Tar du en pellets från förrådet o lägger i asklådan på t.ex biomatic/ecoflex händer inget, Ändrar inte färg ens då det inte blir nån direkt värme där då det är långt under koppen som brinner uppåt samt att rök/elden går uppåt o ut ur eldstaden.. Är nog 30-40 cm från koppens ovandel ner till botten på asklådan..rod02 skrev:När självantänder pellets? Vid vilken temp? Funderar på att lägga några pellar i rökröret och se om de överlever där... Läser ofta on "oförbrända pellets", hur kallt har de i sina pannor? Min brännkammare är helt övertänd säkert flera hundra grader. Kammaren bredvid "veddelen" är varm nog att självtända ved m.m.
När självantänder pellets?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: När självantänder pellets?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tillägger att tuberna sitter i veddelen. Så pelletsvärmen måste gå den vägen.
André: Jag har kanske 5cm till golvet och frammåtbrinnande. Och hela kammaren övertänd. Det måste vara bra drag i biomatic/ecoflex, om den inte övertänder. Med övertändning menar jag att varje kubik mm brinner, gaser överallt. Typ vid en rumsbrand.
André: Jag har kanske 5cm till golvet och frammåtbrinnande. Och hela kammaren övertänd. Det måste vara bra drag i biomatic/ecoflex, om den inte övertänder. Med övertändning menar jag att varje kubik mm brinner, gaser överallt. Typ vid en rumsbrand.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Är hela eldstaden övertänd? vad kör du för effekt 70kW, slår inte lågan i vattenkylda väggar då?
De pellets som skulle smita förbi in i eldstaden i den gamla kombipannan blev på sin höjd lite mörka, och då eldade jag i princip på botten. Lågan kom väl ut 5-7cm över ev. pellets när det var knökfyllt med aska.
/Vednisse
De pellets som skulle smita förbi in i eldstaden i den gamla kombipannan blev på sin höjd lite mörka, och då eldade jag i princip på botten. Lågan kom väl ut 5-7cm över ev. pellets när det var knökfyllt med aska.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Lågan ska ha brunnit ut innan den når några vattenkylda ytor, Därför det måste vara minst 1 cm/kW ovan koppen på t.ex en Bequem brännare så all gas hinner förbrännas för att uppnå fullständig förbränning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd