Förslag på brännare som klarar 10 kw.

protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av protoflax »

sänkan skrev: En rakt framåtbrinnande brännare placerad rätt högt i förbränningsrummet, alltså lite ovanför där hålet för oljebrännare sitter ger ett bra utrymme för askan nedanför så att du kan elda 2 veckor utan att tömma aska.
Tack för tipset sänkan :)
Att man är så slut i huvet att man inte kan tänka ut en sån sak själv.
Min hopplösa panna måste asktömmas efter 5 dagar.
Finns nog 2-3 cm tillgodo att höja upp brännaren så nu ska vinkelslipen fram. :)
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av André »

Se bara till så lågan inte börjar stryka taket i eldstaden, Lågan ska hinna brinna ut innan den tar i kylda ytor
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Sniper »

Vad bestämmer vilken effekt man ska köra på brännaren? Jag kör min på 12kw och 9kw på våren.
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Icecap »

Så länge effekten räcker till att hålla huset varmt duger det fint. Vissa väljer att köra "fullt flås" och det får väl duga för dom, faran är att har man det minste luftöverskott äts metallen i brännaren snabbt och det blir dyrt i reservdelar.

Jag kör min brännare på 7kW just nu, då jag kan spara en del värme av olika anledningar går det åt ung. 4kW just nu och då räcker 7kW alldeles fint.

Om ditt system fungerar utan att förlora effektivitet är låg effekt att föredra, det sliter helt enkelt mindre på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Sniper »

Ger 9kw istället för 12 lägre förbrukning!
Systemet klarar att hålla huset varmt vid 9kw men gångtiden blir såklart längre. Förra ägaren av huset körde alltid på 9kw och 6kw på sommaren. Vet inte varför jag ställde upp den till 12kw . Tycker att detta är en djungel;p
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Icecap »

Det går inte att ge ett entydigt svar på det! Det beror nämligen på hela din anläggning varför mina resultat inte är lika dina resultat-

Det enda sätt du kan klura ut det på är att mäta gångtider mot varandra. Om du kan mäta vid 9kW (inte kw!) och 12kW kan din mätning säga dig en del:
Om paustiden mellan eldningarna är lika drar huset lika med energi, vilket ger lika driftförhållande.

Tar man den totala tiden för en eldningscykel (start - stopp - nästa start) kan man räkna ut medeleffekten (= (Tid_start-start/Eldningstid)*Effekt) och det kan man sedan göra för 9kW och 12kW och se resultatet.

I min panna är 12kW maximalt vad den kan jobba med, "allt" över detta är bortkastat. Vid effekter under 6kW börjar brännaren köra mindre effektivt så jag har i realiteten området 6kW till 12kW att jobba med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av André »

Sniper skrev:Ger 9kw istället för 12 lägre förbrukning!
Systemet klarar att hålla huset varmt vid 9kw men gångtiden blir såklart längre. Förra ägaren av huset körde alltid på 9kw och 6kw på sommaren. Vet inte varför jag ställde upp den till 12kw . Tycker att detta är en djungel;p
Har du mätt upp att den verkligen ger den effekten?
Kör du mot acktank o satsladdar den så får du köra på maxeffekt på brännaren, Pannan är väl på 30 kW?
Hos en kompis kör vi en janfire flex a i en Ctc v 35 uppställd till 24 kW i läge 2..
Hos en kille här i byn ökade jag effekten på hans janfire till 22 kW i värmebaronens 40 men ska öka mer när bulkförrådet är igång, Tk1b installerad oxå men enligt denne så introt halverades förbrukningen när brännareffekten ökades från 13 kW.. Nu är även rökgastempen 105 grader mot tidigare 80
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Erik_73 »

Det är precis som Icecap skriver att man får mäta sig fram då olika anläggningar har olika förutsättningar, vad som är effektivast har stött o blötts i en mängd trådar som oftast har slutat med pajkastning och idotförklaringar, jag hade upp i en tråd att jag tyckte att det var väldigt mycket prat om att låg rökgastemp var det som skulle vara det mest effektiva, jag har nu mätt tempskillnaden mellan den temperatur som lämnar brännaren och den som lämnar pannan vid 6kW har jag runt 600grader vid brännaren och 110grader ut från pannan alltså har pannan sänkt rögastempen runt 500grader

vid 12kW har jag runt 820grader och ca 150grader ut från pannan en temp skillnad på 670grader, har testat att som mest fått ut 1108grader och då hade jag runt 340grader ut från pannan, enligt min mening så är mitt system mer effektivt på högre effekt än vad det är på lägre även om jag har högre rökgastemp ut ur pannan vilken mest sannolikt beror på att brännaren inte är optimal på lägre effekt + att pannan klarar av att ta tillvara på energin bättre än tex icecaps panna klarar av, i hans fall är det nog mest effektivt att låta brännaren gå på låg effekt även om det kanske inte är det mest optimala för brännaren pga det blir ännu större försluster i pannan om man kör på effekter där brännaren levererar riktigt höga temperaturer
Senast redigerad av Erik_73 den mån 21 jan, 2013 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Erik_73 »

Andre det kan ju mycket väl stämma att förbrukningen minskade även om rökgastempen ökade 25grader, effektökningen kan ju ha ökat 150-200grader ut från brännaren, jag tror att dom flesta brännarna inte klarar av att lämna mer än runt 600-750grader vid 6-9kW och att man pga det blir lite lurad när man enbart går efter vad man har för rökgastemp ut från pannan
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av nyman »

Stämmer precis vad Erik_73 säger. Ska det brinna med bästa verkningsgrad måste det bli tillräckligt varmt så att allt som kan brinna förgasas och brinner upp.
Har nu eldat med det modulerande styrprogrammet från pelletsteknik.se i min Bionordic B16 GL brännare.
Faktiskt klarar den av att hålla en stabil eld under längre tid vid 60% modulering och 4,8 kW effekt!
Hade jag aldrig trott.
Fast rökgastemperaturen blirbara 83 grader.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Har en flex-a brännare av okänd årsmodell som jag köpt begagnad på blocket.
Måste ju säga från att jag aldrig har haft eller skruvat med någon pelletsbrännare innan så är den här brännaren väldigt smidig att använda och även ställa in(allt som sänkan INTE verkar tycka om brännaren!!!)även om nu brännaren är gammal i tekniken. Har ju även en pannmodell som man dömt ut som oekonomisk och dålig ctc v25 fg okej ombyggd av mig själv till keramik. Håller med Erik_73 om att vissa anläggningar passar bättre med högre effekt o högre rökgastemperaturer. Har själv provat mig fram på min anläggning o dess förutsättningar att 12-15kW passar bäst både i förbrukning och verkningsgrad,ligger på 165grader nysotad och förbrukar ca 1-1,5 säck per dygn med badande fru och barn + 22grader som styrs av en ec home vid -5grader. Så må så vara hänt att panna och brännare är gammal teknik men fungerar väldigt bra och ekonomiskt vad jag kan se av andra användare här på forumet.
Sen tror ju inte jag att någon annan brännare är dålig,beror väl mycket på vilka förutsättningar den har. :D :D
Tror ju även när man har ett biobränsle system är det bra att sätta sig in hur det fungerar och det tar ju x antal timmar i pannrummet och nätet. Ja det är ju inte underhållsfritt som man nästan kan läsa sig till i vissa annonser.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av nyman »

Men måste väl vara trevligare med en brännare av modernt slag som har fotocell som övervakar elden, digitala exakta inställningar där man kan komma tillbaka till en tidigare gjord inställning och möjlighet ställa in precis den effekt man vill utan några "lägen".
Moderna brännare som Eurofire, Bionordic och Ulma startar tändsekvensen direkt när värme behövs om man t.ex. duschar. Många gamla brännare ska blåsa och blåsa innan ens tändelementet startar.
Hos grannens FlexA kan man t.ex. ta en lång fikapaus när man startat brännaren för den blåser i 10 !! minuter innan tändelementet aktiveras. Sedan tar det ytterligare lång tid innan värme börjar bildas.
Med sådant elände skulle jag skaffa värmepump direkt för fakir behöver man inte vara bara för att man eldar med pellets.
Kul och billigt ska det vara annars kan det vara.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Micke142 »

Fast eldar mot acc tank så det funkar bra även om den blåser o båser. Är väl lite vad man vänjer sig vid oxå. Med ved eldning innan så är mycket lyx . :D . Ja står ju inte o väntar på brännaren precis utan det finns varmvatten :D :D
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Icecap »

nyman: om du läser lite inser du ganska snabbt att optisk avkänning av låga inte är en speciell bra lösning.

Av den anledning använder Janfire temperaturavkänning och det har funnits på Flex-A sedan ett bra tag och finns som eftermontering.

Och att en Flex-A blåser 10 minuter innan en kallstart bör knappast vara ett problem! Anledning är säkerhet och renhållning och om livet rasar ihop för att brännaren blåser 10 minuter innan en kallstart börjar är det dags att se över justeringarna, t.ex. vid att höja termostaten en aning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av msh16 »

Att någon skulle försvara en så urdum ide som att brännaren inte ska ha en IR fotocell som känner av om det brinner eller inte trodde jag inte. Allra minst Icecap som brukar hålla sig till fakta enbart. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar