När strömmen går

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

stepside skrev:tanken har slagit mig med att ta 2st stora batterier och koppla pellets,cirkpump direkt på batterierna som i sin tur alltid är inkopplad till en ctek laddare,borde ju funka men hur bra är det igenteligen med knallgas å så i ett pannrum?? ett kraftigt gelbatteri typ optima hade kanske varit nå? synpunkter? ps;det finns lösning på att generator startar automatiskt vid strömavbrott och man koppla på nåt vis så man får ström till hela huset om man har en generator som orkar vill säga enligt min elbehörige kompis men känns over the top och kan säkert bli en massa strul med det å.
Om det är over the top eller inte, beror på hur ofta man har el avbrott, och hur långvariga de är, och dels beror det ju på hur de påverkar livskvalitet/boendekomfort/tekniska installationer. När de kapade strömmen till mig i somras, så var det inget val: Utan el, skulle jag inte haft vatten, inte förvaringsmöjlighet för mat och så vidare. Så då blev det el generator - som turlig nog var på rea eftersom ny modell var på väg in. 700 kronor lägre pris på en kraftfull generator som var billig redan i utgångspunkten. 3 700 kronor för en 2 kW generator med stor bränsletank - och som kan driva elektronik, hur mycket bättre än så kan det bli? :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

ok,det var länge du var utan ström? vart det inte dyrt med elverk,stod elleverantören för din bensin då lr?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, de skickade mig en chock räkning i fjol höst, som de senare inte ville låta mig dela upp - eftersom de alltså inte loggat mitt samtal. Det ena ledde till det andra, och 1:a juni vaknade jag till svart hus och en STOR röd lapp på dörren. Det hör med att jag betalade in räkningarna i tur och ordning - men inte så snabbt som Öresunds Kraft tyckte jag borde, så...

Summan av kardemumman: Trots avtalat 3 månaders betalningsperioder, så fakturerades jag för 5, men eftersom det kommit räkningar under tiden, så litade jag på att ÖK hade fakturerat det jag förbrukat - så inte. Jag slutbetalde efter 2 månader. Så sattes strömmen på igen. Sedan fik jag en ny 5 månaders faktura på 3 300 kronor - som jag betalde. Men för att inte bli stående utan el, så hamnade jag efter med bolånet - så nu tvingas jag sälja stöga. Imorgon kommer fastighetsmäklaren för att värdera rucklet - så får vi se vad för pris jag kan förvänta mig.

Och ja: Det blev svindyrt med bensin, så jag körde enbart under dagtid och lät generatorn vila när jag vilade. Tack och lov har man toleranta fina grannar. Jag fick även låna bensin när det tröt.

Öresunds Kraft fick sparken av mig så tänderna skallrade och svansen med triangelspetsen snurrade sig kring hornen på dem. Min nuvarande el leverantör fakturerar månatligt, är mycket precis med att lämna räkning så nu är åtminstone inte det något problem.

Jag har trevliga grannar, och en del goda minnen, men skall ändå inte vara ledsen för att sälja Villa Korsdrag. Jag har fixat ny värmeanläggning, och gjort en del reparationer på huskroppen under mina 9 år här, men pengarna räcker inte till, och inte orken och inte lusten. Så under 2011 kommer jag nog kanske att få annan adress - men Bergatorparen kommer jag nog alltid att vara oavsett :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Trist att det ska gå så.

Men att börja fibbla med UPS för ett par timmars behov är inte lika viktigt. Huset klarar ett antal timmar utan ström även vid svår kyla innan rören fryser, många timmar faktisk.

Alltså är en back-up på kanske 3 timmar bara dyrt men saknar egentlig värde.

Det som behövs är en el-generator, gärna diesel, till de längre avbrott som kan vara ett problem (tänk E-Off och stormen Gudrun) samt möjlighet att koppla in den på ett lagligt sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

fy i helvete! lider med dig. det är tufft för många nu,inget det är nån vidare debatt om på tv igenteligen-ingen bryr sig förens de själva står där. själv har jag sålt typ allt jag äger av värde för att köpa mat,blöjor,pellets,osv då jag inte fått en enda krona sedan 7sept och förväntas få i januari/februari,kul...försäkringskassa,behandlingstid. skojjigare kunde det varit men men man fåra vara glad att man får vara tacksam :lol:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Tufft som fan!
Ursäkta ordvalet!
Är ju själv sjukgiven pga cancer i lungan, men man känner mycket av det tappade in komst bort fallet.
Lycka till!
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

x
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tack.
De som uppfann "Arbetslinjen" borde skickas i gulag för att arbeta ihjäl sig i 30 minusgrader. Att lämna folk utan inkomst i 4 månader är kriminellt. Jag håller tummarna för att det skall ordna sig så du får pengar så snabbt som möjligt, stepside :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

BERGATORPARN skrev:Jag har ett två kW Einhell kraftverk med 16 liters bensintank. Går strömmen, så kan jag med försiktighet och genom att ta tiden till hjälp både köra pannan, laga mat, kyl och frys, belysning, datorer, TV och bredband rätt länge på en tank
Hur kopplar du in detta, har funderat på någon backup mod diesel aggregat tidigare.

Men har då endast haft funderingar att kunna koppla in det på pannan och dess kringutrustning.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

lugnt.man kan inte göra mer än man kan,skönt är att det finns människor som inte är helt byrokratiserade och kan förstå och faktiskt hjälpa en trots att de inte behöver-banken har faktiskt varit helt super. nånting positivt i sån här downdip är att man "vaknar upp" lär sig att leva billigt och tänka efter "behöver jag verkligen det här"osv och man vet precis vad lite större pengar ska gå till om/när de trillar in.man skäms lite över sig själv när man blickar tillbaka när allt funka...jaja det är ju inget tycka synd om forum alla har vi haft eller har det svårt thats life,förr åt de sina läderskor och bark gick ut i en snödriva å dog lämnade 13 barn efter sig :wink:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

skalman65 skrev: Hur kopplar du in detta, har funderat på någon backup mod diesel aggregat tidigare.

Men har då endast haft funderingar att kunna koppla in det på pannan och dess kringutrustning.
På värsta tänkbara sätt: Jag har en utomhuskontakt. Jag gjorde en kabel med hankontakt i båda ändar, och kopplade in Eihellen på så sätt. Jag stängde givetvis av huvudströmbrytaren för säkerhets skuld. När jag så eldade igång Einhellen, hade jag ström i alla kontakter - precis som vanligt - fastän inte så mycket som vanligt. En skola i att ekonomisera med elen :lol:

Annars finns det ju anordningar att köpa för att kunna växla mellan nödkraft och nätkraft. Det kostar kring 4000 kronor, men då får du en laglig och säker anslutning. Mitt sätt är vare sig det ena eller andra. Det fungerade, och maten höll sig frusen i frysboxen. African engineering, Bergatorp style. :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hehe, skön "lösning" ;)

Men, får du inte bara ström i den fasen uttaget sitter på?
Eller, det kanske var ett 3-fasuttag?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jo, man får enbart ström i den fasen uttaget sitter på - alltså L1, men om man behöver, så kan man då koppla ihop de tre faserna (tysk lösning) så att man får 1:3 230 V. Men eftersom L2 och L3 i (än så länge) mitt hus endast har tekniska ändamål som att driva el patronerna i pannan, och inte så värst mycket annat, så gick det skapligt ändå :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

En del av arbetslinjen. De 10% av de arbetslösa skall piskas hårt.
Men de vill nog inte prata om de 90% arbetslösa som är friska.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Pearley
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 00:15
Ort: Uppe på kullen

Inlägg av Pearley »

Ett tips bergtorparen, ang din reservkraft:
Om du bryter av efter inkommande huvudsäkringar med 1st trefas handske med L1, L2, L3, N och PE kan du lätt frånskilja ditt och elbolagets genom att dra isär handskarna och pluga in från ditt elverk in till trefashandsken till ditt hus, alltså efter dina huvudsäkringar så har du elbolagets ände hängande löst i en icke inkopplad handske. Frånskiljt och bra.
Vettigt att frånskilja nolla och jord för ev "jordfel" i ditt hus då du kan skicka din reservkraft bakåt till kraftbolagets "luftsnören" där någon stackars elektriker arbetar i tron om att det är spänningslöst. :shock:
Skriv svar