Panna för Pellets & Ved
broschyr
Det måste vara en TMW Alpha 1 kombi det va ?
Har en broschyr här nånstans....
Där va den ja !
Kan scanna den å maila över som PDF till dig om du vill ?
Ved delen i den är identisk med den pannan som idag heter alpha keram UB förutom att den har överförbränning.
På de som heter UB (underförbränning) har dom bara dragit ned rökgången i bakdelen av eldstaden istället. I övrigt ser sprängskissen identisk ut.
Har en broschyr här nånstans....
Där va den ja !
Kan scanna den å maila över som PDF till dig om du vill ?
Ved delen i den är identisk med den pannan som idag heter alpha keram UB förutom att den har överförbränning.
På de som heter UB (underförbränning) har dom bara dragit ned rökgången i bakdelen av eldstaden istället. I övrigt ser sprängskissen identisk ut.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Pannrumshärskare!
Icke Miljögodkända pannor
Förbjud Skiten!
Det finns fortfarande sopor på marknaden. Genom att köpa en miljögodkänd panna försäkrar du dig om att få en apparat där förbränningstekniken fungerar med bra verkningsgrad.
Genom att välja en Icke Miljögodkänd Panna hjälper du till att bevara vedeldarsverige på stenåldersnivå.
Naturligtvis är det en ekonomisk fråga om man anser sig ha råd att sätta in en bra ackumulatortank med tillhörande panna. Men just nu är ju räntorna låga, så varför inte passa på? Sätter du in en halvdålig panna idag, utan ordentlig ack-tank har du i stort sett slängt pengarna i sjön. Du får dra in på något annat, köp tex högrev istället för dyr korv...
Det finns fortfarande sopor på marknaden. Genom att köpa en miljögodkänd panna försäkrar du dig om att få en apparat där förbränningstekniken fungerar med bra verkningsgrad.
Genom att välja en Icke Miljögodkänd Panna hjälper du till att bevara vedeldarsverige på stenåldersnivå.
Naturligtvis är det en ekonomisk fråga om man anser sig ha råd att sätta in en bra ackumulatortank med tillhörande panna. Men just nu är ju räntorna låga, så varför inte passa på? Sätter du in en halvdålig panna idag, utan ordentlig ack-tank har du i stort sett slängt pengarna i sjön. Du får dra in på något annat, köp tex högrev istället för dyr korv...

Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Jag håller med om att man skall satsa på en miljögodkänd vedpanna !
Problemet är att man måste välja väg ganska tidigt, med vad man kommer att värma huset med. Hur mycket ved kommer man egentligen att elda ?
Skall man mest elda pellets eller skall man mest elda ved ?
Det är svårt att hitta en prisvärd kombination som är riktigt bra till båda bränsleslagen.
Jag tycker att man skall välja en lösning som är riktigt bra till det ena alternativet, och kan användas till det andra vid behov.
Problemet är att man måste välja väg ganska tidigt, med vad man kommer att värma huset med. Hur mycket ved kommer man egentligen att elda ?
Skall man mest elda pellets eller skall man mest elda ved ?
Det är svårt att hitta en prisvärd kombination som är riktigt bra till båda bränsleslagen.
Jag tycker att man skall välja en lösning som är riktigt bra till det ena alternativet, och kan användas till det andra vid behov.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
vet igentligen inte varför jag tvekar, då jag har en insatskasett (6-9KW)i öppna spisen som jag även eldar flitigt i. men som sagt de e inge roligt att dra in tio M3 ved i tv rummet.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

ÄR VÄL ?
Alpha Keram UB är väl en miljögodkänd panna ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Re: ÄR VÄL ?
Den skall vara miljögodkänd. Åtminstone är min det, dvs TMV Alpha keram UB. Skall väl vara samma som Nibe Alpha..........snillet skrev:Alpha Keram UB är väl en miljögodkänd panna ?
Jag vet inte vad det är för panna som Anders G tycker att man skall förbjuda

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gammal inte alltid sämst
Tänkte slå hål på myten att gammalt inte är miljögodkänt. det finns flertalet kakelugnar & rörkaminer av äldre variante som som har klarat utsläppskraven när mätningar gjorts efter installation.
Om jag skulle sätta in en P:märkt brännare i min panna så blir min anläggning oxo miljögodkänd.
Det som är med gammla pannor och folk med dålig vetskap är det att dom laddar med ved och låter dragluckan strypa elda tills det behövs värme då den tänder upp igen. pratade men en person senast för en vecka sedan som eldade på detta sätt

Om jag skulle sätta in en P:märkt brännare i min panna så blir min anläggning oxo miljögodkänd.
Det som är med gammla pannor och folk med dålig vetskap är det att dom laddar med ved och låter dragluckan strypa elda tills det behövs värme då den tänder upp igen. pratade men en person senast för en vecka sedan som eldade på detta sätt

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.

många
Finns MÅNGA som pyreldar på detta sätt.
fy..., extremt dåligt för miljön, OCH grannsämjan !
fy..., extremt dåligt för miljön, OCH grannsämjan !
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.