räkna lite åt mig
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Kanske dags o ta en spegel o kolla ner i schaktet som går från brännarutrymmet till anslutningen för rökkanalen ? Det är lite knivigt att sota sen sitter spjället där också, kanske har lossat från armen och blockerar kanalen ?
Om man tänder en tändsticka o håller den vid öppningen till inspektionsgluggen så skall det vara bra drag där (min sticka slocknar iaf om jag kommer för nära), särskilt när brännaren går, annars stoppar röken någonstans så man får för lite undertryck i pannan.
Om man tänder en tändsticka o håller den vid öppningen till inspektionsgluggen så skall det vara bra drag där (min sticka slocknar iaf om jag kommer för nära), särskilt när brännaren går, annars stoppar röken någonstans så man får för lite undertryck i pannan.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
-
- Lärjunge!
Jodå spjället fungerar och sotas
tog mig hela förra säsongen och jobbiga tider innan jag blev medveten om att det behövde sotas där
oljebaffeln kör jag med dock en modifierad exploderad version där ett V gått åt pipan någon gång.
Lågfarten är bortkopplad, den lågeffekten brännaren slår över till är ett 'panikläge' eller vad man ska kalla det, istället för att slå av helt och hållet så går den på pissfart.
Drag har jag allt alltid haft gott om.
Jag har i alla fall sotat ordentligt idag och justerat till ~12kw, återstår att justera luften bara, det får jag göra mellan låtarna med en guitarhero session ikväll
så får vi se hur det tuffar på.
Det skulle kunna vara så, delvis, att den vertikala kanalen spjället sitter har hunnit sota igen ett par gånger förstås, efter jag inte har för vana att demontera dragbegränsaren och sota dör vid varje veckosotning..brukar istället rycka i spjällhandtaget ett par gånger var och varannan dag för att skaka ner det värsta..

Lågfarten är bortkopplad, den lågeffekten brännaren slår över till är ett 'panikläge' eller vad man ska kalla det, istället för att slå av helt och hållet så går den på pissfart.
Drag har jag allt alltid haft gott om.
Jag har i alla fall sotat ordentligt idag och justerat till ~12kw, återstår att justera luften bara, det får jag göra mellan låtarna med en guitarhero session ikväll

Det skulle kunna vara så, delvis, att den vertikala kanalen spjället sitter har hunnit sota igen ett par gånger förstås, efter jag inte har för vana att demontera dragbegränsaren och sota dör vid varje veckosotning..brukar istället rycka i spjällhandtaget ett par gånger var och varannan dag för att skaka ner det värsta..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
-
- Lärjunge!
Sen vad gäller andra åtgärder i huset så är jag med på det mesta som sägs. Isolering i sig är en flerstegsraket och speciellt som vi har 2-glas i halva huset och 3-glas från 90-talet i halva.
Väggarna är en smärre katastrof..treetex, plank och puts på halmmatta, thats it. I samband med att vi vill slå på träfasad börjar man fundera på att isolera utvändigt..det leder till att man funderar på hur man ska, OM, man ska fundera på en diffusionsspärr. Det leder till att man behövt göra om samtliga insidor på ytterväggarna..men då har vi ingen spärr uppåt..
Och vad gör man med och runt fönstrena i samband med fasadbyte..
Vinden är en kallvind med 2 isolerade rum i ändarna så där vill jag absolut inte isolera utan att göra andra saker samtidigt, t.ex. behöver taket läggas om de närmsta åren och då börjar man såklart fundera lite lätt på att isolera det utvändigt.
Osv osv osv..osv lite till
Obs jag gnäller inte, ville bara visa att jag också tänker på hur och vad man ska göra, på ett vad jag tror är sunt sätt.
Tack för alla era åsikter!
Väggarna är en smärre katastrof..treetex, plank och puts på halmmatta, thats it. I samband med att vi vill slå på träfasad börjar man fundera på att isolera utvändigt..det leder till att man funderar på hur man ska, OM, man ska fundera på en diffusionsspärr. Det leder till att man behövt göra om samtliga insidor på ytterväggarna..men då har vi ingen spärr uppåt..
Och vad gör man med och runt fönstrena i samband med fasadbyte..
Vinden är en kallvind med 2 isolerade rum i ändarna så där vill jag absolut inte isolera utan att göra andra saker samtidigt, t.ex. behöver taket läggas om de närmsta åren och då börjar man såklart fundera lite lätt på att isolera det utvändigt.
Osv osv osv..osv lite till

Obs jag gnäller inte, ville bara visa att jag också tänker på hur och vad man ska göra, på ett vad jag tror är sunt sätt.
Tack för alla era åsikter!

Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
-
- Lärjunge!
Jahopp då kan jag rapportera att några 12kw inte täcker mitt behov när det kryper neråt -10. Den går oavbrutet såklart men shunten står fullt öppen större delen av natten och morgonen, dvs huset är inte varmt nog.
Vred upp lite på känn för jag orkar inte mecka, ska ta det till helgen och försöka få den att gå på 13-14kw istället, tyvärr.
Vred upp lite på känn för jag orkar inte mecka, ska ta det till helgen och försöka få den att gå på 13-14kw istället, tyvärr.
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
Oj då... i mitt hus räcker 10kW fint till vid -18°C ute och 20°C inne och då har jag även full värme i källaren där mitt kontor, pojkens rum och badrummet är.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Finns det inga rum där du kan sänka värmen lite? Med tanke på den smörgåslistan av saker du radar upp längre upp på sidan över saker som måste göras, räknar jag med att införskaffande av en större panna är uteslutet? Kom bara ihåg att 15 kW är 265:ans övre gräns. Allt utöver det gör enbart Kari Kråkas arsle varmtDanne031 skrev:Jahopp då kan jag rapportera att några 12kw inte täcker mitt behov när det kryper neråt -10. Den går oavbrutet såklart men shunten står fullt öppen större delen av natten och morgonen, dvs huset är inte varmt nog.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Nja sänka tempen är det inte tal om..vi har 20 i sovrummet och samma i vardagsrummet trots en avstäng radiator där (3m fönster, rakt ovanpå pannrum). Ungarnas rum håller knappt 20..otätare fönster samt ena står på torpargrund.
I pannrummet är det 24-25 grader men det är lite svårt att sänka
Nä som sagt det är väl i mångt och mycket bara att inse hur risigt isolerad kåken är men det innebär ju samtidigt att det finns mycket att förbättra..varje förbättring känns bra i själen
Bara för skoj skull hur mycket kan man räkna med går till tappvatten för 2+3 sommarmånaderna? Minst en pall va? *kramar solpanelerna som tar bort liiite av det onda*
Sen värmer det också lite att läsa på löpsedlarna "de knäcks av elbolagen"
Ibland är internet bra..om inte annat så är det skönt att få skriva av sig ibland
Visst ligger man ibland och drömmer om ett passivhus med jordvärme...men här planerar vi att bo till pensionen
I pannrummet är det 24-25 grader men det är lite svårt att sänka

Nä som sagt det är väl i mångt och mycket bara att inse hur risigt isolerad kåken är men det innebär ju samtidigt att det finns mycket att förbättra..varje förbättring känns bra i själen

Bara för skoj skull hur mycket kan man räkna med går till tappvatten för 2+3 sommarmånaderna? Minst en pall va? *kramar solpanelerna som tar bort liiite av det onda*
Sen värmer det också lite att läsa på löpsedlarna "de knäcks av elbolagen"

Ibland är internet bra..om inte annat så är det skönt att få skriva av sig ibland

Visst ligger man ibland och drömmer om ett passivhus med jordvärme...men här planerar vi att bo till pensionen

Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Då är det bara till att kavla upp ärmarna då, och börja isolera
Hur bakvänd det än låter: Jag började i fel ända: Jag hade en gammal, uteldad tillika slutkörd 265:a Då är det lätt att falla för frestelsen att skaffa nytt. Visst. Det blev bättre, men inte så mycket bättre som om jag isolerat för pengarna, och sedan skaffat ny panna för besparningarna. Man blir tyvärr klok för sent i livet. När man blir riktigt klok, så har man blivit så gammal att hjärnan börjat vittra sönder - och då är man tillbaka på ruta ett. Moment 22.
Boende är, hur brutalt det än låter, konsumtion, så det är inget man kan räkna hem någonting på. Vad man än gör så blir det lika rätt/fel beroende på hur man betraktar det
Det viktiga är hur man upplever sitt boende. De senaste vintrarna har jag tyckt att varje ny pelletssäck varit tyngre än den förra. Jag har betalat som för ett lyxboende, trots att jag brutalt uttryckt bor i ett ruckel som borde rivas.
(eller renoveras för en avsevärt vackrare slant än jag kan skaka fram
)
Trivs man däremot med sitt boende, så är det otroligt vad man kan stå ut med.

Hur bakvänd det än låter: Jag började i fel ända: Jag hade en gammal, uteldad tillika slutkörd 265:a Då är det lätt att falla för frestelsen att skaffa nytt. Visst. Det blev bättre, men inte så mycket bättre som om jag isolerat för pengarna, och sedan skaffat ny panna för besparningarna. Man blir tyvärr klok för sent i livet. När man blir riktigt klok, så har man blivit så gammal att hjärnan börjat vittra sönder - och då är man tillbaka på ruta ett. Moment 22.
Boende är, hur brutalt det än låter, konsumtion, så det är inget man kan räkna hem någonting på. Vad man än gör så blir det lika rätt/fel beroende på hur man betraktar det

Det viktiga är hur man upplever sitt boende. De senaste vintrarna har jag tyckt att varje ny pelletssäck varit tyngre än den förra. Jag har betalat som för ett lyxboende, trots att jag brutalt uttryckt bor i ett ruckel som borde rivas.

(eller renoveras för en avsevärt vackrare slant än jag kan skaka fram

Trivs man däremot med sitt boende, så är det otroligt vad man kan stå ut med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne031, gälllande sommarförbrukningen: förra året gjorde vi av med 47 säckar mellan 30/5-19/9 för tappvatten, dvs 0,4 säckar per dag.
Senast redigerad av j_montana den fre 28 jan, 2011 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)