Vilken pelletspanna och brännare skall jag välja????

snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

André - vad är det för kvalificerat skitprat? Men inget annat att vänta kanske...

Varför skulle det vara så dålig årsverkningsgrad på Comet/Viking Bio? Jag vet de riktiga siffrorna, men väljer att inte uppge dem här innan jag dubbelkollat. Men jag kan berätta för dig att du är totalt ute och cyklar. Anläggningarna är jämbördiga vad det gäller årsverkningsgrad. Fattar inte att man kan hugga siffror rakt ut ur luften på det viset. Var vänlig förklara vad du grundar dessa antaganden på..!
Dessutom vill jag ha en förklaring till trolleriet med Thermias pannor, "De böver inte sotas eftersom de är så effektiva"... *asg*
Alltså - var finns verkligheten bakom ett sådant uttalande???
Senast redigerad av snubblaren den fre 06 jan, 2006 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Nu ska vi inte börja bråka här inne :evil:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Du Micke... är du moderator på forumet? Är du inte det så tycker jag inte att du ska lägga dig i diskussionen. Kontakta en moderator så får han/hon bedöma vad som får eller inte får skrivas.
Så fungerar det på alla andra forum.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:André - vad är det för kvalificerat skitprat? Men inget annat att vänta kanske...

Varför skulle det vara så dålig årsverkningsgrad på Comet/Viking Bio? Jag vet de riktiga siffrorna, men väljer att inte uppge dem här innan jag dubbelkollat. Men jag kan berätta för dig att du är totalt ute och cyklar. Anläggningarna är jämbördiga vad det gäller årsverkningsgrad. Fattar inte att man kan hugga siffror rakt ut ur luften på det viset. Var vänlig förklara vad du grundar dessa antaganden på..!
Ok jag väntar med spänning på siffrorna på årsverkningsgraden o kom inte med nån annan verkningsgrad.. :wink:

Kan bara nämna att övermatade brännare har enligt äfabs tester 72% i årsverkningsgrad mot bequem i samma panna (combifire) 77% o med biomatic 85%..
Att den får bättre årsverkningsgrad beror på minskade genomströmningsförluster i undermatade brännare..

Du kan ju läsa här tillsvidare
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

Sen kan vi ta skitsnacket.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

snubblaren skrev:Du Micke... är du moderator på forumet? Är du inte det så tycker jag inte att du ska lägga dig i diskussionen. Kontakta en moderator så får han/hon bedöma vad som får eller inte får skrivas.
Så fungerar det på alla andra forum.
Tyvärr så är jag moderator på forumet :D :D
Vi vill inte ha några bråk här inne då får ni ta det via PM.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

André - jag kan hålla skillnad på årsverkningsgrad och andra verkningsgrader...

Och till Micke - jag ska hålla ner tonen, men ibland blir man arg när man läser vissa saker. Det hade varit bra om det hade framgått tydligare vilka som är moderatorer eller inte.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

snubblaren skrev:Micke - jag ska hålla ner tonen, men ibland blir man arg när man läser vissa saker. Det hade varit bra om det hade framgått tydligare vilka som är moderatorer eller inte.
Det Tackar jag för att du förstår att det är inget roligt att det
blir bråk och tjafs ... därför står det inga regler här på forumet
pga att vi är så gamla nog att förstå vars gränsen går.
Det står på första sidan vems som är moderator och tydligare
kan det inte bli :roll: eller ????

Detta gäller alla på forumet ...... :!: :!: :!:

Ps. Jag skrev in Moderator under signatur oxå :wink:
Senast redigerad av Micke den fre 06 jan, 2006 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Lite att läsa för dig André...

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... _rappt.pdf

Test utförd av DANAK på Eurofire/Bonus. Alltså en övermatad brännare i en panna liknande Comet.

Eurofire/Bonus kan man alltså jämföra rakt upp o ned med Comet/Viking Bio.

DANAKs tester visar här att en sådan kombination visst kan uppnå lika höga verkningsgrader som t ex Biomatic.

DANAK är ett ackrediterat testorgan.
http://webtool.danak.dk/akkreditering

Det är inte ÄFAB som jag ibland upplever framhålla sina kunder gentemot icke kunder. Min personliga uppfattning.
Hellephant
Gallringsobjekt

Inlägg av Hellephant »

snubblaren skrev:Det är beläggningen i de värmeöverförande ytorna som efterhand gör att rökgastempen stiger och det är samma sak vilken panna du väljer.
Det vill jag veta mer om. Jag har eldat med pellets ett tag nu och det enda jag tycker är lite "jobbigt" är sotningen av pannan.
Två gånger om året tar jag in pelletssäckarna i källaren. Inga problem.
En gång om dagen går jag ner i pannrummet och hystar i en eller två säckar i silon. Inga problem.
Efter tio säckar rengör jag brännaren. Inga problem.
Efter 20 säckar sotar jag pannan, skrapar alla värmeöverförande ytor. Det är lite trist faktiskt. Det tar nog 20 minuter.
När jag byter panna är jag därför intresserad av att ha en lättsotad panna. Den där combifire med spaksotning skall ju vara så jävla lättsotad. Dra i spaken bara. Låter toppen. Men hur fungerar det egentligen? Blir alla värmeöverförande ytor rena???? Det vill jag veta mer om.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

snubblaren skrev:Menar du att det skulle skilja sig åt då? Att sotet inte skulle fastna i t ex Thermias pannor? Det låter ju som rena trolleriet!
Det är beläggningen i de värmeöverförande ytorna som efterhand gör att rökgastempen stiger och det är samma sak vilken panna du väljer. Det enda som kan skilja är om tuberna är stående eller liggande. I Värmebaronens pannor är de stående - vilket är optimalt.
Utveckla gärna ditt resonemang..!
Hoppsan det var inte min mening att hoppa omkring på en massa ömma tår, jag ville helt enkelt bara påpeka det att när rökgastemperaturen stiger så är det inte bara det som händer.
hurvida sot fastnar i thermia pannor tog jag vist inte ens upp men vist fastnar det sot i thermia pannor.

Men Thermias brännare kanske inte sotar så mycket :wink:
Thermia Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

snubblaren skrev:Vad är det för märkligt resonemang? Ingen veckosotning behövs mer än möjligen de absolut kallaste veckorna på året. Jag körde över 500 kg i min Comet ibland, inga problem. Några gånger körde jag över en och en halv pall. Det enda som händer är att rökgastempen stiger, men det gör den ju i alla pannor. Andledningen att man sotar pannan är rent ekonomisk, något som precis likadant för alla pannor. Men det talar man inte högt om hos vissa tillverkare då pannan är skitkrånglig att sota.

Joker och Comet sotar man på en grisblink, bara att dra tre tuber framifrån pannan. Allt sitter med snabbfattningar. På andra får man vara ormmänniska och skruva isär pannan med verktyg.

Per-Erik - inte sotar du väl pannan 1 gång i veckan när det är sommar???
Ibland är det en fördel att koppla in hjärnan innan man skriver ;-)
Så nu är hjärnan på slagen. Jag tänkte Comet = Combifire. Dvs jag blandade ihop det lite.. :? :oops: :oops: :oops: :cry:
Sen menade jag inte sotning.
Det borde räcka om man gör 1 gång i månaden.
Jag menade Aska ur pannan. Visst tar säkert hela 10 min. men änndå. Man blir ju lite låst. jag tycker att det kan vara jobbigt med lås.. :wink:

Sen det där med 1 gång i veckan, det sa Värmebaronens installatör att jag skulle räkna med. bla därför jag inte tog den pannan.

Dom där pannorna är väll likvärdiga i stort sätt skilljer väll Varmvattenberedare eller värmeväxlare.? kanske lite mera aksutrymme i Comet:en..

Förövrigt så verkar Värmebaronen vara ett bra företag, bra brännare någolunda bra Olja/el/pellets Pannor. Verkar vara bra på service och så. Synd att dom inte har en riktigt Pelletspanna bara (= klarar stor askvolym, lätt sotat, bra verkningsgrad) om dom skulle göra en sån så skulle dom nog kunna komma långt på pelletsmarknaden. 2 av 3 är inte illa men det räcker inte för mig..

Hoppas du är nöjd nu snubblaren eller är min hjärna avslagen igen? :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:Lite att läsa för dig André...
Tyvär så är det inte årsverkningsgraden som jag "frågade" efter utan de va verkningsgraden vid hög o låglast som är 89,5% resp 84% sen sjunker dessa siffror då förlusterna är inräknade..

Biomatic har 95% resp 85% om man ser till verkningsgraden vid hög/låglast o en ÅRSVERKNINGSGRAD på 85%

Men du kan ju detta med verkningsgrader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ok jag väntar med spänning på siffrorna på årsverkningsgraden o kom inte med nån annan verkningsgrad..

Tyvär så är det inte årsverkningsgraden som jag "frågade" efter utan de va verkningsgraden vid hög o låglast som är 89,5% resp 84% sen sjunker dessa siffror då förlusterna är inräknade..
André vad är det egentligen för verkningsgrad du är ute efter, för det verkar som du ändrar dig för varje inlägg?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
Ok jag väntar med spänning på siffrorna på årsverkningsgraden o kom inte med nån annan verkningsgrad..

André vad är det egentligen för verkningsgrad du är ute efter, för det verkar som du ändrar dig för varje inlägg?
ÅRSVERKNINGSGRADEN

Efter alla förluster (strålning o genomströmning) va jag inte tydlig nog.. :roll:
Skriv svar