köpa billig begangnad panna till janfire flex-a?
Re: köpa billig begangnad panna till janfire flex-a?
Ingen har väl påstått att det går åt 32 kW för att hålla vattnet varmt nog. Går det temporärt åt mer varmvatten än vad pannan kan ge sätter man en elberedare i serie efter pannan. Då sparar man också pengar och tid på att man kan ha pannan avstängd på sommaren.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei: Jag vet inte om det var mitt inlägg du menade. Jag har en panna med liten vv volym. Och undrar om acctank kan ge mer vv. Och om man kan anv en tank utan inv slinga.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Du har alltså en liten inbyggd beredare. Men varför i hela friden ska du ladda tanken via varmeväxlare? Hur har du tänkt att få ur värmen?
Visst man kan lösa problemet på flera sätt, men jag fattade inte ditt förslag alls.
Visst man kan lösa problemet på flera sätt, men jag fattade inte ditt förslag alls.
En känd kedja tar 14000kr för en tekniktank. Jag har redan 2 hydrofortankar(heter de eå?) ståendes. Att ladda går ju bra med värmeväxlare. Men om det går att få ut varmvatten vet jag inte. Därför frågar jag.
Det finns ingen anledning att ladda via värmeväxlare om man inte använder en gammal oljetank eller något annat som inte tål tryck. I alla andra fall leder det bara till ett mindre effektivt system.
Vad vill du? Ladda en ackumulatortank och ta ut energin som varmvatten?
Vad vill du? Ladda en ackumulatortank och ta ut energin som varmvatten?
danei: Ta ut värmen som både varmvatten och till radiatorerna. Mer "badvatten" och längre tid innan huset kallnar vid stopp. Tänk på att tankarna är helt tomma inuti.