Ved Profilens flöden 2
-
- Pannrumsnisse!
Du får rätta mig om jag har fel.Ved Profilen skrev:Jag har ju lite svårt att förstå hur du kan veta mina förluster?
Jag loggar helheten och visar detta live. Dvs: Alla kan se när tappvatten förbrukas. Alla kan se utomhus temp samt inomhustemp som några exempel.
Loggning kan visas på många olika sätt. Med bilder eller live loggning.
Jag vill visa min loggning live så att helheten visas.
Jag kan väl också visa trender från min loggning när resten av familjen exempelvis har rest bort en vecka när det är 10 grader varmt ute.
Sedan värmer jag upp mitt system till 90 grader. Hur ser graferna ut då tex? Om jag inte ens tappar varmvatten under denna tid.
Jag tänker inte krångla till det! Förstå helheten på loggning innan man jämför olika loggningar på olika anläggningar som har helt olika förutsättningar.
Hur kan du veta mina förluster i mitt värmesystem![]()
Ved Profilen.
Jag försöker få en helhetsbild av ditt system och försöker givetvis då förstå varför dina grafer visar det dom gör. Jag kan t.ex utläsa att när du använder vv så antingen sjunker temperaturen drastiskt eller mer moderat. Likaså att du shuntar ut "lite värme i huset" och att detta påverkar dina tankar. När jag då tittar på tider som ingen använder varmvatten eller att shunt uttaget är litet så sjunker ändå dina givare med ca 1K/timme. Och visst kan det vara en fördröjning av allt annat uttag, t.ex att tankarna håller på att utjämna sig osv. Men för mig som endast ser detta på håll så att säga så verkar det som en förlust.
Vad för annan förklaring kan det vara som förbrukar så mycket, du shuntar ju knappt.
Det är dina grafer och du kan väl dom bäst så om jag fattat fel så får du väl visa mig varför det är på det viset.

Duger det som en förklaring?
Kör du med en tank eller två?
Om 4 timmar måste du elda eller fegar du med elpatron

Ändring: Titta på tiden mellan kl 10,00 idag fram till 14,00 idag. (-6K/6h)
Då shuntade du ca 25°C vilket jag själv också gjorde, men jag droppade under samma tid -1,5K.
Senast redigerad av Wodda den fre 17 okt, 2008 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!
För att din topptemp kommer att vara nere i 50°C då. 
Kul att du anammat smeknamnet
Förresten var det jobbigt att skriva ett svar på om det är en eller två tankar?
Och jag glömde ytterligare en sak:
NEJ tråden håller inte på att vända inriktning, först ska vi slå fast vilken skiktning som fungerar och om du har perfekt skiktning i din tank/ar. För att komma dit måste vi ta reda på varför och bevisa varför det ser ut som det gör i din tank/ar. Och möjligtvis kommer vi fram till varför och hur det ska vara, i våras ledde ju diskussionerna till vissa ändringar i ditt system pga räkne fel och lite annat. Låt oss hoppas att det kommer fram fler saker även den här gången. Jag tror att alla lär sig mer och mer ju mer vi tjafsar
Kom på att du inte kommenterade det jag skrev i svaret ovan, betyder det att du accepterar det jag skrev eller? Kan vi fastslå att det är sant?

Kul att du anammat smeknamnet

Förresten var det jobbigt att skriva ett svar på om det är en eller två tankar?
Och jag glömde ytterligare en sak:
NEJ tråden håller inte på att vända inriktning, först ska vi slå fast vilken skiktning som fungerar och om du har perfekt skiktning i din tank/ar. För att komma dit måste vi ta reda på varför och bevisa varför det ser ut som det gör i din tank/ar. Och möjligtvis kommer vi fram till varför och hur det ska vara, i våras ledde ju diskussionerna till vissa ändringar i ditt system pga räkne fel och lite annat. Låt oss hoppas att det kommer fram fler saker även den här gången. Jag tror att alla lär sig mer och mer ju mer vi tjafsar

Kom på att du inte kommenterade det jag skrev i svaret ovan, betyder det att du accepterar det jag skrev eller? Kan vi fastslå att det är sant?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
En reflektion:
Vedprofilens System:
Topptemp kl 00,00 85°C
kl 21,00 60°C Diff 25K
Bottentemp kl 00,00 55°C
kl 21,00 <30°C Diff 25K
Alltså helt lika, inget lager har sjunkit mer än något annat.
Mitt system(slavar):
Topptemp kl 00,00 91°C
kl 21,00 85°C Diff 6K
Bottentemp kl 00,00 89°C
kl 21,00 <30°C Diff 59K
Här har botten lagret utnyttjats och inte toppen.
Vedprofilens System:
Topptemp kl 00,00 85°C
kl 21,00 60°C Diff 25K
Bottentemp kl 00,00 55°C
kl 21,00 <30°C Diff 25K
Alltså helt lika, inget lager har sjunkit mer än något annat.
Mitt system(slavar):
Topptemp kl 00,00 91°C
kl 21,00 85°C Diff 6K
Bottentemp kl 00,00 89°C
kl 21,00 <30°C Diff 59K
Här har botten lagret utnyttjats och inte toppen.
-
- Pannrumsnisse!
Topp tempen kommer att vara nere i 50 grader då
Jag laddar ur tankarnas topptemperatur till radiatorsystemets returtemp alltså från 50 till 28 grader. Det är flera timmar dit än du skriver. Från 50 grader på 2st 750 tankar ned till 28 grader tar iaf vid 8-10 grader+ ute ca 10 timmar. Ursäkta mig men du förstår inte det, jag kan inte sitta här och försöka förklara detta om om om igen..
Dessutom frågar du om jag kör en eller två tankar
Det tyder ocskå på att du inte förstår att en 750 tank inte kan innehålla så mycket energi att den kan hålla en villa på 140 kvadrat m källare varm ca: ett dygn vid den temperatur som råder ute nu, speciellt nätterna, med tre tonårinar som förbrukar vv mm..
Naturligt vis körs båda tankarna
Jag tänker som lovat jämföra Baxin och Gaselle loggningens eldning.
Sedan kommer jag att avsluta denna tråd. Det är ingen idé att tjabbla vidare! Denna tråd kommer inte att bli lika lång som den andra.......
Ved Profilen

Jag laddar ur tankarnas topptemperatur till radiatorsystemets returtemp alltså från 50 till 28 grader. Det är flera timmar dit än du skriver. Från 50 grader på 2st 750 tankar ned till 28 grader tar iaf vid 8-10 grader+ ute ca 10 timmar. Ursäkta mig men du förstår inte det, jag kan inte sitta här och försöka förklara detta om om om igen..
Dessutom frågar du om jag kör en eller två tankar

Naturligt vis körs båda tankarna

Sedan kommer jag att avsluta denna tråd. Det är ingen idé att tjabbla vidare! Denna tråd kommer inte att bli lika lång som den andra.......
Ved Profilen
Ok då kommer du att frångå dina tidigare vanor då du i princip alltid har eldat när tempen nått 50°C. Och som du säger så om ca 10 timmar(ca 07,00) kommer tempen att vara nere i <30°C (blir skönt och ta en dusch då).
Sen varför jag frågar om hur många tankar du kör är för att jag vill vara säker, man vet aldrig med dig
För då har du med dina skiktade tankar där topp tempen inte berörs av uttaget till värme systemet förlorat mellan 10-14 idag 1K/h med 120mm PUR.
Jag själv har 40mm PUR och tappar 0,25K/h . Och vi hade samma start temp.
Hur förklarar du det?
Det jag vill komma till är att du har något som kyler dina tankar i toppen vilket säkerligen ger en viss turbulens. Till och med så att den kylningen är värre än att öppna vv kran korta stunder. Och detta hör ju till skiktningen av dina tankar eller hur?
Sen varför jag frågar om hur många tankar du kör är för att jag vill vara säker, man vet aldrig med dig

För då har du med dina skiktade tankar där topp tempen inte berörs av uttaget till värme systemet förlorat mellan 10-14 idag 1K/h med 120mm PUR.
Jag själv har 40mm PUR och tappar 0,25K/h . Och vi hade samma start temp.
Hur förklarar du det?
Det jag vill komma till är att du har något som kyler dina tankar i toppen vilket säkerligen ger en viss turbulens. Till och med så att den kylningen är värre än att öppna vv kran korta stunder. Och detta hör ju till skiktningen av dina tankar eller hur?
Senast redigerad av Wodda den fre 17 okt, 2008 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen gick tempen i botten av tanken ner till samma temp som returen. Är alltså inte cirkulationspumpen.
Men: vad i all världen får temperaturen att dala så? Både toppen och mitten?
Det enda jag kan se är att det tillförs kallare vatten ovanifrån in i tankarna. Och det måste vara med så låg hastighet att den skiktning som finns behålls och inte brakar samman.
Kommer det inte från radiatorkretsen så är det väl från pannan. För vad finns det kvar annars?
Men: vad i all världen får temperaturen att dala så? Både toppen och mitten?
Det enda jag kan se är att det tillförs kallare vatten ovanifrån in i tankarna. Och det måste vara med så låg hastighet att den skiktning som finns behålls och inte brakar samman.
Kommer det inte från radiatorkretsen så är det väl från pannan. För vad finns det kvar annars?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Riktigt roligt att höra då du ändrar dej hela tiden..Ved Profilen skrev:Topp tempen kommer att vara nere i 50 grader då![]()
Dessutom frågar du om jag kör en eller två tankarDet tyder ocskå på att du inte förstår att en 750 tank inte kan innehålla så mycket energi att den kan hålla en villa på 140 kvadrat m källare varm ca: ett dygn vid den temperatur som råder ute nu, speciellt nätterna, med tre tonårinar som förbrukar vv mm..
Naturligt vis körs båda tankarna![]()
Ved Profilen

Ena stunden skriver du att du inte shuntar ut nåt fast man ser att det gör det, Sen så säger du nu att det inte går klara sej med 750 l tank ett dygn vid denna temp...

När du laddar en tank (750 l) till 100° så har du ett energi innehåll på 52 kWh om du släpper ner den till 40° vilket räcker för dusch..
Om huset knappt klarar sej ett dygn vid nuvarande utetemp med 1500 l acktank drar huset mycket energi då du ändå bara värmer 140 m2, Har för mej att du sagt att det är riktigt energisnålt tidigare..

Jag värmer 110 m2 till 22° + 80 m2 till 20° på 11,5 kg pellets/dygn vid 6,5° medeltemp o blåsigt som f-n under senaste veckan med 3 bad + 2 duschningar varje dag, Jag matar så ledes in 55 kWh/dygn men man har ju inte 100% verkningsgrad så det går inte ens 50 kWh/dygn medans du gör av med ca dubbelt med stängd el va det med öppen shunt???
Det är mycket som inte stämmer hos dej..

Tycker i övrigt att du kan se vad Wodda skrev där han jämförde era temperaturer i tankarna, Då ser du att du har problem med nått..
Även en tidigare graf som Shakespeare la in (sid 5 i tråden), Det va väl VP´s laddning då tanken inte laddades full??
Om det va VP´s tank så va då skiktningen vid laddningen usel, Laddtemp 92° topptempen 88° mitten 76° o då ökade även bottentempen trots att inte tanken va varm i mitten till 55°, Med bra skiktniing vid laddning skulle bottentempen inte ökat 1° ens då tanken inte va ens halv varm..
Men men kul underhållning är det att läsa tråden iaf..

Som en kompis sa en gång då vi diskuterade vad som stod på ciggpaketen, Vi sa socialstyrelsen o han sa specialstyrelsen men då vi visade ett paket sa han "jag vet att ja har fel men jag ger mej aldrig" o det verkar va fler som ä så..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen, är du intresserad av två enkla tester för att försöka ringa in varifrån den dalande temperaturen kommer ifrån?
1. Stäng alla flöden till tankarna och låt det vara så i en timme. Alltså inget flöde från laddkrets eller radiatorkrets (och utan att något skadas). Nu borde vi se att temperaturen stabiliseras i tanken och temperaturen borde inte dala mer än någon halv grad eller så pga isoleringsförluster.
2. Öppna nu radiatorkretsen och kör igång värmen men låt laddkretsen vara helt stängd och låt det vara så kanske 4 timmar så det går att följa ordentligt. Nu borde vi se en temperatursänkning pga av värmebehovet som kommer underifrån och stiger uppåt i tanken. Topp och mitten-temperaturen borde inte dala snabbare än i första testet, förutom vid passage av skiktgräns.
Du kan göra testerna när det passar, det är ju väldigt enkelt att följa det via din loggning. Elda inte under testet och använd helst inte mycket varmvatten.
Renodlar man det ska det väl gå att reda ut tycker jag.
1. Stäng alla flöden till tankarna och låt det vara så i en timme. Alltså inget flöde från laddkrets eller radiatorkrets (och utan att något skadas). Nu borde vi se att temperaturen stabiliseras i tanken och temperaturen borde inte dala mer än någon halv grad eller så pga isoleringsförluster.
2. Öppna nu radiatorkretsen och kör igång värmen men låt laddkretsen vara helt stängd och låt det vara så kanske 4 timmar så det går att följa ordentligt. Nu borde vi se en temperatursänkning pga av värmebehovet som kommer underifrån och stiger uppåt i tanken. Topp och mitten-temperaturen borde inte dala snabbare än i första testet, förutom vid passage av skiktgräns.
Du kan göra testerna när det passar, det är ju väldigt enkelt att följa det via din loggning. Elda inte under testet och använd helst inte mycket varmvatten.
Renodlar man det ska det väl gå att reda ut tycker jag.

Ser ut att va varmt och gott o ta en dusch nu

Nä skämt åsido det var ju en test för att visa oss eller hur.
Varför har du endast ett par grader mellan stigare och retur? Huset drar ju värme just nu när det är minusgrader. Rätta mig om jag har fel men måste inte flödet vara rätt högt då för att bibehålla tempen inomhus.
-
- Pannrumstomte!
Jag drar ur mina tankar ner till 20 Grader, är man lite smart så duschar man inte alls eller så eldar man...............
Rätt enkelt eller?
Rätt enkelt eller?
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se