Pelletspris och kvalité
Idag slås väl nästan rekordet i oseriös marknadsföring av pellets.
http://www.blocket.se/kronoberg/PASSA_P ... ?ca=10&w=3
"Högre energivärde". Rent struntsnack. Är väl gjorda av samma material som 8mm pellets.
"Spara 2 säckar per pall". Helt löjligt att påstå något sådant.
"Denna pellets funkar i alla brännare stora som små".
Vissa brännare och matningsskruvar går bättre med vanlig 8mm pellets.
Man får ställa om brännaren om man ska köra 6mm pellets vilket för många blir en extra kostnad.
"Sambeställ gärna med grannar och vänner för att spara vår miljö". Knappast miljövänligt att frakta norrländsk pellets 100 mil till Pellets Jerusalem (Småland) där det verkar finnas hur bra pelletspriser som helst hos de mindre tillverkarna.
Vore väl rimligare om www.kophult.se skaffade hem lite billig polsk pellets?[/img]
http://www.blocket.se/kronoberg/PASSA_P ... ?ca=10&w=3
"Högre energivärde". Rent struntsnack. Är väl gjorda av samma material som 8mm pellets.
"Spara 2 säckar per pall". Helt löjligt att påstå något sådant.
"Denna pellets funkar i alla brännare stora som små".
Vissa brännare och matningsskruvar går bättre med vanlig 8mm pellets.
Man får ställa om brännaren om man ska köra 6mm pellets vilket för många blir en extra kostnad.
"Sambeställ gärna med grannar och vänner för att spara vår miljö". Knappast miljövänligt att frakta norrländsk pellets 100 mil till Pellets Jerusalem (Småland) där det verkar finnas hur bra pelletspriser som helst hos de mindre tillverkarna.
Vore väl rimligare om www.kophult.se skaffade hem lite billig polsk pellets?[/img]
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
När man sedan läser texten, så finns inte gratis med - annat än att man skall maila för info. Spara 2 säckar per pall? Nu vill det till att de skärper sig - annars är det upp till bevis
Här är all möjlig anledning att höja ett varnande pekfinger
Detta är gammal Stein Erik Hagen taktik: När han grundade RIMI kedjan i Norge, körde han extremt lågpris tills att sista konkurrenten spikade igen dörren och gick hem, då trissade han upp priserna. Här är det tydligen så att BioNorr har flera postar på sin agenda: Man vill ta marknadsandelar i söder. Man vill skapa en alternativ marknad för 6 mm pellets och möjligen kan det förhålla sig så att de sitter inne med överskottslager av pellets som de behöver sätta sprätt på. Hittills är det mitt intryck att 6 mm pelletsen inte varit lika så vanlig här i söder som den är och har varit i norr. Tror dock jag håller mig till 8 mm, för det vet jag fungerar

Här är all möjlig anledning att höja ett varnande pekfinger

Detta är gammal Stein Erik Hagen taktik: När han grundade RIMI kedjan i Norge, körde han extremt lågpris tills att sista konkurrenten spikade igen dörren och gick hem, då trissade han upp priserna. Här är det tydligen så att BioNorr har flera postar på sin agenda: Man vill ta marknadsandelar i söder. Man vill skapa en alternativ marknad för 6 mm pellets och möjligen kan det förhålla sig så att de sitter inne med överskottslager av pellets som de behöver sätta sprätt på. Hittills är det mitt intryck att 6 mm pelletsen inte varit lika så vanlig här i söder som den är och har varit i norr. Tror dock jag håller mig till 8 mm, för det vet jag fungerar

Senast redigerad av bergatorparen den fre 08 okt, 2010 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Oseriös eller inte.... han (annonsören) anger bara det värde som SCA BioNorr anger på sin hemsida. Dvs min 4,9 kWh/kg för 6mm pellets och eftersom de (SCA) anger min 4,8 kWh/kg för 8mm pellets så blir det ju högre energivärde för 6mm pelletsen.
Men det finns inget pris i annonsen, det tycker jag är dåligt.
Och för att få information om vad som är gratis så skall man mejla..... låter som ett sätt att få tag på mejladress till eventuella kunder.
Men det finns inget pris i annonsen, det tycker jag är dåligt.
Och för att få information om vad som är gratis så skall man mejla..... låter som ett sätt att få tag på mejladress till eventuella kunder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här finns test som energimyndigheten gjorde på pelletskvalite dec -09
http://www.skekraft.se/Privat/Pelletsv% ... tstest.pdf
Solett låg på 5.0 kWh/kg
MBAB låg på 4.88 men nu har ju den fabriken brunnit upp så det finns bara 3000 ton i lagret kvar..
Hmm vart har du bergatorparen fått i från att 6 mm är vanligast i norr?
MBAB har haft 6 mm tidigare men inte nu vad jag vet..
http://www.skekraft.se/Privat/Pelletsv% ... tstest.pdf
Solett låg på 5.0 kWh/kg

MBAB låg på 4.88 men nu har ju den fabriken brunnit upp så det finns bara 3000 ton i lagret kvar..
Hmm vart har du bergatorparen fått i från att 6 mm är vanligast i norr?
MBAB har haft 6 mm tidigare men inte nu vad jag vet..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har det ifrån de olika återförsäljarna att 6 mm är vanligast i norr. Jag har alltid kollat priser och sett hur det förhåller sig med pris och geografi. Det var då jag märkte mig att de flesta företag kör hårt med 6 mm pellets på marknaden i norr, medan här i söder verkar de köra med 8 mm. Jag har förvånats över det, men tänkt att det väl finns skäl till det.
Telge Energi praktiserar detta, SCA' såterförsäljare i Västerbotten har huvudsakligen 6 mm, även om somliga även kan erbjuda 8 mm. Så där har du två källor, André, och det finns flera
Telge Energi praktiserar detta, SCA' såterförsäljare i Västerbotten har huvudsakligen 6 mm, även om somliga även kan erbjuda 8 mm. Så där har du två källor, André, och det finns flera

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men ingen i västerbotten kan väl vara så dum man köper av t.ex Telge då dessa är flera hundra dyrare/ton än solett
Brukar tvärkolla då dom skickar deras "fantastiska" erbjudanden å skratta lite lätt, Skulle man tvingas köpa av dom till de priset bytte jag till bergvärme direkt..

Brukar tvärkolla då dom skickar deras "fantastiska" erbjudanden å skratta lite lätt, Skulle man tvingas köpa av dom till de priset bytte jag till bergvärme direkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Västerbotten valde jag enbart därför att det ligger mitt i nordligaste Sverige. Jag skall hålla med dig om att Telge inte är billiga - och det beror väl på att de köper in från andra leverantörer, eftersom de inte har egen produktion.
Bergvärme är en bra lösning om du har ett större hus, men är huset litet, kommer du aldrig att nå break even förrän det är dags att byta pump. Kanske något av skälet till att många fortfarande eldar pellets.
Bergvärme är en bra lösning om du har ett större hus, men är huset litet, kommer du aldrig att nå break even förrän det är dags att byta pump. Kanske något av skälet till att många fortfarande eldar pellets.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att köra in 6mm kan vara ett sätt att låsa kunderna.
Den enda 6mm pellets jag sett är den från Bionorr.
Tror inte det finns någon tillverkare av 6mm söder om dalälven.
Någon allmän prisdumpning av 6mm Bionorr är det då inte fråga om.
Här säljer Mellansvenska Logistiktransporter bionorrs 6mm pellets till 2.499:-/pall + frakt.
Skulle tro att Bionorr har en gammal anläggning för 6mm som man vill köra tills den rasar innan man byter maskiner till 8mm.
Den enda pellets som Byggmax lyckades fylla sina lager med när det var pelletskris i vintras var just 6mm Bionorr. Tror därför att efterfrågan på 6 mm inte är så stor.
Den enda 6mm pellets jag sett är den från Bionorr.
Tror inte det finns någon tillverkare av 6mm söder om dalälven.
Någon allmän prisdumpning av 6mm Bionorr är det då inte fråga om.
Här säljer Mellansvenska Logistiktransporter bionorrs 6mm pellets till 2.499:-/pall + frakt.
Skulle tro att Bionorr har en gammal anläggning för 6mm som man vill köra tills den rasar innan man byter maskiner till 8mm.
Den enda pellets som Byggmax lyckades fylla sina lager med när det var pelletskris i vintras var just 6mm Bionorr. Tror därför att efterfrågan på 6 mm inte är så stor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bara källaren o garaget blir fixat har man 275 m2 att värma o med el för ca 50 öre/kWh från vindkraftsandelarna borde det bli lönsamt ganska fort för min delbergatorparen skrev:
Bergvärme är en bra lösning om du har ett större hus

Men först må man ju bränna upp dom 8,5 ton som finns i förrådet vilka tar längre tid nu då man måste bränna 12000 kWh el från vindkraften oxå, Blir bara pellets ca 4 mån/år nu