stor åtgång pellets!

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Icecap »

Vilka värden har du (eller annan) mätt på din panna?

Nej, trodde väl det!

Ser du, jag har en systemloggning på min brännare där jag på sekunden (helautomatisk) logger alla händelser i brännare, därför vet jag tiderna. Alltså har jag bevis för mitt påstående medan du hävdar att du har hört någonstans...

Jag påstår inte att min panna är genomströmningaförlustfri, jag kan bara bevisa att det är en väldigt liten del av "förlusten" som beror på genomströmningen.

Min loggning ger mig full status var 5 minut året om, det är panntemperatur, utomhustemperatur, brännkopptemperatur, fallrörstemperatur, pelletsåtgång. Sedan sparas alla händelser i en egen fil, alltså externskruv start och stopp, lambdareglering, termostat av och på. Dessa händelser sparas med stämpel ner till och med sekunder.

Så jag vet vad min mätning gav, de är helt enkelt fakta!

Har du annat än rykten som belägg för ditt påstående?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Är mycket möjligt att ÄFAB plockar siffror ur tomma intet och saknar grund uppenbarligen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Icecap »

Eller översatt till svenska: du har inget koll men tror på vad som helst.

De tester som ÄFAB har gjort är inte utan kritik om du läser lite i forumet, de testar bl.a. pannor och brännare som inte fungerar ihop enl. personer här i forumet osv. så om du inte vet något är det inte helt rätt att påstå att det är sanningen.

Skillnaden mellan dina påståenden och mina är att jag kan bevisa dom, iaf. för min panna!
Vad kan du bevisa?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

ja då kan vi ta skillnaden mellan dina påståenden om att pannbyten nästan inte går att tjäna på, vad har du gjort för egna pannbyten eller går du på vad andra har sagt att det varit för dom?

Jag kan bevisa när och hur mycket pellets jag har fått levererat med gamla pannan och efter pannbytet, har ingen kamin eller annan värmekälla som skulle förklara pelletsminskningen, kör inte pannan på elpatron heller ....minskning från 12 till 6pall/år
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Icecap »

Oj då, höll dina argument inte?

Vad har pannbyte med dragförlust och stilleståndsförlust att göra? Försök inte blanda bort korten nu, det fingerar inte!

Jag har aldrig påstådd att pannbyte inte kan vara vettigt, jag har enbart påstådd (rörande pannbyte) att det oftast är en större vinst vid att använda pengarna på isolering!

Var och en har sina egna värden för effektivitet och därför behöver räkna på vad som löner sig och ofta kan det löna sig - men återbetalningstiden kan bli orimligt lång varför det är mycket bättre ekonomi i att isolera och/eller byta fönster eller vad än som kan sänka energibehovet.

Men visst, hade du en skitpanna och eldade som en tok i den och sedan bytte till en mycket bättre panna som kunde tillgodogöra sig effekten har du definitivt tjänat på det, vad återbetalningstiden är kan bara du svara på.

Jag har en gammal panna som kan kasta bort energi i parti och minut - om jag eldar fel. Men jag har testat och vet hur jag ska göra, alltså kan jag elda på ett sätt som ger mindre förluster. Jag skulle gärna vilja byta panna men jag ser inte ekonomin i det inom rimlig framtid helt enkelt, just för att jag har räknat på det hela.

Till sommar hoppas jag kunde byta spånen på vinden till riktig isolering, den kostnad och arbetsinsats kommer att löna sig illa kvickt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av rod02 »

Från 12 till 6 pall, vart tog den energin vägen?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap kräver du att jag ska ha egna mätningar för att komma med påståenden så ska väl du ha det för dina påståenden om hur lite man tjänar på ett pannbyte

Som jag skrev så hänvisade jag till ÄFAB och vad dom påstår om stilleståndsförluster/genomströmningsförluster men det var ju inte tillräckligt korrekta eftersom jag inte gjort dom mätningarna själv....är det så att du kräver att allt man påstår ska vara tester/mätningar gjorda själv så är det väl inte fel om jag kräver detsamma av dig och dina påståenden eller?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av danei »

Akta dig för vad du önskar. Han har mätningar med 5min intervall för läng tid. Jag tror inte att du vill granska allt detta. Men faktum är att han är en av dem med bäst koll på vilken verekningsgrad han har, dessutom i en rellativt dålig panna. Det går att elda alla pannor med vettig verkningsgrad, men då måste man ha en brännare som klarar det, och kunskap att ställa in allt. Har man inte det så kan det nog löna sig att byta. Men jag är övertygad om att Icecap vet vad som gäller för hans anläggning.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Ja det är ju bra Danei att icecap har mätningar på det mesta, kräver han att jag ska ha mätningar gjorda på min panna för att ha grund att påstå någonting då SKA han också ha uppmätta fakta om han ska komma och påstå saker.....är högst märkligt att ÄFAB får fram olika förluster i samma panna med olika brännare på ifall förlusterna ut i skorsten är av så liten betydelse....

Och Danei jag vet mycket väl att icecap vet hur man eldar i 265:an, det viste jag också då jag fick den informationen av en som höll på mycket och testade med verkningsgrader bla på 265 så brännaren gick på lägsta effekt förutom när det var riktigt kallt och alla i familjen skulle duscha ställdes brännaren upp på läge 2 tills alla var klara så någon tokeldning gjordes inte....ser fram emot att se vilka rökgasvärden och verkningsgrad han har på sin anläggning!

Jag är mycket väl medveten om att det riktats en del kritik här på forumet mot ÄFAB, det man får höra är att dom eldar på fel sätt, med för hög effekt, att resultaten dom visar är för att folk ska byta ut dessa gamla pannor och anledningen till det var för att tjäna pengar på försäljning av nya pannor m.m

När jag efterlyste vilka belägg som fanns för dessa påstådda pannor som dom hade egen vinning av att få ut på marknaden så fick man inte ett svar om vilken/vilka pannor det rörde sig om, känns ju verkligen som en kritik man verkligen ska ta på stort alvar

Här antyds det att jag haft en onödigt hög förbrukning i den pannan genom att tokelda, brännaren kördes på lägsta möjliga effekt, precis som jag gör i pannan jag har nu....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap ge en förklaring till varför ÄFAB:s mätningar om förluster i pannor inte stämmer och är inget man kan lita på?

Deras test på Thermia biomatic 20+ anger dom genomströmningsförluster på 142W medans din ctc 265 har runt 5-6W.....Thermia borde ju gå i taket när dom får testresultaten för pannan som dom låtit ÄFAB mäta upp när den har runt 25gånger högre genomströmningsförluster än vad en gammal panna har
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av micke_932 »

Biomaticen hittar jag men dom verkar ju vara lite flummiga ibland, i en del tester redovisar dom hela genomströmmningsförlusten, i en annan test redovisar dom bara 50% för dom anser att 50% kommer huset tillgodo i vilket fall som helst, det gör ju att det är svårt att jämföra.

Inte ens ÄFAB verkar vara helt överens med sig själv vad som är genomströmnningsförluster så det är nog svårt att jämföra utan att jämföra i en och samma test.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Honda »

Tja, fast åtminstone i det testet så redovisar de ju testmetoden, jag tycker den verkar seriös. Det man kan anmärka på är väl att de mäter den maximala genomströmingsförlusten eftersom de håller pannan varm med forcerad cirkulation från en elpanna. Testmetoden beaktar inte att pannan normalt blir betydligt kallare i botten vid stillestånd, vilket minskar (medel)genomströmningsförlusterna, och det är vad icecap har mätt. Jag kan förresten nog tänka mig att icecaps 'gammelpanna' verkligen har lägre genomströmningsförluster eftersom den saknar turbulatorer, det har ju pratats en del om laminära flöden vid låga gashastigheter... :wink:

I en panna som har rökutgången 'på mitten' försvinner genomströmningsförlusten dessutom så gott som helt efter att nedre delen har kallnat, så länge vattnet inte rörs om. Det kan kanske vara en del av förklaringen till att icecaps test gav så låga förluster (utan att veta hur den pannan ser ut alltså). Biomaticen har tuber med turbulatorer ända upp till toppen av pannan så den tappar värme via rökröret tills hela pannan är kall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av danei »

En starkt bidragande faktor är ju hur stort luftflöde man har.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Honda, test med panna med trång konvektionsdel gav ju låga genomströmningsförluster, mätte själv aldrig upp luftflödet i min ctc 265 men har svårt att tänka mig att den räknas som en trång panna....

Danei vad du har för luftflöde genom pannan/brännare bör ju inte ha någon betydelse så länge du inte får varmare i pannrumet än önskat så går ju inget förlorat sägs det ju, skulle man ha ett jätte högt flöde och lågt motstånd så det blir lite väl kallt i pannrummet så är det ju bara att isolera av pannan tills rätt temperatur fås, är temperaturen bara rätt och inte för hög så har du inte förlorat nått!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av danei »

Vet du vad du pratar om? Genomströmningsförluster är den energi som åtgår för att värma luften som går genom pannan när den inte är i drift. Pratar du om de totala förlusterna från pannan så får du naturligtvis helt andra siffror.
Skriv svar