Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Jakob
Energiprofet!

Re: Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Inlägg av Jakob »

Rännan är 3st sektioner från mafa där den sista är kapad.

Ja förrådet är helt platsbyggt och visionen är att det ska upp en äkta "garagevägg" med alla verktyg etc utanpå förrådet sen. Det finns f.ö. 2st manluckor som inte synts på bilderna. En inåtgående med gånggärn så högt upp att nästan 2 ton går in under den. Då CC är 60 är det fan precis att jag går in i luckan dessutom...! :mrgreen:

Manlucka nr 2 är precis ovanför lådan där skruven går in och är en nödlucka som vi satte in försäkerhets skull. Den måste skruvas loss och är tätad med fogmassa, dock ej konstruktionslimmad. Förhoppningsvis behöver den aldrig användas i praktiken.

Taxen: Ja men vafan, i telefonen så blir de roterade korrekt.... :lol:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Här kommer en bild när skruvarna är under injustering... 8)

http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 091901.jpg

Den raka skruven går 3m till bottenlådan på bulkförrådet. ULMAs doserskruv pytsar ner i brännarn.

(Och angående att man får nackspärr när man kollar på mina bilder - så är dom rätt roterade när jag kollar på dom i datorn... :oops: )
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min dator ger mig nackböjarträning när jag skall titta på den senaste bilden.....

Lite liten fundering, vad vinner man på att ha två skruvar efter varandra så som du har på bilden?
Bättre dosering eller något annat som jag inte inser?? :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ja jag vinner jämnare matning.

Jag har ju en Effecta Pellx (ingen intenskruv/matning) och med en skruvlängd från bulkförrådet på 3m så blir det "spridda skurar". Vissa doseringar kanske brännaren inte får nånting, nästa kanske det rasar ner 1 dl typ.

Ulmas doserkruv har en annan utväxling än förrådsskruven och måste gå mycket längre tider för att mata samma mängd pellets. Alltså har den högre upplösning/exaktare dosering. Den styr sedan i sin tur förrådsskruvens gångtider genom att buffra i ett litet magasin som rymmer nån liter eller två. Detta sker med en induktiv givare.

Funktionen är mycket tillfredställande.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Update:

Jag har kört igenom 3 ton i nya förrådet/skruvar nu. Först lite Agrol, sedan Stora Enso. Har inte haft några issues eller konstigheter alls hittills. Spån tycks följa med upp precis som det gör från ett veckoförråd.

Jag har en sista pall med säckpellets jag ska handfylla genom manluckan, sedan blir det premiär för bulkblåsning. Men dit är det 1.6 ton kvar och våren är på ingång, så det tar nog minst 2 månader till...

mvh
Skriv svar