Hej Daniel!
Jag antar att du är villrådig fortfarande om valet mellan pellets och VP.
För att underlätta ditt beslut bör du besöka brunnsborrarnas hemsida
www.geotec.se och läsa deras "frågor och svar", speciellt punkt nr7 om effektuttaget från borrhål. De anger 10-30 W/m
aktivt borrhål. I ditt antagna fall med 190m borrhål totalt kan väl ett aktivt djup antas till ca 170 m (aktivt djup=den del av borrhålet som är vattenfyllt). Alltså kan du räkna med ett varaktigt effektuttag på mellan 1700-5100 W ur borrhålet utan att du riskerar nedfrysning av detta. Kolla det mot de offerter du får från rörkrökar´n och observera att det oftast är oklart om vilken som har ansvaret för att borrhålet levererar den effekt de anger i offerten. Lägg därtill uppgiften på geotecs sida om att man bör räkna med lägre uttag per m borrhål ju längre norrut i landet man bor. I ditt fall skulle jag inte tro mer än 15 W/m borrhål= 2550W. Tror du att det räcker för ditt behov? Jag gör det inte.
Får du förklarat för dig att slangen går ju både upp och ner i hålet och att du alltså skall fördubbla geotecs siffror, ja då är det någon som ljuger och jag tror inte att geotec gör det skriftligen på sin egen hemsida.
Om du är det minsta händig kan bygga din egna pelletsanläggning med beg.panna och dito pelletsbrännare, skorsten, kulvert ut till garaget (om det är friliggande) samt inte minst det nya vattenburna värmesystemet självt med radiatorer, rör och rördelar (som du väl inte har fått någon uppfattning om pris på än?). Med den nya tekniken med klämkoppling av kopparrören för värmesystemet är det busenkelt. När det är dags för ihopkoppling hyr du bara klämutrustningen över en helg. Beg. pannor finns det en uppsjö av för runt 5000 kr på Blocket.se. Prisbild för en egentillverkad anläggning bör hamna på under 40.000 kr allt inkluderat. Med pannan i garaget är det mycket lägre krav på skorstenen, så det pris som någon här ovan angett till 1500 kr kan mycket väl stämma.
Lycka till/ Nille