Thermomatic CBJ eller Automix 20??

swex
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:54
Ort: Helsingborg

Re: Thermomatic CBJ eller Automix 20??

Inlägg av swex »

Bassman skrev:
Kimpa skrev:Vilken shuntautomatik är bäst??
Ursprungsfrågan kvarstår juh: Vilken är "bäst", Termomatic eller Automix? Och varför?
Vad är det för skillnad mellan dem?
Jag har en enklare fråga, novis som man är :oops: Vad har shuntautomatiken för funktion? Vad gör den, och varför? :roll:
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Har ingen erfarenhet av Automix men har en CBJ.
Skillnaden ligger i att automix 20 har dygnsur för nattsänkning och minimibegränsning på framledning.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200505.pdf
Fördel med shuntautomatik är att framledningstemperaturen inte är högre än vad som behövs för att få den inställda temperaturen och att man inte behöver springa och vrida på shunten. Med lägre framledningstemp får man ett annat inomhus klimat, inte så torr luft.
Pris CBJ 1985:- Rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?in ... 154/2869/1
Automix 20 har jag inte hittat något pris på.

Behövs mininibegränsning på framledning? det finns frostskyddsfunktion så att systemet inte skall frysa!
Nattsänkning? ja, i vissa hus som är bra isolerade, inte hos mig. Hos mig går det åt lika mycket att värma upp igen som det man sparat under natten.
Maximibegränsning? Kan vara bra om man använder nattsänkning eller sänker temp under ett par dagar när man är borta. Man vräker inte ut hett vatten när man kommer tillbaka med torr luft som följd.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Re: Thermomatic CBJ eller Automix 20??

Inlägg av Bassman »

swex skrev:Jag har en enklare fråga, novis som man är :oops: Vad har shuntautomatiken för funktion? Vad gör den, och varför? :roll:
Shuntautomatik är helt enkelt en motor som vrider på shunten och ställer in den efterbehov med hjälp av en termostat med en givare som sitter antingen inne eller ute. Mycket bra att ha, för då slipper man springa och vrida på shunten fram o tillbaks när det blir kallare eller varmare ute (eller som jag som har en fastkärvad shunt, vrida på pannans termostat :( ).
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Är shuntstyrning enbart för enplanshus?

Inlägg av FBKfan »

Nu när vi är inne på novisfrågor angående shuntstyrning, så kommer här ytterligare en fundering.

Jag har läst en del om shuntstyrning på forumet och det verkar ju väldigt bra när man läser alla inlägg. Men jag är väldigt tveksam till om det verkligen fungerar i mitt hus? Jag har ett 1,5 plans hus med hel källare, byggt 1940.
Så som jag upplevt värmen i huset, så behövs det ju mest energi för att värma upp källaren, medans det inte behövs så mycket energi för att värma upp övervåningen eftersom värmen stiger. På övervåningen har vi ju dessutom sovrummen, så där vill man ju ha något svalare än i övriga huset.

Om jag fattat det rätt så ska man vrida upp termostaten till Max på radiatorena och låta shuntstyrningen styra inomhustemperaturen. Men kommer det överhuvudtaget fungera i mitt hus, och var skall temperatursensorn i så fall placeras?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Shuntstyrning tror jag har bäst effekt i hus där man inte har termostatventiler på elementen.

Om man har "vanliga" ventiler är grundidéen att man trimmar in alla element så att värmen passar inbördes så att säga. Sedan styr shunten efter t.ex. utomhustemperaturen så att när det blir smällkallt uta stiger framledningstemperaturen.

Detta ger i teorin en relativt hygglig temperaturstabilitet men har man strypt en del i sovrummet t.ex. kan det bli en del kallare såklart.

Vissa har även inomhusavkänning vilket kan vara mycket bra om man får in solen via fönstra medan utomhussensorn ligger i skuggan o fryser.

Den bästa styrning borde vara att framleda så låg temperatur som möjligt (minska strålförlust i rören) och ha reglering i de enskilda rum... men det är även en ganska dyr lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

OK, nu fattar jag lite bättre. :D

Det är alltså en utomhussensor man skall ha.
Jag har hela tiden tänkt på inomhussensor och inte begripit hur det skulle kunna fungera praktiskt.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Funkar bra med inomhus tycker jag personligen då det är inomhustemperaturen som är den viktiga...hur kallt det är ute är egentligen oväsentligt..det väsentliga är att tempen inomhus håller tex 20 grader....

Fördelen med termostaterna på elementen är ju att man kan styra lite rum för rum...tex ett rum där du har 2-3 datorer ståendes behöver knappast någon högre värme från elementen...sovrummet ska man ha lite kallare för man sover bättre...som exempel.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Råd&rön har testat shuntstyrningar. Testet är iofs ganska gammalt, men artikeln kan vara av intresse:
http://www.radron.se/templates/test____2690.asp
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

[quote Funkar bra med inomhus tycker jag personligen då det är inomhustemperaturen som är den viktiga...hur kallt det är ute är egentligen oväsentligt..det väsentliga är att tempen inomhus håller tex 20 grader....quote]

Jaså, det funkar även bra med inomhussensor. Jag tänkte att det kanske blev så att om rummet där sensorn sitter blev tillfälligt varmare p.g.a. tv:n, datorn, sol genom fönstren, mycket folk som kommer hem o.s.v., så går shunten ner på Min så att det blir väldigt kallt i källaren.

Var har du din sensor placerad?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

FBKfan skrev:Jaså, det funkar även bra med inomhussensor. Jag tänkte att det kanske blev så att om rummet där sensorn sitter blev tillfälligt varmare p.g.a. tv:n, datorn, sol genom fönstren, mycket folk som kommer hem o.s.v., så går shunten ner på Min så att det blir väldigt kallt i källaren.
Fast det är ju det som är en av poängerna med en inomhusgivare, att när du har 100 pers på fest eller solen gassar in genom fönstrerna så sänker styrningen shunten så det inte blir svinhett inne.

Som någon skrev ovan så är det ju temperaturen inne som är intressant, inte den ute, såvida man inte eldar för kråkorna och sätter utegivaren i kråkboet... :mrgreen: ;)

Och att man har termostatventiler gör väl inget? Man vrider väl bara upp termostaterna om inte fullt så nån grad över den högsta man kan tänkas vilja ha och vill man ha lite kallare i tex sovrummet så är det ju bara att sänka termostaterna där inne.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

FBKfan skrev:[quote Funkar bra med inomhus tycker jag personligen då det är inomhustemperaturen som är den viktiga...hur kallt det är ute är egentligen oväsentligt..det väsentliga är att tempen inomhus håller tex 20 grader....quote]

Jaså, det funkar även bra med inomhussensor. Jag tänkte att det kanske blev så att om rummet där sensorn sitter blev tillfälligt varmare p.g.a. tv:n, datorn, sol genom fönstren, mycket folk som kommer hem o.s.v., så går shunten ner på Min så att det blir väldigt kallt i källaren.

Var har du din sensor placerad?
Jag har den placerad mellan hall och kök .. men då har vi väldigt öppen planlösning där matrum, vardagsrum och hall går ihop väldigt mkt, med murstocken mitt emellan alltihopa :)
Om den placeringen är optimal lär framtiden utvisa.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

För att få bra placering av inomhusgivaren har jag fått testa mig fram, har testat alla rum inkl. källare. Nu sitter den i hallen mellan kök, vardagsrum och sovrummen. I det rum som givaren sitter i skall termostaten tasbort från radiatorn för att styrningen skall fungera som avsett. Men jag har varit tvungen att strypa (höja framled.temp) flödet i den radiatorn för att få inställd temp i alla andra rum där termostaten får styra att tempen inte blir för hög. I sommar skall jag tilläggsisolera och i höst/vinter när det blir minusgrader ute skall rörpularen komma och göra en injustering av radiatorsystemet.

Har man en utomhusgivare är den kopplad till en sk "reglerkurva", finns flera för att kunna variera framled.temp mot utetemp och systemet.
Hos kompisen innebär detta att i vissa lägen stämmer inte reglerkurva mot utetemp och det blir kallt inne, trots att vi experimenterat med alla kurvor som hans utrustning har.

Jämfört med kompisen tycker jag att inomhusgivare fungerar bättre, får en jämnare temperatur, +0,5° till - 1,2° . Vet inte om termometrarna (6st)stämmer, placerar jag de på samma ställe visar de olika från 19° - 22°.
Jag har valt en digitaltermometer som får gälla som den riktiga.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är shuntstyrning enbart för enplanshus?

Inlägg av André »

FBKfan skrev: Men jag är väldigt tveksam till om det verkligen fungerar i mitt hus? Jag har ett 1,5 plans hus med hel källare, byggt 1940.
Så som jag upplevt värmen i huset, så behövs det ju mest energi för att värma upp källaren, medans det inte behövs så mycket energi för att värma upp övervåningen eftersom värmen stiger. På övervåningen har vi ju dessutom sovrummen, så där vill man ju ha något svalare än i övriga huset.

Om jag fattat det rätt så ska man vrida upp termostaten till Max på radiatorena och låta shuntstyrningen styra inomhustemperaturen. Men kommer det överhuvudtaget fungera i mitt hus, och var skall temperatursensorn i så fall placeras?
I ditt fall så sätter du innegivaren i ett rum i källaren (gärna utan annan värme källa t.ex tv mm) plocka bort termostaten i det rummet o radiator ska inte strypas i det rummet.. Nu är det lite fel temp för att justera in övriga systemet men iaf då det blir kallare ute så stryper du de rum som blir för varma, Om nåt rum blir för kallt så måste du strypa radiatorn i rummet som har innegivaren... Ha kvar termostaterna i rummen men ställ dom nån grad över tempen du vill ha så stryper dom vid övertemp..
Justera in systemet först med fullt öppna termostater..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Re: Är shuntstyrning enbart för enplanshus?

Inlägg av FBKfan »

André skrev:
FBKfan skrev: Men jag är väldigt tveksam till om det verkligen fungerar i mitt hus? Jag har ett 1,5 plans hus med hel källare, byggt 1940.
Så som jag upplevt värmen i huset, så behövs det ju mest energi för att värma upp källaren, medans det inte behövs så mycket energi för att värma upp övervåningen eftersom värmen stiger. På övervåningen har vi ju dessutom sovrummen, så där vill man ju ha något svalare än i övriga huset.

Om jag fattat det rätt så ska man vrida upp termostaten till Max på radiatorena och låta shuntstyrningen styra inomhustemperaturen. Men kommer det överhuvudtaget fungera i mitt hus, och var skall temperatursensorn i så fall placeras?
I ditt fall så sätter du innegivaren i ett rum i källaren (gärna utan annan värme källa t.ex tv mm) plocka bort termostaten i det rummet o radiator ska inte strypas i det rummet.. Nu är det lite fel temp för att justera in övriga systemet men iaf då det blir kallare ute så stryper du de rum som blir för varma, Om nåt rum blir för kallt så måste du strypa radiatorn i rummet som har innegivaren... Ha kvar termostaterna i rummen men ställ dom nån grad över tempen du vill ha så stryper dom vid övertemp..
Justera in systemet först med fullt öppna termostater..

Tack för alla råd :D Det här är ju ett fantastiskt forum.
Det blir nog att investera i shuntstyrning till hösten
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är shuntstyrning enbart för enplanshus?

Inlägg av André »

FBKfan skrev:
Det blir nog att investera i shuntstyrning till hösten
Det gör du rätt i.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar