Konvertera till vattenburet!

snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

tg skrev:kwh priset på pellets och vp hamnar väl ganska nära varandra i
i slutänden
Sant i teorin åtminstone, men du får inte glömma att en VP anläggning måste dimensioneras MINUTIÖST för att bli ekonomisk. Är borrhål/pump något för stora sliter du hårt på pumpen pga från/tillslag vilket innebär kompressorhaveri i förtid, ofta runt 10år efter installation.

Är den för liten går elpatronen in alldeles för ofta på vintern å de kostar pengar i elförbrukning.

En pelletsanläggning förbränner till energin, alltså spelar förbrukningen i sig inte så stor roll för effektiviteten.

De problem som värmepumpar generellt haft under många år VET vi inte att de minskat förrän om sådär 10-15 år........ försäkringsbolagen får betala dyra pengar för VP reparationer, vilket inte är fallet med pelletsanläggningar om du frågar försäkringsbolagen.

Reda pengar är inte hela sanningen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

DanielPiteå skrev:Ja det är klart att det blir dyrare men frågan är hur mycket dyrare?? Pannan kostar kanske 40000kr men vad kostar en KOMPLETT driftfärdig anläggning. Med borrhål och värmepump driftklar så hamnar jag enligt uppgift på ca 110000-120000kr och säg att skillnade i slutändan blir 60-70´tusen dyrare så är det ju vad jag måste köpa pellets för dom närmsta 5 åren eller??? Vad kan jag räkna att jag förbrukar i ton per år i detta hus ........7 ton kanske eller?? Och vad kostar skorstenen, hur lång räknar man livslängden på en panna/brännare??

MVH
Daniel
Tycker det låter som du fått ett riktigt bra pris för din bergvärme. De priser jag har sätt för dessa har i alla fall varit minst 30 tusen dyrare än det du fått. Kolla dock upp NOGA att pumpen duger i Piteå. En del verkar ju fått pumpar dimensionerade för Skåne-klimat även här i Norrland.

Komplett pelletsanläggning brukar väl hamna runt 80-90 tusen. Men enklast är det ju att ta in offert. Tycker också du ska kolla på Biomatic och Combifire då dessa idag räknas som de mäst lättskötta anläggningarna. Man kanske även bör överväga möjlighet att i framtiden koppla in solenergi.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Om det är sant som de säger, att solpanelerna motsvarar 1,0 - 1,5 m^3 olja per år, betalar sig en solanläggning ganska snabbt, även om den kostar 50000 extra.
Jämför man mot pellets blir det ju inte lika fördelaktigt, förstås. Men när väl panelerna sitter där går de ljudlöst och praktiskt taget gratis, så då är de svåröverträffade. Glöm dessutom inte bort att solpaneler är som mest effektiva när alla bränslepannor är som sämst, dvs vid låglast.

Jag har bytt till ved och sol, men nu har det mest varit mulet, så jag har inte sett vad det kan ge ännu. Nästa år vid den här tiden lär jag ju veta mer.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

VP eller pellets

Inlägg av Sfinx »

Tänk på att den föreslagna värmepumpen har en max effekt på ca 8kw. Pellets på ca 20 kw. Det innebär att om du vill ha uppvärmt garage, mer varmvatten eller bygger ut, ändrar eller vad som helst annat där din föbrukning ändras, är en pelletsanläggning redan dimensionerad för det. En värmepump med borrhål och har en max effekt. Att ändra det i framtiden blir dyrt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Om det är sant som de säger, att solpanelerna motsvarar 1,0 - 1,5 m^3 olja per år, betalar sig en solanläggning ganska snabbt, även om den kostar 50000 extra.
Nja då får du nog köpa en anläggning för en bit över 100000:- om du ska få ut 10-15000 kWh/år.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

190m borrhål med Nibe´s 1230 8kw pump!
Med borrhål och värmepump driftklar så hamnar jag enligt uppgift på ca 110000-120000kr
Kan du få ett 190 meters hål och en färdig installation med pump för 120' hade jag tveklöst tagit det. Men om man skall vara krass är det nog något som saknas i offerten. Själv fick jag ett pris på 141' för ett 140 meters hål med en 9KW pump. Är dessutom tveksam om en 8KW's pump räcker för dig. Vi har drygt 110m2 + 60 framtida m2 dvs 170-180 m2 att värma och då bor vi i skåne :?

Vi har pyntat ungefär samma summa för vår pelletsanläggning inkl. insattsrör OCH solvärme som vi skulle betalt för bergvärme och då räknar jag kallt med att min anläggning blir billigare att köra än värmepump. Visst, det är lite jobb (1.5 timme per månad) men har jag inte den tiden ska jag inte ha hus heller :lol:
Dessutom kan jag köra pannan på konverter+bilbatteri alt elverk om det kommer en ny Gudrun och det känns faktiskt rätt bra att köra med pellets med tanke på miljön.

Lycka till i ditt val. /Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

DanielPiteå skrev:Ja det är klart att det blir dyrare men frågan är hur mycket dyrare?? Pannan kostar kanske 40000kr men vad kostar en KOMPLETT driftfärdig anläggning. Med borrhål och värmepump driftklar så hamnar jag enligt uppgift på ca 110000-120000kr och säg att skillnade i slutändan blir 60-70´tusen dyrare så är det ju vad jag måste köpa pellets för dom närmsta 5 åren eller??? Vad kan jag räkna att jag förbrukar i ton per år i detta hus ........7 ton kanske eller?? Och vad kostar skorstenen, hur lång räknar man livslängden på en panna/brännare??

MVH
Daniel
Får du vp anläggningen med 190 meter hål för 110-120000:- har du fått ett otroligt bra pris.. Här skulle det gå på 133000:- med 130 meters hål för 2 år sen.. Du lär nog få betala ca 160-180000:- skulle jag tipa.. En kompis borrade nu o de gick på 158000:- o tidigare förbrukning inkl hushållsel va 30000 kWh/år nu beräknat med vp 15-17000 kWh/år =15-17000:- så inte är det så lite ström de där "lilla"...

Med en Biomatic så får du varje kWh för 35 öre (med norrlands bulk pris) efter förlusterna o du bör klara dej på 6,5 ton utan att du eldar i ved spisen..

Det va ju nån från norrbotten som tog en biomatic 20+ för 38500:- från luleåenergi + att rörkrökarn ville ha 13500:- för installationen.. Sen tillkommer skorsten för dej o då spelar längd mm in på priset men ca 1000:-/meter om du köper en men om du kan bygga en själv så kan du fixa 6 meters skorsten för under 1500:-

De verkar som att du tror att strömmen till vp´n är gratis o att det bara är installationen som kostar (då hade jag tagit vp oxå) o du måste köpa pelletsen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelda21
Ungskog

Tips till DanielPiteå

Inlägg av Pelda21 »

Hej Daniel!
Jag antar att du är villrådig fortfarande om valet mellan pellets och VP.

För att underlätta ditt beslut bör du besöka brunnsborrarnas hemsida www.geotec.se och läsa deras "frågor och svar", speciellt punkt nr7 om effektuttaget från borrhål. De anger 10-30 W/m aktivt borrhål. I ditt antagna fall med 190m borrhål totalt kan väl ett aktivt djup antas till ca 170 m (aktivt djup=den del av borrhålet som är vattenfyllt). Alltså kan du räkna med ett varaktigt effektuttag på mellan 1700-5100 W ur borrhålet utan att du riskerar nedfrysning av detta. Kolla det mot de offerter du får från rörkrökar´n och observera att det oftast är oklart om vilken som har ansvaret för att borrhålet levererar den effekt de anger i offerten. Lägg därtill uppgiften på geotecs sida om att man bör räkna med lägre uttag per m borrhål ju längre norrut i landet man bor. I ditt fall skulle jag inte tro mer än 15 W/m borrhål= 2550W. Tror du att det räcker för ditt behov? Jag gör det inte.

Får du förklarat för dig att slangen går ju både upp och ner i hålet och att du alltså skall fördubbla geotecs siffror, ja då är det någon som ljuger och jag tror inte att geotec gör det skriftligen på sin egen hemsida.

Om du är det minsta händig kan bygga din egna pelletsanläggning med beg.panna och dito pelletsbrännare, skorsten, kulvert ut till garaget (om det är friliggande) samt inte minst det nya vattenburna värmesystemet självt med radiatorer, rör och rördelar (som du väl inte har fått någon uppfattning om pris på än?). Med den nya tekniken med klämkoppling av kopparrören för värmesystemet är det busenkelt. När det är dags för ihopkoppling hyr du bara klämutrustningen över en helg. Beg. pannor finns det en uppsjö av för runt 5000 kr på Blocket.se. Prisbild för en egentillverkad anläggning bör hamna på under 40.000 kr allt inkluderat. Med pannan i garaget är det mycket lägre krav på skorstenen, så det pris som någon här ovan angett till 1500 kr kan mycket väl stämma.

Lycka till/ Nille
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Man tackar fö alla goda råd man får här och nu lutar det lite mot en pellets anläggning. Om ni fick önska fritt hur ni ville ha en anläggning typ panna, ackumulator, vv bredare m.m m.m hur skulle den se ut typ vilket märke, storlek och så. Har ett förråd i garaget som är ca 3,20*3,20 som jag tänkt mig som pannrum. Hur mycket värme ger en panna kan jag välja bort några element i garaget då jag idag har 5st stora elradiatorer, behöver jag ackumulator tank m.m. Spåna fritt och kom med förslag.

MVH
Daniel
Pelda21
Ungskog

Förslag beg. anläggning

Inlägg av Pelda21 »

Skaffa en så ny beg. CTC 1100/1200 som du kan få till vettigt pris (5000 kr inkl shuntregl.) Lyssna hemikring om det inte finns någon gammal Pelda21 brännare till salu. Skall finnas runt 100 ex. i AC o BD länen. Som värst får du lägga ca 3000 kr på ny fläkt och skruvmotor. Nyutvecklat brännarhuvud finns för ca 2000 kr från Ekengrens Energiteknik AB i Gustafs.
Köp rör, rördelar o element från Rinkaby Rör (rinkabyror.se tror jag), de levererar dirket hem till dig för en fast kostnad. Kolla med firmor som drar fjärrvärmekulvertar om de har spillbitar med färdigisolerade kulvertrör för element och varmvatten, annars har Rinkaby nya sådana. Skorsten alt. egenbyggd eller färdig (ca 1000 kr/m). I ett garage räcker det att gå ut genom väggen och upp över kanten på taket. Bor du blåsigt till bör du dock få upp den över taknocken på garaget, annars kan det bli konstiga effekter med övertryck i skorstenen.

Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
Pelda21
Ungskog

Acktank?

Inlägg av Pelda21 »

Acktank behövs inte, däremot behöver du element i garaget då pannan inte ger ifrån sig speciellt mycket värme.

Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

André skrev:Nja då får du nog köpa en anläggning för en bit över 100000:- om du ska få ut 10-15000 kWh/år.. :wink:
De paneler jag har ska enligt SP ge ungefär 5000 kWh per år. Sen är ju teori en sak, verkligheten ibland en annan.
Men man får ju också ta med i beräkningen att solvärmen fungerar som bäst just när verkningsgraden i oljepannan är som sämst, dvs när den brinner sällan och annars mest står och svalnar för sig själv.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

André skrev:Nja då får du nog köpa en anläggning för en bit över 100000:- om du ska få ut 10-15000 kWh/år.. :wink:
De paneler jag har ska enligt SP ge ungefär 5000 kWh per år. Sen är ju teori en sak, verkligheten ibland en annan.
Men man får ju också ta med i beräkningen att solvärmen fungerar som bäst just när verkningsgraden i oljepannan är som sämst, dvs när den brinner sällan och annars mest står och svalnar för sig själv.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Önska fritt skriver du. Kanske en automatpanna från Österrike. :-)

Mycket beror ju på hur mycket pengar du tänkt lägga ut samt vad du kan göra själv. Du kan som redan skrivits komma undan väldigt billigt genom att köpa begagnade grejor från hus som fått fjärrvärme installerat. Men generellt kan man väl säga att de nyaste pannorna som kommit kräver mindre underhåll. Men då startar också prislappen på 40-papp och uppåt.

Du behöver inte ha acktankar men de kan ju vara bra att planera för dessa. Tror själv mycket på solenergi och då msåte du ju ha acktankar men man vill kanske inte ta den investeringen direkt. Däremot bör du direkt satsa på något sorts bulkförråd.
snillet
Pannrumstomte!

upprepar mig

Inlägg av snillet »

Jag måste få upprepa mig..

Oavsett värmekälla....sätt in STORA element, Det är bara WAF faktorn som e låg på det. Energimässigt är det kalasbra.

(WAF= wife acceptance factor)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar