CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a
Re: CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a
Kanon!
Ytterst tacksam för alla svar!
Mätte upp rökröret till 40cm i omkrets. Skall försöka hitta alternativ.
Ytterst tacksam för alla svar!
Mätte upp rökröret till 40cm i omkrets. Skall försöka hitta alternativ.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Har dock ej riktigt förstått vart jag skall installera en begränsare. Skall jag kapa av rökröret och sätta in den där?msh16 skrev:Så såg mina också ut!
Drifttermostat är den som ratten satt på med inställbar temperatur. Går inte att ta fel.
Men köp inte en Tigex det är bortkastade pengar.

Inte kapa av men kapa upp. 
Så här gjorde jag:

Så här gjorde jag:

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
haha, ok, är lite klumpig med orden! tänkte inte kapa av den 
Men nu är jag så med jag kan bli!
Förstår inte hur fan man klarar sig utan detta forum med pelletsbrännare! tack tack

Men nu är jag så med jag kan bli!
Förstår inte hur fan man klarar sig utan detta forum med pelletsbrännare! tack tack
Kom dock att tänka på den draglucka som finns idag. Skall denna åtgärdas på något sätt så att den inte släpper in luft?

(ja jag vet, det skall sotas av som bara den snart...)
Har förstått att den vanligaste är KW Z150 och kostar runt 1500kr. Verkar vara den som skall passa rätt bra. Men jag undrar varför den är så dyr jämört med WZB-1 som kostar 500kr och klarar mer effekt (inte för att jag behöver det).

(ja jag vet, det skall sotas av som bara den snart...)
Har förstått att den vanligaste är KW Z150 och kostar runt 1500kr. Verkar vara den som skall passa rätt bra. Men jag undrar varför den är så dyr jämört med WZB-1 som kostar 500kr och klarar mer effekt (inte för att jag behöver det).
Kedjan ska häktas av! Luckan stänger sig då ganska bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Absolut! tänkte mest om det skulle sättas igen ytterligare så att det inte tjuvdrar men då nöjer jag mig där!
Har även börjat kolla med dragbegränsarna och får skorstenen till MAX 7m och 40cm diameter. Får det till cirka 127cm2. Blev rekommenderad ett säkert kort i Z150 men kostar där efter. Vill inte vara dumsnål men borde inte den du har Icecap fungera dvs SID 012?
Ska idag in på byggmax i Staffanstorp för att köpa första pelletssäckarna, får bli dryga 500kg till att börja med. Sålde dem relativt billigt tycker jag, 2.34kr/kg (37.40kr säcken).
HMMMM!!! Använd inte "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
edit: är hårda regler här måste jag säga, citerar ofta för att få personen jag citerar att se att jag svarat. Men det kanske inte fungerar så här? skall bättra mig.
Har även börjat kolla med dragbegränsarna och får skorstenen till MAX 7m och 40cm diameter. Får det till cirka 127cm2. Blev rekommenderad ett säkert kort i Z150 men kostar där efter. Vill inte vara dumsnål men borde inte den du har Icecap fungera dvs SID 012?
Ska idag in på byggmax i Staffanstorp för att köpa första pelletssäckarna, får bli dryga 500kg till att börja med. Sålde dem relativt billigt tycker jag, 2.34kr/kg (37.40kr säcken).
HMMMM!!! Använd inte "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
edit: är hårda regler här måste jag säga, citerar ofta för att få personen jag citerar att se att jag svarat. Men det kanske inte fungerar så här? skall bättra mig.
Inte behöver du väl en dyr Z150 till en såpass liten skorsten. Tror inte att Z150 är den dragbegränsare som dom flesta har. SID 012 borde räcka till bra..
En vanlig halvsten x halvsten skorsten är drygt 140x140 cm och då får jag tvärsnittsytan till 196 cm2. Du verkade t.o.m. få mindre tvärsnittsyta.
WZB-1 och Tigex 50 är inte bra för pelletseldning då de är trögdrivna. Det är stor för stor skillnad på det undertryck de lämnar till pannan vid lite öppen och fullt öppen lucka.
En vanlig halvsten x halvsten skorsten är drygt 140x140 cm och då får jag tvärsnittsytan till 196 cm2. Du verkade t.o.m. få mindre tvärsnittsyta.
WZB-1 och Tigex 50 är inte bra för pelletseldning då de är trögdrivna. Det är stor för stor skillnad på det undertryck de lämnar till pannan vid lite öppen och fullt öppen lucka.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Snackade med Transtemper.se och fick mycket ärliga svar!
Blev en som ovan, dvs SID 012, samt en adapter för runda rökrör.
Mycket kunniga och trevliga!
Blev en som ovan, dvs SID 012, samt en adapter för runda rökrör.
Mycket kunniga och trevliga!
Som tidigare säger behöver man inte överarbeta det med val av dragbegränsare. Till pelletseldning är det som jag ser det bara tre att hålla reda på. Tigex25= i stort sett alltid för liten och dessutom lite trög, SID 012 är fullt tillräcklig så länge inte tomten kommer ner i kanalen, KW Z150 om man har stor kanal och ev. ska elda ved också. De två sistnämnda är bra kvalitet och lättdrivna, Z150 har blivit rätt så dyr nu så det är en del pengar som inte behövs slängas ut i onödan om man har en hel/halvsten eller insatsrör.
Kör på SID 012.
EDIT: Missade sista posten, helt rätt med 012:an...
/Vednisse
Kör på SID 012.
EDIT: Missade sista posten, helt rätt med 012:an...
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tummen upp till alla!!!
Har nu bara ett huvudbry kvar! kan någon titta på hur jag tolkar schemat och ändra/verifiera. Var en stund jag höll på med el-lära.
Så här tolkar jag det (Länge leve paint.exe!) (blev omkastat i slutet/kontakten men bortse från det):

Har nu bara ett huvudbry kvar! kan någon titta på hur jag tolkar schemat och ändra/verifiera. Var en stund jag höll på med el-lära.
Så här tolkar jag det (Länge leve paint.exe!) (blev omkastat i slutet/kontakten men bortse från det):

Det ser extremt rätt ut!
Är inte PK!
Är inte PK!
Kanon! 3e som verifierar denna koppling! får kontakten i morgon tisdag och skall koppla in för test. Hade aldrig kommit så här långt utan er hjälp. Evigt tacksam!
Får min SID012 på onsdag förhoppningsvis så den skall också moddas in i rökröret.
Jag har även förstått det som att vissa sätter någon typ av "spärr/lucka/plåtbit" som mellanvägg för att avskilja lite mellan koks delen och "olje" delen?. Är detta något ni med 265 känner igen?
Får min SID012 på onsdag förhoppningsvis så den skall också moddas in i rökröret.
Jag har även förstått det som att vissa sätter någon typ av "spärr/lucka/plåtbit" som mellanvägg för att avskilja lite mellan koks delen och "olje" delen?. Är detta något ni med 265 känner igen?
I min finns det en gjutjärnsbit som kan hakas fast på utloppet från oljedelen, den riktar sedan rökgasen neråt. Den är mest format som ett vinkeljärn där den ena sida är kort och den andra en del längre.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tror inte att jag har något där, måste kolla. Är dock inte säker riktigt på vart du menar. Skall ordna ett foto.