Hur fort blir solfångare lönsamma?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Sedan till det MP skriver om verkningsgrad, jag hänger tyvärr inte med i svängarna, hur kan man tjäna mer på att byta ut pellets mot solvärme jämfört med att byta ut el mot solvärme, el är ju dubbelt så dyrt som pellets...? :?
Här kommer verkningsgraden in. Elen värmer med i stortsätt 100% verkningsgrad. Men en pelletspanna värmer under vintersäsongen med en verkningsgrad på ca 75-90% beroende på panna/brännar kombination, men på sommar halvåret då endast varmvatten skall fixas, kan verkningsgraden bli så låg som 25-50%.

I vissafall är det bättre att ersätta pellets med el under sommaren.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli, jag förstår vad du menar men det gör inte att man bör räkna på större besparingar med sol. Om pellets är dyrare än el så använder man el och då tjänar man inte mer än elpriset.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

ABSO
Skall försöka bygga under mitt tidigare inlägg/resonemang.

Utgångspunkt för kalkylen är att man kör sin pelletsanläggning hela året alltså att man har den igång även på sommaren. Om man tittar lite på de inlägg som finns på forumet så kan man se att de som kör så, har en årlig pelletsförbrukning på omkring 6000-7000 kg. Vi räknar med 6000 kg för att hålla oss snålt i besparingskalkylen (motsvarar 2,85 m3 olja). 6000 kg ger en årskostnad på ca 12000 kr. Sedan använder jag din egen siffra 2250 kr/år som solaccen ger så kvarstår 10000 kr i pelletskostnad.
20% av 10000 kr ger 2000 kr.

Hur får jag fram de 20% som ju egentligen är din fråga.
När man på sommaren kör pelletsanläggningen för enbart varmvatten så är anläggningens värmeförluster i relation till uttagen energi väldigt högt. Brännaren går väldigt lite och står väldigt länge vilket ger värmeförluster via drag i pannan, värmestrålning från pannan rör osv. Det finns de som hävdar att undersökningar som är gjorda pekar på en så dålig anläggningsverkningsgrad som ned mot 30%. ÄFAB:s tester av pelletsbrännare visar att om man kör med optimala förhållande så har de bättre brännarna ca 90% förbränningsverkningsgrad. Ex.vis brännaren Blue Flame hävdar i sin reklam att man har 94% förbränningsverkningsgrad.

Det vi gör med att ersätta pellets under sommarhalvåret med solvärme är att vi kapar bort den period där pelletsanläggningen har sin sämsta verkningsgrad och kör endast när den bästa verkningsgraden erhålls.
Samma resonemang som du fört när du säger att enbart 50% av ackens tillförda energi kan bli uttaget varmvatten.
Jag har gjort uppskattningen att denna skillnad/potential är 20% vilket kanske är i lägsta laget, beroende på vilken kombination panna/brännare man har.

Se
http://www.swd.se/pellets/forbrlara.htm
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Roli, jag förstår vad du menar men det gör inte att man bör räkna på större besparingar med sol. Om pellets är dyrare än el så använder man el och då tjänar man inte mer än elpriset.
Det beror väl lite på utgångsläget.

- Har/kan du montera elpatroner/effektvakt i befintlig panna.
- Om inte så måste elvarmvattenberedare installeras.

-Vad har man för säkringsnivå i huset. Kostnader kan tillkomma

Så det är mer eller mindre kostnader som tillkommer även i elalternativen för varmvatten.

Har man elpatroner i pannan så kvarstår förlusterna i pannan så att där har du inte 100% verkningsgrad.

Så beroende på vilket senario din tänkta granne har så tillkommer mer eller mindre kostnader i kalkylen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

MP, vad jag menar är att vi inte kan räkna på elpris på vintern och pelletspris på sommaren. Vi skall egentligen istället göra precis tvärtom.

Men skall vi bara ersätta pellets med sol så måste vi räkna på energikostnaden för pellets och inte för el. Pellets kostar grovt hälften mot el så dina 4750 kronor skall grovt divideras med två och vi landar då på 2375 kronor.

Pay-off tid för solen jmf. pellets blir då 52000/2375 = 21,9 år.
snillet
Pannrumstomte!

förutsättningar

Inlägg av snillet »

Under förutsättning att vi har bibehållna energipriser, ALLA energipriser då. Vilket nog är en sannolikhet som många av oss ställer sig högst frågande till.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Sedan gäller det att man verkligen har behov av framför allt det varmvatten som tillverkas då det är tillgängligt. Är det rimligt att anta att vi kan använda hälften av den till tanken tillförda energin?
Har funderat lite på ditt antagande 50%.
Det måste väl bestå i två huvudkomponenter.
-Förluster i ackumulatorsystemet.
-Att hushållet inte behöver mer än 2250kwh varmvatten.

ÄFAB:s stora undersökning om ackumulatordrift visade att de kontiunerliga värmeförlusterna i ackumulatoranläggningen var i storleksordningen strax under 10%.

Jag har också tittat i konsumentverket energikalkylen och gjort en kalkyl med 4 personer i hushållet. Den visade att varmvattenförbrukningen låg på 8500kwh per/år vilket skulle för 5 månader vara 3550 kwh.
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/
Så jag tycker inte att din uppskattning om ca 2250 kwh varmvatten stämmer.

Så du bör nog räkna om kalkylen till 3500 kwh/5 månader = solhalvåret.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Får man överskott på värme under sommarhalvåret så kan man ju alltid (i mitt fall) köra komfortvärme i badrumsgolvet (vattenburen golvvärme) för att ta hand om överskottet.

Detta ger förvisso ingen besparing men ej heller någon förlust (golvvärme pumpen behöver i och försig några watt) eftersom värmen finns där.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Å andra sidan är det väl under vinterhalvåret det är som skönast med varma duschar. De dagar solvärmen ger som mest vatten vill man ju snarast kyla ner sig. 8)
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Nej, fler duschar sommartid när svetten rinner och solvärmen finns :P

Glöm inte att förluster från acktank kommer huset till godo när visst värmebehov finns höst och vår, till skillnad från dragförluter i pannan.
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

För pelletseldare utan ackumulatortank kan ett alternativ vara att låta vattentanken sitta på solfångaren. Här i Sverige har jag bara sett det från http://www.gotherm.com/index1.htm. De kallar produkten för Solo.

Det ger endast varmvatten men om man inte har acktankar så är det alternativ.

/Magnus
snillet
Pannrumstomte!

Direkt

Inlägg av snillet »

Finns ju olika situationer också.

Vi flyttade in i huset, oljepanna fanns på plats.
Acktank köptes BEG för 1500. Solfångarna köptes av en kille som inte hade ork över att installera dem. 10kvm Borö SRC. kostade 15000 har jag för mig.... inklusive plattvvx å drivpaket. Tappvarmvattenautomat används för varmvattenberedning, kostade OCKSÅ 1500 BEG(större plattvvx är dock önskvärt i denna, håller gluggarna öppna efter en).

Rör å ventiler å grejer för cirka 4-5000 totalt. Plus Bionan för 22000 ...eller nåt sånt kostade den då.

Körde slut på oljan å sen åkte de andra in.
Så gör ju också bidraget på 7500 i kalkylen.

Kostnaden för grejerna hamnade på huslånet från början. totalkostnaden för boendet ser hittills ut att bli riktigt "hemtrevlig".

Plus att det faktumet att allt mekades på plats av mig och min sambo gör att man har järnkoll på grejerna.

Nu är det ju dock inte alla som vill göra så. "nyckelfärdiga" anläggningar kräver ju lite andra förutsättningar för att vara "lönsamma". Vidhåller dock mitt påståeende att det enda som skulle göra en solfångaranläggning olönsam är att energipriserna kommer att ligga oförändrade de närmaste 10 åren, vilket är högst OSANNOLIKT.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Räntan lär ju inte heller ligga kvar på samma nivå...
Har sett exempel på sol anläggningar (freeheat) 4 st solfångare á 13600 styrenhet 5600 sedan rör o isolering o då lär ju detta gå lös på 65-70 000.. Då har man ju en ränta på 1500/år med 2,99% ränta efter skattereduktion... Om man kanske får ut 5-6000 kw/år... då har man 2400:-kvar till amortering i bästa fall...
Så jag tror inte att de lönar sej med ett så här dyrt system..
Så ett måste ä att få de till en liknande kostnad som snillet..
För egen del blir de att köra pellets hela året... Betalar 30 öre/kw för de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Håller som bäst på att få ett solvärme + pelletssystem installerat.
Thermia Bionet, 4 st Borö solfångare, 500l Borö acktank, laddomat + shuntstyrning.

Kostnad för hela paketet 100kkr för mtrl samt installation (mkt bra pris pga installatörens intresse).

Från detta dras 7500:- i solbidrag samt ca 10.000:- i ROTbidrag

Mao drygt 80kkr. Tror att detta har god möjlighet att betala sig på <10år. Dessutom jobbar ju solfångarna bäst när pelletsen är som sämst, sparar förhoppningsvis en hel del pellets på så sätt.
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

[quote=]Har sett exempel på sol anläggningar (freeheat) 4 st solfångare á 13600 styrenhet 5600 sedan rör o isolering o då lär ju detta gå lös på 65-70 000.. [/quote]
Dimetioneringen e viktig för att få rätt anlägning för rätt pris.frågan e har du behov av 14m2 vackumrör? det motsvarar ca 20m2 plan solfångare o d e väldigt stor om man inte kan ta hand om värmen
Skriv svar