Ved Profilen skrev:Blev helt andra flöden när mätaren vart flyttad. Det går inte att mäta där mätaren satt förut det kan jag hjärteligen erkänna..
Ok, då var det kanske därför vi inte fick siffrorna att gå ihop?
Ved Profilen skrev:
Man måste alltså veta flödet för att kunna beräkna eller uppskatta husets energi förbrukning.
och efter över 80 inlägg i denna tråd så vet vi fortfarande inte dem
Ved Profilen skrev:Tittar man på min loggning just nu så ser jag att jag har fortfarande luft i systemet då bottentempen ökar före mitten tempen i acktankarna
Snart dags att svara på nästa fråga? Hur kan luften göra att bottentemp ökar före mitten?
Nu kommer många frågor att komma på sin rätta plats Iaf i denna tråd.
Jag vet att mina mätare visar exakta värden dessa är kalibrerade. Det är första problemet som skapat viss kaos i denna tråd. Jag litar alltså själv på mina mätare. Jag vet att dom inte visar fel..
Efter vissa funderingar och tänkanden funderade jag också på varför flödesmätaren visade 70 L / h. Men flödesmätaren visade rätt som jag skrev. 70 L /h . Därför har jag inte yttrat mig på forumet på ett tag innan jag har rett ut varför mätaren visade så låga flöden. Nu vet jag problemet.
Jag har en till flödesmätare som sitter på returen mellan pannan och laddomaten som mätte pannans effekt, denna mätare har jag tagit bort vid sista rörisvändan, den strypte flödet så mycket att mätaren vid tankarna mätte fel flöde, den bromsade flödet från laddomaten och radiator returen från tankarna så att vist flöde gick bakåt ett sk övertryck kan man säga. Denna mätare visar då fel får alltstå ett bromsat flöde. Dessutom kommer returflödet från mitt radiatorsystemet in mellan bägge flödesmätarna och laddomaten också som försämrar detta ännu mera. Man kan jämföra med att mätaren har mätt flödet bara genom en tank. Tro fan att ved Profilen tror på mätaren.
Vid eldningen idag hadda jag ett laddnings flöde på 230 L/h på läge 2 på laddningspumpen. Läge 3 310L/h. När det var som bäst vad hände då??
Då rasade flödena till 140L/h jag tänker inte skriva om dessa konstiga varelselser igen. Jag hoppas att ni förstår att allting kan inte fungera i ett vedeldat acksystem 2 dagar efter man tappat ur systemet!
Jag kommer inte att skriva något mera om detta nu innan jag vet att allting hos mig fungerar.
Hoppas att ni som följer tråden kan ha förståelse att flöden inte är så enkla i bland. Även fast man jobbar med saker och ting kan det bli fel.
Alla mina tester gör jag i första hand för min egen del. Som jag sedan delar med mig till er andra som har problem med acktankar som laddas ut för fort efter eldning. Allting bottnar i för höga flöden samt fel justerad shunt automatik.... I vissa fall kan även acktankarna vara felkopplade.....
I sämsta fall har man ingen shunt automatik alls ..
Ja, nu är ju flödena mer rimliga, men jag tycker det är konstigt att flödesmätaren skulle strypa så mycket och att det ändå fungerade.
Att flödet går upp och ner tycker jag inte är något konstigt, det känner jag igen från min laddomat. Brännaren ger bara ca12kW och laddningen sker stötvis ett par minuter och sedan lååång paus. Flödet variarar alltså mellan noll och mycket. Antar att det har att göra med att termostaten har en returfjäder som påverkas av flöddet eller att tempen i termostaten stiger något när den öppnar.
Ved Profilen skrev:Kanske jag skall sätta en givare i pannrummet och visa min pannrums temperatur. Mina acktankar är isolerade med 120 mm.
Pur isolering. Tankarna är även runda. Bilden som hör ihop med min loggning är baxis egen. Åter kommer när jag har flyttat flödesmätaren till rätt ställe.
Ved Profilen..
Då tycker jag även att du tar till mätning på ventilationsflödet, tilluftstemp och frånluftstem, samt luftflöde, annars kan just du låta bli tycker jag.
Ved Profilen skrev:Det är jag som har tängt lite fel här. Dessa flöden stämmer inte jag måste flytta mätaren så att jag får med mig returen. Jag åter kommer när jag har flyttat den. det blir lite jobb med att tömma tanken,men det är ju ett måste. Rätt skall ju vara rätt..
Ved Profilen.
Jo, rätt skall ju vara rätt. Skriver du innan du tänker? Skall jag bli elak mot dig som jag upplever att du är mot mig? Som det är just nu, hittills av det det jag läst av dina inlägg så verkar du vara ute och cykla jäkligt mycket!
Hoppas på lite mera ödmjukhet, även mot skriv och tänkfel.
Ved Profilen skrev:Undrar bara hur André har fått i hop det här ! Det måste vara bättre med två shunt grupper. En för golvvärme och en för radiator krets ?
Ved Profilen..
Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att kommentera. Min golvvärmekrets på 30m2 med separat styrning funkar perfekt. Den är en krets i radiatorkretsen som också är shuntstyrd.
Ved Profilen skrev:Undrar bara hur André har fått i hop det här ! Det måste vara bättre med två shunt grupper. En för golvvärme och en för radiator krets ?
Ved Profilen..
Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att kommentera. Min golvvärmekrets på 30m2 med separat styrning funkar perfekt. Den är en krets i radiatorkretsen som också är shuntstyrd.
Som vedprofilen skriver har du väl då två shuntgrupper, en som reglerar radiatorerna och en för golv-värmen med rumsgivare brukar det vara.
Ved Profilen skrev:Undrar bara hur André har fått i hop det här ! Det måste vara bättre med två shunt grupper. En för golvvärme och en för radiator krets ?
Ved Profilen..
Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att kommentera. Min golvvärmekrets på 30m2 med separat styrning funkar perfekt. Den är en krets i radiatorkretsen som också är shuntstyrd.
Som vedprofilen skriver har du väl då två shuntgrupper, en som reglerar radiatorerna och en för golv-värmen med rumsgivare brukar det vara.
Jag ska shunta ut samma temp till både radiatorerna o golvvärmen då det ändå blir golvvärme över allt men ska behålla radiatorerna då jag inte tror dom skadar mitt tänkta lågtempsystem, Blir ju mer lågtempererat än vanlig golvvärme...
Varför ska man shunta ut varmare till radiatorerna om det inte behövs??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har golvvärme i ett duch utrymmet. Då kopplade jag in golvvärmeslingan på fram resp returen före radiatorn i samma utrymme och samma system. Utan någon som helst automatik, fungerar perfekt.
Stänger jag termostaten till radiatorn går allt flöde ned i golvvärmeslingan, öppnar jag radiator termostaten fördelar jag flödet genom bägge. Jag tyckte iaf att det var fullt i f..n.
Varför shunta ut mera värme till radiatorena som inte behövs !!
Det är precis det jag förespråkat hela tiden....
Jo, det är så sant, men har du inte golvvärme i hela huset och måste reglera temperaturen, så måste du väl lösa det med shuntgrupp samt rumsgivare för att undvika för höga temperaturdiffar, mellan rummen om du har en öppnare planlösning. Som exempel mellan vardagsrum och kök och hall.
I köket och hallen har du golvärme och i vardagsrummet och resterande har du radiatorer.
Som André har det fårstår jag att man vill ha en jämnare fast lägre temp på radiatorerna och ändå utnyttja dessa. Om man har det i alla rum.
leifa.k skrev:
Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att kommentera. Min golvvärmekrets på 30m2 med separat styrning funkar perfekt. Den är en krets i radiatorkretsen som också är shuntstyrd.
Som vedprofilen skriver har du väl då två shuntgrupper, en som reglerar radiatorerna och en för golv-värmen med rumsgivare brukar det vara.
Jag ska shunta ut samma temp till både radiatorerna o golvvärmen då det ändå blir golvvärme över allt men ska behålla radiatorerna då jag inte tror dom skadar mitt tänkta lågtempsystem, Blir ju mer lågtempererat än vanlig golvvärme...
Varför ska man shunta ut varmare till radiatorerna om det inte behövs??
Golvvärme + radiatorer överallt och du har skapat ett system som slukar energi. Fler förbrukare går hand i hand med högre energiförbrukning. Mycket bättre att ha ett injusterat system.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil skrev:Håller inte mer er som förespråkar högtempdiff på raddkrets. Kör man med liten diff så använder man radiatorerna effektivast. Detta med lågt flöde såklart. Har man då innegivare så får man låg temp på framledning = låg temp på retur. Nu 0grader ute så har jag 36grader framL och 33 retur 22,5 inne.
Hmmm en kompis har strypt sitt system så han har en diff på 8° när det är 0° ute o då är returen 25° med innetemp på 22°..
Tycker det måste gör mycket att ha hela tanken på 25° istället för 33° då man måste elda, För hans del gör det att han krämar ut 28 kWh mer än om han haft 33° retur med sina 3 m3...
Det gör att han klarar 9,5 tim längre mellan eldningarna då det är 0° ute..
Är det verkligen så enkelt? Har vi större tempdiff så krävs högre tilloppstemp. Då tappar tanken temp snabbare? eller?Flöde?
Kan din kompis använda 25grader så kan han väl sänka tanken till det ändå , även om han hade haft liten temp diff?
Utveckla detta (inte bra du Andre)
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil skrev:Håller inte mer er som förespråkar högtempdiff på raddkrets. Kör man med liten diff så använder man radiatorerna effektivast. Detta med lågt flöde såklart. Har man då innegivare så får man låg temp på framledning = låg temp på retur. Nu 0grader ute så har jag 36grader framL och 33 retur 22,5 inne.
Hmmm en kompis har strypt sitt system så han har en diff på 8° när det är 0° ute o då är returen 25° med innetemp på 22°..
Tycker det måste gör mycket att ha hela tanken på 25° istället för 33° då man måste elda, För hans del gör det att han krämar ut 28 kWh mer än om han haft 33° retur med sina 3 m3...
Det gör att han klarar 9,5 tim längre mellan eldningarna då det är 0° ute..
Är det verkligen så enkelt? Har vi större tempdiff så krävs högre tilloppstemp. Då tappar tanken temp snabbare? eller?Flöde?
Kan din kompis använda 25grader så kan han väl sänka tanken till det ändå , även om han hade haft liten temp diff?
Utveckla detta (inte bra du Andre)
Varför skulle det behövas högre tilllopstemp för att man har lägre temp på retur?
Jag har en temp diff på 3 grader mellan fram och retur. Kan inte få större temp diff när det är som nu -4 grader ute.. Kan det bero på ett rätt injusterat system med låga flöden ?? Har 22 grader inne. Eldade i går behöver inte elda i dag / kväll ...
André skrev:
Hmmm en kompis har strypt sitt system så han har en diff på 8° när det är 0° ute o då är returen 25° med innetemp på 22°..
Tycker det måste gör mycket att ha hela tanken på 25° istället för 33° då man måste elda, För hans del gör det att han krämar ut 28 kWh mer än om han haft 33° retur med sina 3 m3...
Det gör att han klarar 9,5 tim längre mellan eldningarna då det är 0° ute..
Är det verkligen så enkelt? Har vi större tempdiff så krävs högre tilloppstemp. Då tappar tanken temp snabbare? eller?Flöde?
Kan din kompis använda 25grader så kan han väl sänka tanken till det ändå , även om han hade haft liten temp diff?
Utveckla detta (inte bra du Andre)
Varför skulle det behövas högre tilllopstemp för att man har lägre temp på retur?
Om elementet körs med liten tempdiff så får man mer effekt ur radiatorn. Man använder mer av radiatorn. Större diff då får man mindre effekt ur radiatorn (med samma tilloppstemp)och man måste kompensera med högre tilloppstemp. Frågan är den , om detta jämnar ut sig över tid?
Läs på TA:s hemsida som jag länkade till tidigare i denna tråd.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets