hej hej ska nog börja med pelets tips o råd är välkommet
-
- Pannrumstomte!
Var hittar man en L/V pump som man kan installera för 20 lakan ?Måste vara skäp till L-V pump du har. En modern L-V pump slår pellets både vad gäller uppvärmningskostnad och installationskostnad. Varmvattnet brukar inte heller vara något problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
går inte finns bara ett läge vist går säkert höja men då kommer pumpen aldrig o slå av.å då gå nonstopp ...Shakespeare skrev:Men en l/v kan inte slå pellets när det gäller temperatur. Om du behöver mer än 50 grader framledning på vintern så får du antingen glömma pumpen eller bygga ut med fler radiatorer.Torsten skrev:En modern L-V pump slår pellets både vad gäller uppvärmningskostnad och installationskostnad. Varmvattnet brukar inte heller vara något problem.
Magnus32,
Kan du inte skruva upp pumpen några grader och få bättre varmvatten?
mvh
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
21 900:- här http://www.energicentra.nu/, vet inte hur den är men tänkte skaffa en och skruva in till sommaren.... så om ingen här hinner före så återkommer jag med rapport sent i höst
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag tror vi har likvärdiga pannor. Har du inte tokbrottom att byta så skulle jag testa att elda ved i din panna till våren/sommaren. Alltså, testa när det inte är lika kallt ute så att det inte gör något om saker går fel. Funkar det att elda så köp enbart en brännare. Kör själv med en Thermia och den får gå så länge pannan håller. Pajar den så får jag välja en ny panna som klarar av den brännaren om jag inte satsar på annan energi än pellets då.
Du skulle även kunna ge dig på att installera brännaren själv. Jag gjorde det inte men nu i efterhand så skulle jag nog det. Det är otroligt enkelt. Ta däremot hjälp vid intrimning. Kanske har du någon bekant som kan hjälpa till. Finns många tusenlappar att spara plus att du vet hur det är ihopsatt om det skulle strula lite i framtiden.
Du skulle även kunna ge dig på att installera brännaren själv. Jag gjorde det inte men nu i efterhand så skulle jag nog det. Det är otroligt enkelt. Ta däremot hjälp vid intrimning. Kanske har du någon bekant som kan hjälpa till. Finns många tusenlappar att spara plus att du vet hur det är ihopsatt om det skulle strula lite i framtiden.
Senast redigerad av Fredde den tor 13 dec, 2007 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Vad händer om pannan går sönder? Jag har ett liknande system där jag har en riktigt gamal bergvärmepump + CTC panna. Men där kan jag välja om jag vill köra bergvärmen genom panna eller direkt bara på elementen. Skulle panna gå sönder så kan jag med bergvärmen fixa värme till huset men inget varmvatten. Kan du köra något liknande är det bara att sätta igång och elda. Det värsta som kan hända är att du blir utan varmvatten och då är det bara att ringa installatören.magnus32 skrev:hej hej
tyvärr är det så att de e ganska bråttom å göra något åt det
värme finns det är det att pannan klarar inte o växla ut vattent så bra när det är 47 grader o pannan är gjord för 70-80 grader med lv pumpen

CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Att kondensera fråm L-V pumpen till en ctc 265 från -79 är en helt värdelös lösning som du redan märkt. Mycket värme strålar ut i pannrummet och en del åker direkt ut i skorstenen. Men tydligen fungerar värmen och då har du ett lågtemperatursystem eller i alla fall någonting ditåt. Att varmvattnet inte fungerar med den lösningen är helt naturligt. Dels brukar 30 år gamla varmvattenslingor vara igenkalkade. Dels är kombipannan gjord för att arbeta med temperaturer kring 70-80 grader och det får du inte från en L-V pump.
Fick du tag på en isolerad acktank på ca. 1500 liter med dubbla varmvattenslingor som L-V pumpen kunde kondensera till så fick både bättre ekonomi och bra med varmvatten, du var ju inne på acktank från början. Skapliga acktankar brukar säljas på blocket av vedeldare som byter upp sig till större tankar.
Den avgörande frågan är hur mycket temperatur du behöver shunta ut till elementen. Tejpa fast en termometer på pannans utgående ledning, ligger det kring 50 grader eller lägre så kan en L-V pump göra jobbet.
Att byta en ellet två radiatorer till större modell är inte heller så dyrt, ca. 2500:- styck. Du får rätt mycket för de 98 tkr som pelletspannan skulle kosta!
Fick du tag på en isolerad acktank på ca. 1500 liter med dubbla varmvattenslingor som L-V pumpen kunde kondensera till så fick både bättre ekonomi och bra med varmvatten, du var ju inne på acktank från början. Skapliga acktankar brukar säljas på blocket av vedeldare som byter upp sig till större tankar.
Den avgörande frågan är hur mycket temperatur du behöver shunta ut till elementen. Tejpa fast en termometer på pannans utgående ledning, ligger det kring 50 grader eller lägre så kan en L-V pump göra jobbet.
Att byta en ellet två radiatorer till större modell är inte heller så dyrt, ca. 2500:- styck. Du får rätt mycket för de 98 tkr som pelletspannan skulle kosta!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
japp jag kan växla över o köra vatten från pumpen tille elementenFredde skrev:Vad händer om pannan går sönder? Jag har ett liknande system där jag har en riktigt gamal bergvärmepump + CTC panna. Men där kan jag välja om jag vill köra bergvärmen genom panna eller direkt bara på elementen. Skulle panna gå sönder så kan jag med bergvärmen fixa värme till huset men inget varmvatten. Kan du köra något liknande är det bara att sätta igång och elda. Det värsta som kan hända är att du blir utan varmvatten och då är det bara att ringa installatören.magnus32 skrev:hej hej
tyvärr är det så att de e ganska bråttom å göra något åt det
värme finns det är det att pannan klarar inte o växla ut vattent så bra när det är 47 grader o pannan är gjord för 70-80 grader med lv pumpen
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- Pannrumstomte!
Ska man jämföra rättvist så blir nog alltid pelletsanläggningen billigast. Med rättvist menar jag med samma förutsättningar och likvärdigt märke/kvalité. Man kan inte jämföra Janfire med ett pump av okänt märke från ensam inportör. Omvänt så vill väl inte du att jag jämför enerigcentras pump med tex sverigebrännaren?joeri91942 skrev:21 900:- här [url]http://www.energicentra/[/.nuurl], vet inte hur den är men tänkte skaffa en och skruva in till sommaren.... så om ingen här hinner före så återkommer jag med rapport sent i höst
/Jörgen
Tittar man på hela installationens livslängd så vinner troligtvis värmepumpen om huset är lämpat för vp och att den är rätt dimensionerad.
F.ö. tänkte jag skriva ungefär som Torsten men han var snabbre
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tor 13 dec, 2007 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
då mitt hus delvis är reoverat för några år sen värme rör o sånt i huset utbytt o element likaså... bara slingan i källaren som är kvar av det gamla är väl det som gör att jag har bra värme antar jag.....Torsten skrev:Att kondensera fråm L-V pumpen till en ctc 265 från -79 är en helt värdelös lösning som du redan märkt. Mycket värme strålar ut i pannrummet och en del åker direkt ut i skorstenen. Men tydligen fungerar värmen och då har du ett lågtemperatursystem eller i alla fall någonting ditåt. Att varmvattnet inte fungerar med den lösningen är helt naturligt. Dels brukar 30 år gamla varmvattenslingor vara igenkalkade. Dels är kombipannan gjord för att arbeta med temperaturer kring 70-80 grader och det får du inte från en L-V pump.
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kolla även med firmorna i norrbotten för dom har varit ca 20000:- billigare på biomaticen än säljarna i södra sverige, Pannan levereras ju ändå direkt från fabrik till kund...magnus32 skrev:har pris på airterms biomatic panna brännare o skruv föråd men ej installation

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ja då tog jag och min sambo beslut i den här soppan... har iag köpt en pellets panna skruv förråd dubbelmantlad vv beredare cirkulations pump ,mm blev bio-master med eurofirebrännare.... till ett riktigt bra pris...... var det som avgjorde
får hem alt i mitten av nästa vecka ska sättas in efter jul
så nu ska gamla pannan ut och även l/v pumpen....
får hem alt i mitten av nästa vecka ska sättas in efter jul
så nu ska gamla pannan ut och även l/v pumpen....
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- Stor entusiast!
Hej
Du har redan fått många tips,här kommer ett till
Kolla på Roslagsbrännaren en framåtbrinnade med enkel installation som du lätt själv kan göra med små kunskaper
har haft min sedan i Augusti funkar mycket bra inget extra som krånglar till det till
Av det man ser på forumet är det många som har problem med tillkrånglade brännare helt i onödan
Mvh tutte
Du har redan fått många tips,här kommer ett till
Kolla på Roslagsbrännaren en framåtbrinnade med enkel installation som du lätt själv kan göra med små kunskaper
har haft min sedan i Augusti funkar mycket bra inget extra som krånglar till det till
Av det man ser på forumet är det många som har problem med tillkrånglade brännare helt i onödan
Mvh tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25