Hjälp med byte från ved till pellets.

Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

ok, ne alltså den verkar helt klart orka med, har inte justerat den alls än utan bara gasar i dags läget.. :lol:

De är som du säger hysteresen som är grejjen, går det att köpa andra chip med olika temp hysteres? ex ett som kanske är optimalt för ack?

Det är inte så att man åker på att byta något mer än bara chipet för den funktionen i detta fall med en brännare från -01 :oops:
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om du inte har nyaste tändelementet så blir det att bygga om.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... essor.html Tänk på att välja rätt processor.

Eller http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... 10cb6.html Finns med 12 grader och 20 grader hysterens. Finns säkert fler lev, men jag har bara sett 2 olika hysterenser.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Kollade på chipet nu i brännaren, och det står följande med en klisterlapp på det: PX21 V5.4.

Hur ser jag att det är det nyaste tändelementet? chipet måste vara bytt någon gång eftersom att brännaren är från -01, tänd elementet kanske också redan är bytt??
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

" Uppe på kullen" var ligger det? Shah- Fuladi? Bamian? :roll: :wink:

Mvh// Dave
Senast redigerad av Dave den ons 08 dec, 2010 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du läsa om våra och andras processer.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kolla bilderna på länkarna så ser du om du har nya tändelementet. Gamla typ hårfön/värmepistol ser mycket annorlunda ut. Tändelementet sitter inne i brännaren du får lossa de 4 insex till brännarröret. Eller kolla om du har triacmodul, så räcker det att ta av kåpan.. Jag har 2 blå "plast burkar" i min transformator och triacmodul.
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Ok, har inte tagit isär bränaren och kollat efter yändelementet men lyfte av kåpan och såg 2 blå plast grunkor! den ena va trafon och den andra såg jag ingen text på men det som ut som att monteringen av den var hemma snickrad/eftermonterad på mindre fackmannamässigt vis, antar att den är triac modulen och då har jag det nyaste tändelementet eller?

Vad är det rimligt att man ligger på för effekt på brännaren med min woddy 35kw ved panna?

För att kunna "justera" luft och bränsle mängd på brännaren går det år att kolla på lågan, måste man köra med luckan öppen om man inte har inspektionshål i stosen eller finns det något annat smidigt knep?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag skulle bli förvånad om det inte är det nya tändelementet. Tar man bort fallslangen ser man lite, men det blir nog för grovt.
Effekten har varit uppe i andra trådar. Jag har inte koll på det men ca 60% efter vad jag läst. Någon annan får ange mer exakt. Finns även uppgifter hur många gr/(10)min man skall ha för en viss effekt.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag körde testet med att väga upp i påse under drift och fick 500gr/10min.
Det skall motsvara 6x500gr=3kg/tim.Effekt 3x4,8kWh = 14,4kWh
Skall inte du ha din tempgivare i acctanken om du kör mot den
:roll: Har ingen sådan så där är jag vilse.
Här är principen.
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Okej, för ja tycker att det går åt pellets som bara den....
Blir att mäta upp mängden pellets nu någon dag.

Kör brännaren mot acktanken och givaren sitter i acktanken, har tre ställen att sätta den på, uppe, mitten och nere. Den sitter uppe, ca 30 cm från topp...
Brännaren startar på tok för ofta tycker jag, tempen i botten på tankarna hinner aldrig sjunka utan den kör igång brännaren å håller min 1500l hela tiden. Ska ev beställa det nyaste chipet med 20graders hysteres..
Hade tagit ur 3st av 6 turbulatorer för att se vad rökgastempen hamnade på, med hälften i landar ja på ca 155grader och med alla i ca 120-130grader, räcker det med det sistnämda? har även en Tigex motdragslucka..
Effecta woddy 35kw vedpanna -2005.
Pellx 20kw -2001. Veckoförråd MAFA 300L.
2st acktankar på tot 1500L. Tigex25.
Hus 1.5 plan + källare ca 100m2 boyta
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Rökgastemperaturen bestämmer lite på hur hög skorsten du har samt storlek på pipan.Det sägs att ca 60 grader en meter ner från toppen,skall hålla kondens borta.Dragbegränsaren hjälper också till med detta.
Jag tycker du skall uppgradera med ny processor,så du får bättre gång på brännaren.Du kör väl inte fortfarande med IE98 i datorn :wink:
Pelletseldare sen -00
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Japp, får bli en mätning i pipan för att vara säker.
Något bra tips på termometer eller liknande som kan användas till detta ändamål eller ska jag höra med den lokala sotaren?

Haha nee fan kör win 3.11 i pc´n fortfarande :wink:

Hade precis ett driftstopp i brännaren och öppnade luckan, hittade en hel del oförbrännd pellets i botten på pannan samt den senaste startdosen i brännarröret.... :?: :?:

Har samtidigt gått åt närmre 100kg pellets på 2 dygn och det har inte varit särskillt kallt, typ -5grader i snitt kanske..

Har bara ved erfarenhet, så nu min dumma fråga- är detta normalt???
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Frugans digitala ugnstermometer duger fint..... 8)

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur länge klarar du dig efter ett stopp? Kanske ha den avstängd under dagen exempelvis. Tidur funkar dåligt, den kan ju stänga av mitt i en cykel.
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

aa precis, något liknande skulle funka. Har sett en lösning med en liten styrning som hette millenium II eller nått som startade och stängde av brännaren beroende på tempen i tanken, den hade i sin tur en tempgivare uppe och en nere i tanken..

Undrar vad det är för typ av givare som jag har till brännaren som talar om tempen, om man visste vad den rör sig i för område kan man knåpa ihop nått eget som man kopplar till brännaren för start och stopp, det borde vara en pt1000 givare.. någon som vet detta? :?:
Skriv svar