Vill försöka med pellets innan Vp

stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

nu är inte jag helt 100 på alla pannor och dess egenskaper(koks?) men om den pannan har en verkningsgrad på 49%(varför är det inte högre rökgaser?) med pelletseldning hade jag stängt ner direkt. jag vet att jag förbrukade 50% mer pellets innan jag isolera vinden,bytte lister runt fönster,ny ytterdörr,dragbegr,mm. först skyllde jag allt elände på pannan,gammal sak från 59 eller 60 tänkte jag...87% verkningsgrad helt utan finesser.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det var högre rökgaser. Innan TS vred ner brännaren till 15 kW, så sprängde han en stektermometer på 300 grader - så ergo måste temperaturen ha varit en bit över 300 grader. Vid denna högre nivån, var verkningsgraden sannolikt ännu lägre.

Det som skiljer en kokspanna från en oljepanna och en pelletspanna är längden på konvektionsrören och därmed även arean av dessa. En kokspanna har korta avgasvägar, medan oljepannan har långa. För koks var det infravärmen från förbränningen vi använde, medan för olja, ved och pellets är det värmen i avgaserna som ger effekten i pannan. Röken från dessa tre energibärarna skiljer sig åt genom beskaffenheten och volymen. Oljerök är mycket energisk - alltså het, men förekommer i mindre mängd så energiinnehållet per liter är större än för pelletsrök. Därför måste du ha större konvektionsrör i en pelletspanna än i en oljepanna. När du eldar pellets i en oljepanna, som jag gör, är du begränsad till ca 50 % av märkeffekt olja. I min panna är märkeffekt olja 40 kW, vilket ger 20 kW märkeffekt pellets.

Kokspannor blev konstigt nog producerat och saluförd långt in på 1980 talet. Bara några få modeller kom med vedsystem med konvektionsrör. Jag har funderat mycket kring detta: Koks blev för dyrt för folk flest på början av 1970 talet, så då började folk gå över till olja och el. Men på exportmarknaderna är det inte otroligt att man på denna tiden fortfarande körde koks och att det således fortfarande var marknad för de åldrande svenska pannmodellerna, vilket gjorde att de fortsatte att saluföras även här hemma. Vi såg ju hur man hos Värmebaronen saluförde oljepannor som "pelletspannor" intill för kort tid tillbaka, så därför är det väl inte direkt otroligt att man saluförde kombipannor som något de strängt taget inte var hellre. Fusk har alltid förekommit
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Instämmer nog med dig bergatorparen
Den här pannan har nog sålts spm en kombi mellan olja och koks. Eld ytan är 2 m2 och den svänger ganska många gånger innan den går ut i pipan. Men det är ett ganska stor brännkammare där brännar röret sticker in.
Jag är helt klart beredd att slänga ut denna panna till sommaren.

Jag kan ta imot en ctc 1100 grattis skall jag ta den och sätta in min brännare. Eller e det helt förkastligt.
Skall jag sattsa på en riktig.
Är det vettig i så fall att köra den mot acktanken med en laddomat.

Men jag ställer samma fråga som stepside vaför inte högre rökgaser vid denna effekt. 16 kw.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

Eld ytan är 2 m2 och den svänger ganska många gånger innan den går ut i pipan. Men det är ett ganska stor brännkammare där brännar röret sticker in.
DETTA LÅTER JU STRÅLANDE! ska ta och se om man kan få nån bild och info på google om denna panna,jag är nämligen inte helt övertygad än att pannan är kass och har 49%verkningsgrad trots elmätningsprovet osv. jag vet ju av egen erfarenhet att jag själv dömde ut min panna först och "experter" dömde ut den en efter en...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Hej igen! Nu har det gjorts lite nya mätningar.
Jag har ett väldigt rörigt pannrum. Skall sanera till sommaren. Kommer start en ny tråd om detta. Men i stora drag så när jag växlade från
el till pellets så ställde jag termostaten på el pannan på 60 grader i och med att jag har shuntstyrning så blir det ju samma temperatur på framledningen. Men temperaturen i ack tanken var ju nästan 80 grader så el pannan smyg sög lite värme från tanken hela tiden. Då elpannan och ack tanken ligger båda parallelt med pannan som shunten sitter på. Då jag inte hade is i magen gjorde jag mätningarna för snäft inpå skiftet mellan el och pellets.
Fattar ni?
Nu ställde jag termostaten på elpannan på 75 grader så att tempen i acktanen inte skulle sjunka och vips så hade jag första dygnet en förbrukning på 158 kw på värmen men med lite avdrag för att elpannan var kall nästa dag 112 kw och det var något varmare. Detta var dagarna 30/3-31/3 och nu har det ju blivt varmare shunten stänger på dagen nu ju typ. Mellan den 27/3 - 30/3 så brännde jag 1,6 säckar per dag vilket 120 kw. Nu börjar det likna något :)
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Låter bra det där. Om du kan få den där CTC 1100 pannan gratis, och den inte är för gammal eller i för dåligt skick, så skulle du kunna få ner kostnaderna en bra bit genom att du då inte kommer att behöva köra elpatronen annat än när du skall sota och aska ur - kring 2 - 4 timmar per vecka (avsvalningstid aska + arbetstid). PellX'n passar rakt in på en CTC 1100, så det kommer inte hellre bli något problem. Kom bara ihåg 50 % regeln: Är pannan 25 kW olja, 12,5 kW pellets respektive 40 kW olja ger 20 kW pellets :wink:

Varför inte högre avgaser? Bra fråga. Det kan bero på att man faktiskt har byggd pannan som en riktig kombi - och då förlängd rökgasvägarna så att den skall kunna nyttja andra fastbränslen än enbart koks. Namnet på pannan tyder på att det var ett företag som bedrev innovation innan det blev mode. Problemet jag ser är åldern. Nära 40 år. Pannor varar inte evigt hur gärna vi än vill.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Tror inte jag kan tjäna några stora pengar på att byta panna. När jag gjorde mätningarna var det helt klart kallare när jag eldade med pellets. Så för att få med exakt siffror så måste det nog bli en ny vinter.
Men pannan från 1972 det var 2 år innan volvos 240 såg dagens ljus.
Hade som sagt tängt att städa lite i pannrummet och monterat in en laddomat till tanken plus tankstyrning till brännaren och en motdragslucka och det vore nog lämpligt att byta panna då med men vi får se.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

... och sedan är det ju så att man en dag snubblar över just den rätta saken att stoppa in i pannrummet. Man kanske inte vinner så mycket i pellets på att byta panna om den man har, trots åldern, har såvitt bra effekt som den du har. Det kanske är läge att bida sin tid och få branschen att komma upp med nya godbitar och inte bara ihop plock av gamla grejor. En panna jag blev djupt besviken över, är Värmebaronens Pellmax. Inget nytt alls - annat än att man plockat i hop delar från olika andra pannor och fått en - hrm - "pelletspanna".

Det råd jag vill ge dig, är att bestämma ett år då du skall ta en grundlig genomgång av hela värmeanläggningen och ta in offerter på en helhetslösning där det ingår panna, tekniktank (eventuellt), intrimming av radiatorkrets(arna) och intrimning av skorstenen med insatsslang anpassad pannan samt styrsystem för det hela och en bekväm hanteringslösning för pelletsen. Skeppartagsmetoden gör att man får en massa halvdana lösningar som man aldrig blir riktigt nöjd med. Nu låter jag som Arga Snickaren - men det är även min personliga erfarenhet att krishantering och brandsläckning måste vara undantaget - inte rutinen. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lennon
Frö

Inlägg av Lennon »

@ bergatorparen

"En panna jag blev djupt besviken över, är Värmebaronens Pellmax. Inget nytt alls - annat än att man plockat i hop delar från olika andra pannor och fått en - hrm - "pelletspanna". "

Får jag fråga vilken pelletspanna skulle vara bättre än Pellmax från VB ?

Jag har siktat in mig på den mindre, Pellmax UB.

-Stor sotningslåda
-Sota rören framifrån, bara öppna en lucka.

Sedan har jag tänkt koppla den till en ackumulatortank som även klarar av att ta emot solvärme senare
Pannan ser ut på "pappret" att klara det mesta bra, har jag missat något?

Är ny här och söker efter ett bra alternativ att värma upp ett taskigt isolerad 50 tals hus. (Jo jag skall snart tilläggsisolera runt hela kåken)

Mvh

Lennon
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du får prova! Resultatet får vi om 4-5 år.
Efter att ha tjänat miljoner på att sälja oljepannor omdöpta till pelletspannor trodde man det skulle finnas kapital att utveckla något helt nytt hos VB.
Går det att använda en uppåtbrinnande brännare som Ariterm Bequem eller Ecotec Bioline 20 i Pellmax? Knappast. Tycker jag man ska ställa som krav för en panna att köras mot acktank. Vem vill vara oljepanneldare om man ändå betalar dyrt för en ny panna.

På samma sätt som Ulma får man en känsla av att pannan kommit till för att understödja försäljningen av den egna brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

@ Lennon

Det jag är besviken över, är att man bara helt sonika tar konvektorerna från Vedolux och parar ihop med en ny brännkammare. Min erfarenhet är att skall man ha en jämn, hög verkningsgrad i en panna, så är det bättre med många små än få och stora konvektionsrör. Pannan är inte dålig, men det är en Vedolux som anpassats för pellets. Först sålde man oljepannor som pelletspannor, nu har man "könsstympad" en Vedolux och säljer som pelletspanna. Pellets må vara ett träbränsle, men egenskaperna hos avgaserna skiljer sig från både olje- och vedavgaser på grund utav förbränningstekniken och att pellets är ett betydligt torrare bränsle än ved. Pellmax är ett kliv i rätt riktning, men det som ororar mig är de där grova konvektorerna som ser ut som avgasrör från en Scania V8. Där måste man ha turbulatorer och det att dra smutsiga turbulatorer ut ur konvektionsrör, är något jag är måttligt road av, då jag har 9 stk själv i min panna.

Det finns än så länge inte mycket att välja på när det gäller laddpannor för ackumulatorsystem, så Pellmax är måhända en utav de mer lättskötta av de få som finns. Det lär komma fler efterhand därför att folk kommer att vilja göra som du och skapa system där man kan haka på solvärme och kanske rentav luft/vattenpump efterhand.

De övriga laddpannor jag känner till är: Effecta Solid, EcoTec Mini Q, SWEBO Ellips, Ariterm Bionet+ 12 och Extuna PV 20 - om dessa är bättre eller inte, kan jag i nuläget inte svara på.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lennon
Frö

Inlägg av Lennon »

Ok
Tack för tipsen jag skall lägga till dina förslag till listan av pannor som kan kollas upp!
Jag är "allergisk" mot av allt opraktiskt när det gäller uppvärmning och uraskning. Min CTC 1100 har en liten oljeanpassad brännkammare som behöver askas ut varje vecka. Skitgöra när man sneglar på hur gott det vart att vara kopplad till fjärrvärme... Men energipriset är bättre med pellets och kan jag koppla på ev solvärme så värmer det gott även i själen.

Nu väger jag av om fjärrvärme, jordvärme eller ett bättre pelletsystem kan vara framtiden i husets uppvärmning.
Energipris Vs installationskostnader och drift.

Mvh

Lennon
CTC 1100, Pellx P21, Dåligt isolerat 50 talshus
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Nytt ämne på mitt panrum
Inkoppling av acktank! Ta vara på förluster i pannrum. mm
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12269
Skriv svar