till/frånlopp på växlare m.m. så den teorin tror jag inte på.
Nä, när jag går över ett visst flöde genom solfångaren så dyker effektiviteten duktigt. Eftersom jag nu inte KÖR på det flödet så är det inte så intressant egentligen, men jag har observerat det.
Med många reservationer för felräkningar, men vad säger apersson850 om mina resuktat?