Jag har en enklare fråga, novis som man ärBassman skrev:Ursprungsfrågan kvarstår juh: Vilken är "bäst", Termomatic eller Automix? Och varför?Kimpa skrev:Vilken shuntautomatik är bäst??
Vad är det för skillnad mellan dem?

Jag har en enklare fråga, novis som man ärBassman skrev:Ursprungsfrågan kvarstår juh: Vilken är "bäst", Termomatic eller Automix? Och varför?Kimpa skrev:Vilken shuntautomatik är bäst??
Vad är det för skillnad mellan dem?
Shuntautomatik är helt enkelt en motor som vrider på shunten och ställer in den efterbehov med hjälp av en termostat med en givare som sitter antingen inne eller ute. Mycket bra att ha, för då slipper man springa och vrida på shunten fram o tillbaks när det blir kallare eller varmare ute (eller som jag som har en fastkärvad shunt, vrida på pannans termostatswex skrev:Jag har en enklare fråga, novis som man ärVad har shuntautomatiken för funktion? Vad gör den, och varför?
Fast det är ju det som är en av poängerna med en inomhusgivare, att när du har 100 pers på fest eller solen gassar in genom fönstrerna så sänker styrningen shunten så det inte blir svinhett inne.FBKfan skrev:Jaså, det funkar även bra med inomhussensor. Jag tänkte att det kanske blev så att om rummet där sensorn sitter blev tillfälligt varmare p.g.a. tv:n, datorn, sol genom fönstren, mycket folk som kommer hem o.s.v., så går shunten ner på Min så att det blir väldigt kallt i källaren.
Jag har den placerad mellan hall och kök .. men då har vi väldigt öppen planlösning där matrum, vardagsrum och hall går ihop väldigt mkt, med murstocken mitt emellan alltihopaFBKfan skrev:[quote Funkar bra med inomhus tycker jag personligen då det är inomhustemperaturen som är den viktiga...hur kallt det är ute är egentligen oväsentligt..det väsentliga är att tempen inomhus håller tex 20 grader....quote]
Jaså, det funkar även bra med inomhussensor. Jag tänkte att det kanske blev så att om rummet där sensorn sitter blev tillfälligt varmare p.g.a. tv:n, datorn, sol genom fönstren, mycket folk som kommer hem o.s.v., så går shunten ner på Min så att det blir väldigt kallt i källaren.
Var har du din sensor placerad?
I ditt fall så sätter du innegivaren i ett rum i källaren (gärna utan annan värme källa t.ex tv mm) plocka bort termostaten i det rummet o radiator ska inte strypas i det rummet.. Nu är det lite fel temp för att justera in övriga systemet men iaf då det blir kallare ute så stryper du de rum som blir för varma, Om nåt rum blir för kallt så måste du strypa radiatorn i rummet som har innegivaren... Ha kvar termostaterna i rummen men ställ dom nån grad över tempen du vill ha så stryper dom vid övertemp..FBKfan skrev: Men jag är väldigt tveksam till om det verkligen fungerar i mitt hus? Jag har ett 1,5 plans hus med hel källare, byggt 1940.
Så som jag upplevt värmen i huset, så behövs det ju mest energi för att värma upp källaren, medans det inte behövs så mycket energi för att värma upp övervåningen eftersom värmen stiger. På övervåningen har vi ju dessutom sovrummen, så där vill man ju ha något svalare än i övriga huset.
Om jag fattat det rätt så ska man vrida upp termostaten till Max på radiatorena och låta shuntstyrningen styra inomhustemperaturen. Men kommer det överhuvudtaget fungera i mitt hus, och var skall temperatursensorn i så fall placeras?
André skrev:I ditt fall så sätter du innegivaren i ett rum i källaren (gärna utan annan värme källa t.ex tv mm) plocka bort termostaten i det rummet o radiator ska inte strypas i det rummet.. Nu är det lite fel temp för att justera in övriga systemet men iaf då det blir kallare ute så stryper du de rum som blir för varma, Om nåt rum blir för kallt så måste du strypa radiatorn i rummet som har innegivaren... Ha kvar termostaterna i rummen men ställ dom nån grad över tempen du vill ha så stryper dom vid övertemp..FBKfan skrev: Men jag är väldigt tveksam till om det verkligen fungerar i mitt hus? Jag har ett 1,5 plans hus med hel källare, byggt 1940.
Så som jag upplevt värmen i huset, så behövs det ju mest energi för att värma upp källaren, medans det inte behövs så mycket energi för att värma upp övervåningen eftersom värmen stiger. På övervåningen har vi ju dessutom sovrummen, så där vill man ju ha något svalare än i övriga huset.
Om jag fattat det rätt så ska man vrida upp termostaten till Max på radiatorena och låta shuntstyrningen styra inomhustemperaturen. Men kommer det överhuvudtaget fungera i mitt hus, och var skall temperatursensorn i så fall placeras?
Justera in systemet först med fullt öppna termostater..
Det gör du rätt i..FBKfan skrev:
Det blir nog att investera i shuntstyrning till hösten