Nästan 1,5 ton pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Måste bara tilläga att det är tummen upp för sådana här trådar.
Bild
Nu vet jag precis hur "jobbigt" :wink: det är att sota en biomatic.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A hur mycket hade avgastempen stigit då nu då du sotade??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

ca 25°c på den interna rökgasmätaren
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:ca 25°c på den interna rökgasmätaren
Ok då kan du galant köra ca 3 ton med tanke på hur det ser ut i asklådan o brännarkoppen.. :wink:

Om amn ändå kunde de.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Joachim A skrev:
Allan skrev:Brännaren ser ut som om den skulle sticka in en halv meter i pannan, men så lång är den väl inte?
Nej den sticker bara in 34cm
Allan skrev:Fast vissa interiörbilder begriper man inte, när man inte har pannan framför sig
Vilka bilder då?
Det var ingen kritik, bara ett konstaterande. Bilder tagna väldigt nära, som "kika in i pannan" och "snekanalen" säger inte så mycket för den oinvigde. Man kan inte avgöra vilket håll de är tagna på, när man inte ser pannan runtomkring.

När det gäller brännarens "instick" tyckte jag först att 34 cm lät långt. Men det är bara för att jag jämför med mitt framåtbrinnande "kaminrör", som inte sticker in så långt!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Allan skrev:Det var ingen kritik, bara ett konstaterande.
tog det inte som kritik ville bara veta så man kan göra tydligare tills nästa gång man gör något liknande.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Inte så dumt!

Inlägg av Fishermansfriend »

Tjena pelletskompisar!!! :D

När det gäller ditt inlägg "Joachim A" om sotningen av Thermia pannan och brännaren:

Mycket bra inlägg o bra bilder :!: (det äv väl bara vi som har samma utrustning som har rätt att kommentera....ha,ha. :D :D :D )

Jag har också "slarvat" lite med sotningen de första gångerna :oops: , men det är ju inget man vinner på.

Man får ju bäst värmeupptagning i pannan om det inte ligger en massa damm (aska) o isolerar pannväggarna + rökkanalerna för värmen...

Rent funktionsmässigt skulle pannan kanske kunna gå minst ett halvår utan sotning (vilket janfire skryter med i sin NH anläggning :?: :?: :?: ).

Men mitt råd är att göra det ca var 4:e vecka (under vintern)sommar= (8:e vecka)...

Då har man alltid en ren och effektiv anläggning.

Vi som har haft ett tidigare liv som vedeldare borde ändå vara nöjda med ett sådant lyft...

Och som alla här vet är det ju rökgastempen man har koll på när det ev är dags att sota...

Snart dags för min 3:e intrimmning av brännaren.... (eftersom jag bytt till Thermia panna)...

Det blir ev en 4:e intrimmning, eftersom jag kommer att riva hela skorstenen o mura upp en ny...

Den befintliga hade de förra husägarna söndereldat..... så den är inget att lägga pengar på att försöka laga.....

Så der blir en ny i massiva tegelstenar ända ner från grunden och upp...

På toppen kommer det ju självklart finnas en huv, ev i koppar...

Jag håller också på att göra min anläggning oberoende av ström....

dvs ifall det skulle bli strömavbrott så vill jag att huset skall vara varmt i minst 10 dygn...

Och för er som är intresserade...

Det behövs faktiskt inte så mycket....

Man behöver ett bra batteri på ca 100A (12v) 850kr - 1400kr (köper du ett likadant som sitter i din bil kan du låta bilen ladda batteriet)

En 12v/220v (600w, toppar 1000w)inverter kostar ca 1300kr

2 st extra nätkablar (datortyp) 100kr

Ev en batteriladdare, ca 450kr.

Strömförbrukning för Thermia Bequem 15 dig:

Standby: 4w
Startmatning (intern skruv + fläkt läge 1k) 63w
ext skruv (normal motorn) 70w
Värme elementet: 400w
Max 520w + ext skruv...
Hög 80w - 34w (toppar 160w i startögonblicket)
Låg ----||-----
Min strömförbrukning på brännaren de senaste 96 timmarna:
2,88kw

Intressant att strömförbrukningen är samma i vilket läge man än kör i...

Tips: se till att det är tillräckligt pellets framme innar brännaren sätts på värme(mata ext skruv ett tag), så slipper du att ev invertern stannar pga överbelastning.

Tilläggas kan: en cirkulationspump av mod Grundfos 25-40 180 tar ca 50w i ström.

Så du kan ju räkna på hur stort batteri du vill ha (Ampere)...

Om någon här är duktig på att veta om Thermia brännaren måste ha riktig sinusvåg i strömmen eller klarar trappstegs sinusvåg får ni gärna lägga en komentar om det.... (gäller invertern).

Nä, nu e jag kaffesugen..... Ha det gott!!!

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Inte så dumt!

Inlägg av André »

Fishermansfriend skrev:
Rent funktionsmässigt skulle pannan kanske kunna gå minst ett halvår utan sotning (vilket janfire skryter med i sin NH anläggning :?: :?: :?: ).

// Fishermansfriend.
Nu är ju janfire nh siffrorna med automatiska spaksotningen o nh brännaren så i pannan är det bara väggarna i eldstaden/förbränningsrummet som man behöver/går att rengöra.. Spiralerna/fjädrarna i tuberna tar man aldrig ur sa janfire folket på nolia.. Sotaren ska inte heller ta ur dessa o sota pannan manuellt..

Så det enda man skulle göra va att borsta av pannväggarna o ta bort ev sintring på sidorna i brännarkoppen efter drygt 4 tons förbrukning..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Inte så dumt!

Inlägg av Roli »

Fishermansfriend skrev: På toppen kommer det ju självklart finnas en huv, ev i koppar....
Är det inte risk att den "ärgar" bort lite väl snabbt. Är inte rökgaserna "sura"?
Fishermansfriend skrev: Jag håller också på att göra min anläggning oberoende av ström....

dvs ifall det skulle bli strömavbrott så vill jag att huset skall vara varmt i minst 10 dygn...

Och för er som är intresserade...

Det behövs faktiskt inte så mycket....

Man behöver ett bra batteri på ca 100A (12v) 850kr - 1400kr (köper du ett likadant som sitter i din bil kan du låta bilen ladda batteriet)

// Fishermansfriend.
Låter intressant, låt oss få se "anläggningen" på bild när det är färdigt.

Tyvärr får jag lite svårt att göra lika på min anläggning, eftersom min förrådsskruv går på 3-fas.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Tjena Andre o Roli!

När det gäller Janfire.... jo jag vet också vad de säger....

Det är ju så med teori o praktik... du vet hand i hand....ha,ha.

Men det är ju bra att de i alla fall försöker...

Och de rekomenderar att man överlåter uraskningen till sotaren också... :D

(Nog sagt om Janfire!!!)

Roli: ang trefas... du kan väl ha 3st inverters....ha,ha....

Nädå skojade bara... men ev kan du leta upp en billig begagnad skruv på 220v o ha i reserv....

Ifall nån har svårt att hitta passande inverters så är här en sida att börja med:

http://www.netcentrum.se/ProduktList/Pr ... fm?CID=268

Jo, jag har tänkt skriva o lägga ut bilder på anläggningen på internet...

Så får vi se när det blir av.... min rörmockare sa att han aldrig sett ett så fint pannrum o fin panna innan.... fint betyg men han överdrev lite.... jag är inte halv vägs än... men visst kommer det att bli bra...

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fishermansfriend skrev:
Det är ju så med teori o praktik... du vet hand i hand....ha,ha.

Men det är ju bra att de i alla fall försöker...

Och de rekomenderar att man överlåter uraskningen till sotaren också... :D

// Fishermansfriend.
Jodå ja vet att de kan skilja på teori o praktik..

Trodde kompisen skulle köpa den (janfire) men de blir en biomatic 20+ istället då han såg testet.. Ja sa att de ä bara välja dra viskan el skinnet.. :lol:
Han valde viskan så man får vänta på att få se den live o om teori o praktik går hand i hand.. :roll:

Åter till ditt projekt med inverter..

Har du tänkt köra brännaren via invertern med laddare kopplad till batteriet året runt??

Tänkte bara att de är igentligen viktigast att ha detta på vintern o då kör då jag iaf brännaren på underhållsglöd.. Då det är tändelementet som drar mest ström borde man klara sej med en mindre inverter el??
Brännaren går ju ändå att tända manuellt..

Fick nämligen erbjudande om att få en inverter på 300W helt gratis så då vore det bara att fixa ett batteri... :roll:
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hallå André!

Kul att nån är inne på samma linje....

Jag har just avslutat ett 100timmars test på brännaren (ca 10min sen)

Såhär blev resultatet: (urklipp från mitt eget arkiv)

"Strömförbrukning för pelletsanläggningen:

3.04 kwh i 100 timmar = 30,4 watt i timmen
Cirkulationspump = 50watt i timmen

I=P/U

I= Ampere
P= watt
U= Volt

I=80,4watt/12volt

I= 6,7

Dvs 6,7 ampere i timmen !

100A batteri räcker då i ca 15 tim om brännaren kan tömma batteriet helt… (vilket ju inte går eftersom volten kanske minskar till ca 8v istället för 12v)

Så en ungefärlig beräkning är ca 10tim drift på ett 100A batteri.

Man bör också tänka på att invertern (12v/220v omvandlaren) tar lite ström den också…"

Så har man nått som utgångsläge i alla fall...

Och än så länge tänker jag bara ha det som nödlösning...

Ev köper jag ett vindkraftverk på 2,2kw (tidigast om ett år)

http://hannevind.com/produktb.htm

Kul att din kompis köper Thermia, jag har oxå fått en kompis att köpa både panna o brännare från Thermia.

Farsan har köpt annat märke på pelletsbrännare(http://www.pelletseldning.nu/),
en annan kompis kommer nog att köpa värmebaronens brännare,
en annan kompis köper nog pellx brännaren,
och en annan kompis köper thermiabrännaren...
så visst sprider man lite glädje på orten...ha,ha. :D :D :D

Ang kopparhuven:... är det ovanligt med klarlack hos dig Roli??? :D
Nädå...bara skoj...
Har inte funderat så mycket på det...
Men du kan kanske maila till:
http://www.eddes.net/1.html
Ifall du är intresserad av "ärgningshastigheten" men jag skulle tro att kopparplåten skulle i alla fall tåla 12-15år (lätt).

Nähe, nu skall jag iväg o tjäna lite till mitt levebröd...

Ha det gott, mvh // Fishermansfriend.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hallå igen!!

Jag hittade också denna:

http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... roemspaket

gå också in på huvudsidan o se deras övriga produkter....de har ju allt..

// Fishermansfriend.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

För er som föjler med i debatten kring att köra brännaren fast det är strömavbrott har jag nu troligt hittat svaret....

Ett företag i Danmark säljer en 12v/220v inverter (med riktig sinusvåg) för 3000Dkr ink moms.

Den klarar en kontunerlig belastning på 650w... så med den är det inga problem att driva brännare, skruv o cirkulationspump.

http://www.kjoeller.com/invatec.htm

Jag var också inne på min lokala bildelsåterförsäljare (CD-Cardic)o hörde priser på underhållsfria fritidsbatterier, Märket bosch 75A skulle kosta 695:- (köper nog 2st) Och en bra laddare av det svenska märket CTEK skulle kosta 695:- . Med ovanstående utrustning skulle man kunna köra anläggningen i 15tim (ev lite mer ifall invertern kan dra ur all kräm ur batterierna) Vill du ladda batterierna med solceller eller vindkraft:

http://www.legoelektronik.se/

// Fishermansfriend.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Joachim for this picture http://hem.bredband.net/b400096/Panna/lurigt.JPG

After 4 tons of burned pellets, i was now able to mount the quick-lock on my panna.

Now i don´t need any tool to remove the burner for cleaning....

tack again!

:D
Skriv svar