Åh, äntligen bosatt i pannrummet igen! ;)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets:

Nej jag har inte ändrat något med turbulatorerna - dvs jag har alla tre i.

Men rent tekniskt, vad kan orsaken vara till att den larmar "övertryck" pga att alla turb. sitter i? Försöker bara förstå hur det funkar? :)

Det som ÄR ändrat sedan innan är: Nytt innerrör + gavel. Dessutom en grej till faktiskt men det vet jag inte om det har någon betydelse?

Det sitter ju en sådan där "filt" (eller vad det är för material?) -packning runt hålet i brännaren där man särar innerrör från ytterrör. Den var i princip helt borta tidigare men nu satte vi på en ny.

Kan det vara så att det tidigare då kommit in mer luft pga det och nu när vi satt på en sådan packning så har förutsättningarna ändrats så att vi kanske måste ändra på något annat - t ex turbulatorerna etc?

Ha ha undrar om någon fattar mitt amatör-svammel? :D

Nä alltså detta gör mig knäpp! Har precis varit nere och startat om den igen. Öppnade och rensade rostret även om det inte behövdes.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

Sorry, missade att du hade övertryckslarm, mina förslag om fotomotstånd och matning var lite utanför målet...

Övertryck innebär väl i princip att fläkten inte klarar att trycka ut luften genom pannan och upp till skorstenen tillräckligt bra, som att blåsa i ett sugrör och hålla tummen över hålet i andra ändan.

En ny tätare packning kan absolut orsaka övertrycket då ingen luft kan smita ut den vägen längre.

Att plocka ut en av turbolatorerna är ju ett bra test i nuläget. Rökgastemperaturen kommer att öka och kråkorna kommer att bli lite gladare men det kan det vara värt att slippa sitta eldvakt hela vintern???
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Skulle inte packningen anpassas lite efter den nya gaveln? Tror att om så var fallet det följde med en instruktion om detta...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Abbe:

Jo, fast när jag pratar om ny packning så menar jag nog inte den du menar?

Du menar den där vita frigolit-liknande? Där måste man göra ett hål eftersom den nya gaveln har ett ganska stort runt hål för luftgenomströmning. Det har röris fixat (Jag kollade noga att han gjorde det och han höll faktiskt på att "glömma!) :(

Jag menar i stället en sån där grå filt/tyg-liknande smal packning som man ser när man dragit ur ytterröret från inneröret.

För övrigt kom jag precis hem från jobb och min vana trogen gick jag ner i pannrummet och tittade. Fick då se att pannan varit igång en liten stund och rökgastemperaturen var uppe i ca 130 grader men lampan för "låga" blinkade vilket jag tolkar som att den precis har fått starta om. Tog en liten stund så var det fast sken på låga igen och den går som vanligt.

Alltså hade det precis inträffat ett stopp - synd att jag inte kom hem lite tidigare så jag kunde se exakt hur den uppförde sig.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Ta ut en turbulator då?

Inlägg av Pellabella »

Funderar på att testa med att ta ut en turbulator? Spelar det någon roll vilken man tar och kan det ha någon negativ konsekvens? Jag menar - det är väl meningen att de ska sitta där eller? :?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Om den startar om själv utan din åtgärd så är det inte övertryck som orsakat stoppet.
Larmet "övertryck i brännkammare" kan endast komma under uppstart.

Däremot om matningen minskat drastiskt eller uteblivit under drift så startar den om själv.

Din beskrivning tidigare i tråden tyder på att även matningen haltar lite.

Alltså:
Min teori är att matningen är kass av någon anledning.
Vid bytet av brännarrör kanske matarslangen kommit i ett olämpligt läge.
Kolla så att inte pellets stockar sig i slangen för att sedan lossna och ge en "överdos" plötsligt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Rayyan:

Med "matarslang" - menar du då den genomskinliga slangen som går från skruven ner till brännaren? För i så fall finns inget fel där. Den är nästan rak - inga konstiga böjar på den så att det skulle fastna något där. Den är inte heller så värst lång och man har god koll på pelletsen när de går igenom där.

Du skriver: "
Om den startar om själv utan din åtgärd så är det inte övertryck som orsakat stoppet.
Larmet "övertryck i brännkammare" kan endast komma under uppstart. "

Ja jag vet inte, jag har kanske både problem med övertryck så att den stannar vid uppstart men även kass matning så att den ibland stannar pga för lite pellets och ibland pga övertryck. :(

Dock måste jag påpeka att varje gång jag kommit ner och upptäckt larm på brännaren så har det varit "övertryck i brännkammare". Kan man egentligen lita på att de där larmen visar rätt problem??
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Dra igång lite vv så brännaren startar och kolla hur den beter sig..
1.Kolla matningen
2.känn på fallröret

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Pellabella skrev:Rayyan:

Med "matarslang" - menar du då den genomskinliga slangen som går från skruven ner till brännaren? För i så fall finns inget fel där. Den är nästan rak - inga konstiga böjar på den så att det skulle fastna något där. Den är inte heller så värst lång och man har god koll på pelletsen när de går igenom där.

Ja jag vet inte, jag har kanske både problem med övertryck så att den stannar vid uppstart men även kass matning så att den ibland stannar pga för lite pellets och ibland pga övertryck. :(

Dock måste jag påpeka att varje gång jag kommit ner och upptäckt larm på brännaren så har det varit "övertryck i brännkammare". Kan man egentligen lita på att de där larmen visar rätt problem??
Det tycks vara fläktens strömförbrukning som triggar larmet "övertryck"
I så fall är det att strömförbrukningen till fläkten minskat till under inställd parameternivå (hårdkodat i programmet)
Om man slår stopp i spjäll och/eller tilluft så kommer fläkten att dra noll A.

Konklusion av larmet övertryck:

1- Fläkten transporterar för lite luft = går för lätt med för liten strömförbrukning.
2- Jättedammiga vingar reducerar kapaciteten = fläkten går för lätt.
3- Stopp i insug eller utblås begränsar lufttransporten = fläkten går för lätt.
4- Då den enda skillnaden från förra eldningssäsongen är att du låtit byta brännarrör så är troligtvis en miss någonstans i mekningen.

Sök för att finna felet som gör att fläkten inte kan transportera luft.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Ta ut en turbulator då?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pellabella skrev:Funderar på att testa med att ta ut en turbulator? Spelar det någon roll vilken man tar och kan det ha någon negativ konsekvens? Jag menar - det är väl meningen att de ska sitta där eller? :?
Har du testat?

Jag har tomt i mittenröret, men vet inte om det har någon inverkan egentligen.

Visst är det väl teoretiskt optimalt att ha alla tre i, men det fungerar ju uppenbarligen inte hos oss. Och jag ligger ändå på gränsen till för låga rökgaser för att undvika kondens i toppen av skorstenen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pellabella
Entusiast!

Re: Ta ut en turbulator då?

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev:
Pellabella skrev:Funderar på att testa med att ta ut en turbulator? Spelar det någon roll vilken man tar och kan det ha någon negativ konsekvens? Jag menar - det är väl meningen att de ska sitta där eller? :?
Har du testat?

Jag har tomt i mittenröret, men vet inte om det har någon inverkan egentligen.
Ja jag har testat nu! :) Tog ut den mittersta turbulatorn och nu har brännaren gått utan avbrott över två nätter! :thumright:

Dock blev ju rökgastemperaturen högre så jag funderar prova med en annan turbulator som jag har extra och såga av en bit på den så den blir kortare - ska prova mig fram. :idea:

Kan detta med borttagen eller kortare turbulator verkligen spela så stor roll för driften? Ja, fast egentligen skiter jag i hur det funkar ..... bara det FUNKAR! :lol:

Å andra sidan är det ju kul att begripa sig på "mackapären" så har någon en bra förklaring så.......
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

fortsättn (och avslut hoppas jag) :) .....

Tyckte att rökgastemperaturen var lite hög sedan jag tagit ut en av turbulatorerna så jag testade att såga av den ene en bit.

Temperaturen blev bättre och brännaren går faktiskt jättebra nu - stannar inte längre! :D

:idea: En sak jag såg att jag glömt berätta var att jag kom på ett fel till men jag vet inte om det har haft någon betydelse?

Jag har en sån där dragbegränsare eller vad det heter - det är väl VB:s egen, "Wipex".

Jag har under dessa åren vi haft pannan aldrig begripit mig på den eftersom den inte gick att ställa in så bra. Hur man än skruvade på ratten i mitten så förblev den liksom väldigt öppen, möjligen kunde man ibland få den att ändra sig.

Jag har frågat "röris" om detta men han bara svamlade något om att den justerar sig själv efter draget.

Nåväl, nu när jag höll på och felsöka så skruvade jag av grunkan och såg då på baksidan att den där tyngden skulle gå i ett spår på en metallpinne MEN det gjorde den inte! Tyngden gick alltså inte att justera. Så jag skruvade loss smådelarna och fick det sedan rätt.

Nu funkar det att röra tyngden fram å tillbaka och luckan hamnar i olika lägen.

Fråga ang. detta: När brännaren INTE är igång - ska då luckan vara helt stängd? Hur är det meningen att man ska justera?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kul att det löste sig..

Motdragsluckan kan röra på sig även när brännaren är avstängd, beroende på vädersituationen (vinden) ute.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
horenius
Frö

Inlägg av horenius »

Rayyan skrev:
Pellabella skrev:Rayyan:

Det tycks vara fläktens strömförbrukning som triggar larmet "övertryck"
I så fall är det att strömförbrukningen till fläkten minskat till under inställd parameternivå (hårdkodat i programmet)
Om man slår stopp i spjäll och/eller tilluft så kommer fläkten att dra noll A.

Konklusion av larmet övertryck:

1- Fläkten transporterar för lite luft = går för lätt med för liten strömförbrukning.
2- Jättedammiga vingar reducerar kapaciteten = fläkten går för lätt.
3- Stopp i insug eller utblås begränsar lufttransporten = fläkten går för lätt.
4- Då den enda skillnaden från förra eldningssäsongen är att du låtit byta brännarrör så är troligtvis en miss någonstans i mekningen.

Sök för att finna felet som gör att fläkten inte kan transportera luft.
Detta stämmer inte riktigt. Larmet triggas då strömmen ökar. En fläkt som inte får någon luft går lättare dvs strömmen sjunker (håll för röret på en dammsugare). Men en fläkt som inte blir av med luften (ut genom pannan) måste jobba i mottryck vilket resulterar i att strömmen ökar. I mitt fall så installerade jag brännaren november 04 och i våras började larmet komma, har ökat mer och mer. Blåste rent fläkten där det satt tjocka lager med vitt damm på vingarna. Har nu gått i 3 veckor. Kan mängden damm göra så att fläkten blir tyngre och den behöver mer ström? (Lite långsökt men nu fungerar den)
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Inte *så* långsökt. I manualen nämns att rengöra brännaren från finfraktioner två ggr per säsong...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar