Ockerpriser vid nyinstallation

fritzie
Frö

Inlägg av fritzie »

Jesper@Fordson skrev:Föresten var kan jag köpa delar för 30% lägre pris.
En observation:

Jag hade förmånen att få titta i en Dahl ordinarie prislista rörande en varmvattenberedare från Oso med solslinga hos en röris. Innan hade jag tittat på rinkabyror.se men de hade inte det jag sökte, det hade däremot dinvvsbutik.com. Detta gjorde jag enbart för få reda på vad det jag sökte skulle kosta.

Summan är att dinvvsbutik.com hade i stort samma pris som Dahl men då var det inga rabatter medräknade från rörisen.

Så handla på rinkabyror.se eller dinvvsbutik.com och de säljer inte BT grejor. :D

En annan tråd på ett annat intressant forum.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... pic=6855.0
Urkopplad olja på CTC Pionjär värmer cirka 255 kvadrat med elpatron och inte pellets :-(
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Om folk fick det de betalar för hade inte den här diskussionen funnits ;-)
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Vill du jämföra priser så testa fram- resp. baksidan av frej johnson. Det har skiljt minst 30% om man som privatperson ens kunnat köpa samma produkter. Nu har jag inga färska prislistor så det kan ju ha ändrats.

Fick ett pris på en komplett CTC-pellets 50.000 kronor samma panna/brännare kan man som röris köpa på ahlsell för knappt 40.000 enligt en uppgift, här på sidan tror jag. Det blir iofs "bara" 20%.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

xabre skrev:Om folk fick det de betalar för hade inte den här diskussionen funnits ;-)
Jag fick vad jag betalade för, i mitt tycke, så jag är nöjd.

Det är ju konstigt att det är så många som är missnöjda egentligen. Ringer ni bara en rörpulare och säger vad ni ska ha för grejer utan att kolla vad han tar för det eller? Vet man vad en viss installation kostar och man godkänner det måste man väl vara nöjd med det pris man fick, annars hade man väl letat vidare?

Nä, gör antingen som en kompis gjorde, åk och köp pannan ni vill ha på det billigaste stället ni hittar och sätt in den själv, eller försök att anlita en rörfirma att göra det. Eller starta en egen rörfirma, om två år är ni miljonärer eftersom det är så stora påslag och marginaler i den branschen!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Jesper@Fordson skrev:Det sätter ju klädaffärerna i ännu sämre dager.Dom lägger på 400% och säjer kläder till oss för kanske 90,000 under en pannas levnadstid.Fy på rörisarna.Dom borde ju skaffa ett jobb så dom kan göra dom jätteroliga rörjobben gratis åt alla.....Fy va girigt att vilja ha lön för jobbet.Ni som gnäller kan ju starta en egen firma och ta dom här 30%.Det går fint att skapa en firma på nätet numera så kan ni köpa eran billiga pann i slutet på veckan.Men nä det är för jobbigt.Massa konstiga regler.Bättre att nån annan gör det gratis åt mig....
Men lite av det som så förb&%¤ jobbigt med rörpulare är att man ALLTID måste kolla upp hur så man inte blir blåst. Går jag på en klädaffär är jag mycket väl medveten om att de har ett påslag på priset. Men det är ju samma påslag för alla kunder. Hos rörpulare ska får man olika priser beroende på vem som ringer för exakt samma sak. Har heller inget emot timpenning på 500kr men som någon skrev, 15 papp för en installation som som oftast är över på 1 dag.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

Jesper@Fordson skrev:Det sätter ju klädaffärerna i ännu sämre dager.Dom lägger på 400% och säjer kläder till oss för kanske 90,000 under en pannas levnadstid.Fy på rörisarna.Dom borde ju skaffa ett jobb så dom kan göra dom jätteroliga rörjobben gratis åt alla.....Fy va girigt att vilja ha lön för jobbet.Ni som gnäller kan ju starta en egen firma och ta dom här 30%.Det går fint att skapa en firma på nätet numera så kan ni köpa eran billiga pann i slutet på veckan.Men nä det är för jobbigt.Massa konstiga regler.Bättre att nån annan gör det gratis åt mig....
Förstår inte vad detta har och göra med att jag anser att rörpulare har ockerpriser.Tycker alla dessa jämförelser spåra ut fullständigt.Så med andra ord så ska jag i princip acceptera första bästa pris jag fick, för va fasen han måste ju leva han med den stackars rörpularen.Gör ju inget att priset var 10000kr för mycket ,får ju va glad att det finns dom som vill jobba med detta jobb!!
Undra hur många rörmokare här e och försvarar med sånt här skitresonnemang.Tydligen trampa jag på en öm tå.
Står fortfarande för att rörmokarna tar hutlöst betalt, dom rider på en värmepump/pelletsvåg och en tid framöver.Och tar betalt därefter.
Kom inte å säg att det e ok att ta 15-20 tusen i arbetslön för en dags jobb,då e ni inte riktigt friska mellan öronen.
Har inte beställt nåt jobb än,inte förrän jag hittar en som tar skäligt betalt.
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Hugo
Frö

Inlägg av Hugo »

De här e inte kul längre. Känner inte igen mig på Pellets Forum.
På gränsen till smutskastning.
:cry:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Min rörkrökare tyckte de va ocker om nån tar mer än 3000:- för att byta en olje/pelletspanna då det är gjort på 5-6 timmar..

Här gick det på 3900:- (13 tim) för pannbyte o inkoppling av acktanken inkl resersättning.. Hade bara oljepannan byts mot en pelletspanna hade de inte gått på över 2000:- vit..

Men de ä väl som han sa att en del är bättre på att ta betalt än att rörkröka el som när man förhandlar lön att dom som får högst gör minst.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Ett problem som jag varit med om är ju att man inte kan få pris/timme utan det är alltid fastpris. Verkar vara en ovilja mot att jobba på pris/timme eller pris/dag.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andre:

Löjligt lågt pris på din rörmokare ?

3900 kr / 13 = 300 kr tim Tar du bort restiden så blir det under 300.
Det är nog Sverigerekord.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jesper@Fordson

..
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nog är rabatten för firmor en känslig fråga, reaktionen när ngn talar om hur det fungerar brukar vara den som jesper uppvisar. Lite meningslöst för alla vet ju att det är så det fungerar.

Skulle privatpersoner utan trassel få köpa produkterna för samma pris som yrkesmannen skulle säkert många fler göra jobbet själv. För en inte obetydlig del av vinsten ligger ju på priset på delarna.

Det blir "lite" jobbigt att registrera en firma för varje branch.

Ingen har ifrågasatt röris rätt till en vettig lön, och ingen har sagt att man blir rik på det. Jag har släktingar som drivit företag så jag vet lite om hur det är.

Att rabatten för yrkesmän och blockeringarna av inköp för privatpersoner nästan är en förutsättning för lönsamt företagande betyder ju inte att systemet är rimligt.

Bristande konkurens brukar dessutom leda till en ineffektiv branch och det är en lika viktig orsak till låg lönsamhet som presade priser.

Jämförelsen med klädaffärer är löjlig eftersom alla kunder betalar samma pris.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag betalar inte fullt pris när jag handlar i klädaffärer, jag prutar... Ja givetvis inte om jag köper ett par strumpor och två par kalsonger, men när jag handlar lite mer så prutar jag...

Om ni inte är nöjda med priset ni får varför låter ni då rörmokaren göra jobbet? Köp grejerna själva och gör jobbet själva också så får ni det som ni vill ha det utan att jobbet kostar er något.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar